Jag börjar undra om man inte "lär sig lite väl mycket" här på forumet?

Går det verkligen att bygga hus?
Bra kommentar Edvin :)
Jag känner igen det här från när jag renoverade en gammal träbåt. Du frågar 10 kunniga personer om råd och får i bästa fall 9 olika svar.

Nu kommer något riktigt djupt...:
Den rådande metoden är alltid den bästa till tiden bevisat motsatsen.
Sug på den en stund.
Det är ju slutsatsen man kan dra av diskussionerna torpargrund/platta och golvvärme/konvektorer.

Till sist bestäms resultatet iallafall av hur pass välgjort projektet är utfört. Jag tror att dränerar man tillräckligt bra och bygger sitt hus på toppen av grov, kapilleffektsäkrad kross så kan man nog sova gott.
En smolk i bägaren är teorierna om att plattan fungerar som en fuktpump. Att ha en plastfolie som ångspärr närmast plattan tycker jag verkar horribelt - jag kan bara tänka mig vad som kan börja gro under den....

 
Jag börjar nästan bli orolig när jag läser här. "har vi dränerat tillräckligt, hur var det nu med isoleringen o.s.v." Nu kan jag föreställa mig hur det gror mögel under våra klinker... :surprised:

Fast sen kommer jag på att huset står på en himla massa sprängsten och singel och inget vatten i världen kan tränga sig upp på vår grund. Ångspärr har vi under parketten men annars så hoppas jag att det håller sig torrt i grunden.... eller????!!!
 
Kolla dina meddelanden, C !
 
Bod du måste förstå vad du läser!
I ditt inslag hänvisar byggdoktorn till en platta utan
golvärme,men nu var det inte det som var ämnet utan
platta på mark med ingjuten golvvärme.
 
Jaha!
Vi måste haft fel på mätutrustningen då,vi fick värden
betydligt under 100%
 
Det var munters som utförde själva mätningen.
Jag var med i egenskap av markentreprenör.
 
Själva mätningen gjordes mitt under plattan genom ett hål.
 
Ovanstående länk bekräftar att RF under plattan kan
vara mindre 100%.
 
Det jag inte förstå riktigt är vad ska man använda värmekameran till en grund!

Fukt i grunden ska finnas. Vad ska kameran finna för fel då?

Jag förstår att kameran är bra till isolering, el och lite annat fel i bygget.
 
Jag har aldrig menat att du ska använda den till grunden,utan till väggar o tak jag var väl otydlig o skrev
under fel ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.