titanium skrev:
Just det du säger att golvet sviktar skönt . . .
Det avgör valet för min del. Det blir inte Flooré golv i vårt badrum. I ett torrt utrymme däremot är läget ett helt annat. Då skulle jag välja Flooré.

Anledningen att jag från början var mycket intresserad av just Flooré var deras metod att lägga slingorna högt uppe i golvet. Ger små värmeförluster neråt.
Jag förstår att du är nöjd med ditt golv.

Vi har i ett annat våtrum golvvärmen lagd i plåtar under spångolvet, under gipsen och under klinkern  :-/
Altså ca: 4 cm ner i golvet. Det är garanterat jättevarmt där nere i golvet  ;) men förlusterna blir stora.

Egentligen konstigt att inte fler tillverkare kommit med andra metoder att enkelt och säkert lägga golvvärmerören nära ytan i badrumsmiljö.

Skall höra med de som skall leverera flytspacklet vad de tycker om idén att lägga slingorna direkt i spacklet. Och hur mycket spackel som behövs ovanför PE-X rören.
Kan ju bara avråda från att flytspackla in pe-x rören! vet ju iof hur stor ytan är men Flyspackel är DYRT så varje mm i onödan kostar.
Sedan ska det vara minst 30mm över röre (max90mm) så följer man normerna så blir det nog tokdyrt
 
Synvinkeln skrev:
Kan ju bara avråda från att flytspackla in pe-x rören! vet ju iof hur stor ytan är men Flyspackel är DYRT så varje mm i onödan kostar.
Sedan ska det vara minst 30mm över röre (max90mm) så följer man normerna så blir det nog tokdyrt
30 mm . . . lustigt . . . då Flooré själva på sitt golv rekommenderar minimum 6 mm fiberförstärkt spackel ovanpå rören.

Några andra tips på hur man kan göra ? Just nu är jag ganska villrådig. ::) ???

Förutsättningarna är: uppreglat golv på helt torr betongplatta. 75 mm isolering. Yta 15 m2.
Och som ni kanske förstått vill jag helst ha PE-X rören så långt upp som möjligt.
 
Vad tusan skall man ha 3 cm flytspackel över pexrör för? när man lägger elvärme i slingor så räcker det i stort sett om man har täckt slingorna.

Antar att du skall ha klinker eller liknande på golvet, då sprider ju de värmen och bygger ca en cm till. Floores förslag med en 5-6 mm över slingorna låter fullt tillräckligt.
 
robsarve skrev:
Vad tusan skall man ha 3 cm flytspackel över pexrör för? när man lägger elvärme i slingor så räcker det i stort sett om man har täckt slingorna.

Antar att du skall ha klinker eller liknande på golvet, då sprider ju de värmen och bygger ca en cm till. Floores förslag med en 5-6 mm över slingorna låter fullt tillräckligt.
Jag tror ni kanske pratar äpplen och päron.

Gjuter man in pexrör så ska man ha 30mm ovanför rören, detta handlar enbart om värmespridning. Att man inte behöver ha detta vid elgolv beror rimligen på att slingorna då ligger mycket tätare.

I Floorefallet handlar det ju om att ha gjutmassa ovanpå rör som ligger i kassetter som sprider värmen genom alu-folie, så där är ju problemet hanterat ändå.
 
Jag har konstaterat att det blir en medelväg mellan att lägga slingorna i plåtar under golvspånet och det osäkra att lägga i mjuka eps-skivor på spångolvet.

Det blir Wirsbo:s 22 mm spårade spånskivor med aluminiumplåtar i. Över detta gips och sedan klinker.

Låter som det säkraste alternativet och absolut det enklaste att få ett plant golv.

Angående läggning av pex:en direkt på golvet:
Jag vet hur svårt det kan vara att få ett flytspacklat golv slätt. Man bör nog ha gjort det ett par gånger innan man kommer på rätt teknik. Tjockleken på spacklet avskräcker dessutom.
 
Tänkte köra 22 x 95mm råspont med golvvärmeplåtar och sedan golvgips på mellanbjälklag.

När slangen vänder i kanterna, kan jag då dra den under råspånten, så att jag slipper kapa råspånten och därmed tappa bärkraft ?

/Johan
 
Johan_74 skrev:
Tänkte köra 22 x 95mm råspont med golvvärmeplåtar och sedan golvgips på mellanbjälklag.

När slangen vänder i kanterna, kan jag då dra den under råspånten, så att jag slipper kapa råspånten och därmed tappa bärkraft ?

/Johan
Ja om du kan tänka dig att spika glespanelen/råsponten vartefter du lägger slangen.

Kan du inte slå på en en bit regelvirke "på kanten" så du har plats med både vändande rör och stöd för glespanelen? Annars är det nog så att man brukar strunta i att det hänger fritt i sista facket, bjälkarna ligger ju på cc30 antar jag.
 
Nja, det är i ett sovrum så det är 60 cc men jag skulle kunna slå på mer virke på sista golvregeln, fast slangen (20mm) kanske behöver mer än 2 tum för att fixa en 90 graders sväng ?
 
Men du, vad ska du ha för ytskikt?

Med fixtur kan man böja slangen väldigt snävt, utan är böjradien ca 15cm.

 
ska lägga golvgips sedan och laminat alt trägolv.
 
Kan ge en liten fingervisning om priser...

Jag och min sambo ska lägga gv i en sal på 100 kvadrat .

Tillvägagångssätt finns beskrivet här :
http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/pbs-54.pdf

Material : 100 kvadrat 2 spårig gv plåt , 500m 20mm slang , rörfördelare för 5 slingor med topmeter och ställmotor 24V

Totalt ca 25000:- inkl moms .
Pris enl offert K-rauta .

Hoppas detta kan vara till glädje för någon...

Vi tjänar ca 30000 på att köpa detta och lägga själva istället för att anlita VVS firma och ta material genom dem .
 
Johan_74 skrev:
ska lägga golvgips sedan och laminat alt trägolv.

Om du lägger ett hyfsat "bärande" golv på detta så är det inte så förbaskt noga med slangvändningarna. Det gör inget om det blir lite glipa. Gipsen fördelar lasten till viss del och golvplanken tar hand om det sista.

Jag har försökt se till att även den gles som kapas rund för slangen i får stöd, om än bara lite.
 
Jag roade mig med att kontrollera dina priser på sigro.se. Dom brukar vara billiga.

Där kana man logga in på en "Roth" sida och speca vad ma nbehöver och får maetrialförteckning och priser direkt.

Deras pris för din spec i tidigare meddelande hamnade på drygt 30 000. Frågan är nu: Är K-rauta billigare än Sigro eller är det något som saknas i K-Rauta offerten?
 
Är K-rauta billigare än Sigro eller är det något som saknas i K-Rauta offerten?
Ser spontant ut som att det saknas någon form av rumsreglering?
 
fast jag klickade på den billigaste varianten av det på Sigro sidan, och jag tror inte att den kostar 5000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.