J
EDIT OCH PS bommade , det sitter 4 st avluftare en extra upp till höger på fotot med pilarna
 
Men hur är det med flödet i golvvärmefördelaren ? Slingornas flöde justeras ju under ställdonen.
Glömde: Och att alla är öppna då dom går att stänga med flödesmätarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ang att det är kallt:
Testar än en gång.. Du måste få upp flödet på golvvärme slingorna.

Testa att skruva ur muttern/locket på infogad bild. Den som pekar rakt ut i bild. Berätta sen vad du ser där.

Visa bilaga 304663
Golvvärmejusteringsventil pekar utåt i bilden med fokus på muttern som ska skruvas ur för att öka flödet.
 
J
R RoBo skrev:
Slingornas flöde justeras ju under ställdonen.
Under ställdonen är det bara öppet och stängt , där är det donen som sköter det , om jag inte är ute lite fel på dessa så är det under flödesmätarna som det ställs . till Gissemisse ta en bild närmast flödesmätarna så det syns alla detaljer där , glas muttrar e.t.c närmast fördelaren
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Flödesmätarna justerar flödet.
Beror på vilken modell TS har finns dom som det bara är avstängning på flödesmätarna och justeringen är under ställdonen. Syns med en bild uppifrån på ventilen.
 
Okej. Tror dig. Då har jag missat något.
 
Om ni läser alla inlägg så är ställdonen avtagna och alla slingor fullt öppna. För bilder på var injustering sker samt flödesmätare se inlägg 48-55

Det är nog så att bypassen är för grov och helt öppen vilket gör att det är lättare för vattnet att ta den vägen än genom slingorna. Det måste strypas den vägen. Sen måste självklart även luften ut

Flödet ställs på returen under ställdonen
 
Chris11. Bilderna visar att flödesjusteringen sker vid flödesmätarna på turen. Under ställdonet på returen är det bara en pigg?
 
J
C Chris11 skrev:
Flödet ställs på returen under ställdonen
Kan vara så , jag är lite obekväm med just den modellen , och tycker det ser ut som att flödesmätarna sitter direkt i röret och ingen justering kan göras och som vi befarar att den bypass som blir släpper igenom för mycket , flödet går bar runt i tur och returrör mellan VP och fördelare , med hur F-N ska en person som inte kan rör fixa det , jag kan fixa det med en gummipackning i ena kopplingen på pumpen eller kasta ut den och plugga , men är för långt bort
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Chris11. Bilderna visar att flödesjusteringen sker vid flödesmätarna på turen. Under ställdonet på returen är det bara en pigg.
Nej, här är det omkastat, returen är överst. Det skall sitta manuella hattar på piggarna som går att skruva upp och ner för att justera flödet.
 
Synd att ni inte har fått LK golvvärme installerat som ritningen säger. Då hade det fungerat med fördelare, shunt och reglering.
 
Ah nu ser jag. Så jävla snurrigt allt blev.
Skum konstruktion.
 
C Chris11 skrev:
Om ni läser alla inlägg så är ställdonen avtagna och alla slingor fullt öppna. För bilder på var injustering sker samt flödesmätare se inlägg 48-55

Det är nog så att bypassen är för grov och helt öppen vilket gör att det är lättare för vattnet att ta den vägen än genom slingorna. Det måste strypas den vägen. Sen måste självklart även luften ut

Flödet ställs på returen under ställdonen
Helt rätt men ser ändå inte om TS kollat hur mycket dom är öppna.
 
J jojo123 skrev:
Kan vara så , jag är lite obekväm med just den modellen , och tycker det ser ut som att flödesmätarna sitter direkt i röret och ingen justering kan göras och som vi befarar att den bypass som blir släpper igenom för mycket , flödet går bar runt i tur och returrör mellan VP och fördelare , med hur F-N ska en person som inte kan rör fixa det , jag kan fixa det med en gummipackning i ena kopplingen på pumpen eller kasta ut den och plugga , men är för långt bort
Precis flödet måste ställas på returen annars blir det inget tryck i slingan om tilloppet begränsas, samma som matningen, där justeras flödet med det stora vita donet.

Är benägen och vilja testa att sätta på den konstiga cirk pumpen igen och se vad som händer. Kanske begränsas flöded, men troligen inte. Kan inte se hur vi skulle kunna justera bypassen annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.