Jag ska rätta mig lite först. Det som avses är verkningsgraden för uppvärmningen av rummet och inget annat. Omvandlingen från el till värme är 100%igt effektiv.

Hursom; jag vet inte orsaken men jag kan tänka mig att det har att göra med att elradiators oförmåga att reglera effekten. Det gör att mer energi försvinner ut genom väggen.

Det jag vänder mig emot är att en elpatron skall vara 100% effektiv. Det är den förvisso i den punkt där den värmer vattnet, men i praktiken finns förluster i distributionen.
 
med risken att låta extremt dryg, wikipedia:
Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system
Frågan är alltså hur stor del av energin som blir "nyttiggjord"

Antingen får man helt enkelt säga att verkningsgraden är 100% i både radiator och elpatron för att allt blir värme, eller så får man säga att verkningsgraden är subjektiv och mäter upplevd nytta. I så fall kan man tex säga att verkningsgraden går ner väldigt mycket när man inte är hemma, eftersom man inte nyttiggör energin på samma sätt som när man är hemma.
 
Hur isolerar man golvet bäst efter att man bilat det dvs hur når man bäst isolervärde med minst bygghöjd.

Cellplast och EPS-betong. Sedan flyta ovanpå det?
 
Eftersom cellplast isolerar ungefär dubbelt så bra som EPS-betong så vill du ha så mycket cellplast som möjligt men fortfarande tillräckligt stabil konstruktion. Det finns extra bra cellplast med grafit med det kostar:
http://www.bauhaus.se/graphite-gs70-600x1200x70-mm.html
 
@tripptrapp: Resonemanget om den upplevda temperaturen är intressant, men det som blir mer handfast är energiåtgången i förhållande till en viss temperatur i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.