Alla tjatade på mig också ang golvvärme i garaget. Jag såg ingen som helst fördel med det.

Blev en luft-luft av bättre kvalité, håller 20 grader året runt, 100 kvm botten, 70 kvm övervåning.
2200 kwh per år. Mellansverige. Billigt!
 
Johan Q skrev:
Alla tjatade på mig också ang golvvärme i garaget. Jag såg ingen som helst fördel med det.

Blev en luft-luft av bättre kvalité, håller 20 grader året runt, 100 kvm botten, 70 kvm övervåning.
2200 kwh per år. Mellansverige. Billigt!
Ofan. Bra isolerat eller normalt?

Mvh Jonas
 
MalZon skrev:
Ofan. Bra isolerat eller normalt?
500 sprutat högst upp, 250 sprutat i snetak uppe, 145+45 stenullskivor i väggar nere (bruten köldbrygga). 200mm cellplast platta.
Har en separat digital 1-fas certad elmätare i elcentralen som mäter LVP förbrukning.

Garaget är ett hobbygarage, gällande förbrukningen så ska man ta hänsyn till att garageporten aldrig öppnas vintertid.

LVP inställd på 19 gr, men håller runt 20 så länge det inte blir skitkallt, då sjunker det till runt 17 gr. Manuellt fläktläge.
 
Johan Q skrev:
500 sprutat högst upp, 250 sprutat i snetak uppe, 145+45 stenullskivor i väggar nere (bruten köldbrygga). 200mm cellplast platta.
Har en separat digital 1-fas certad elmätare i elcentralen som mäter LVP förbrukning.

Garaget är ett hobbygarage, gällande förbrukningen så ska man ta hänsyn till att garageporten aldrig öppnas vintertid.

LVP inställd på 19 gr, men håller runt 20 så länge det inte blir skitkallt, då sjunker det till runt 17 gr. Manuellt fläktläge.
Låter bra! Vad har du för pump? Nån länk till den?

Mvh Jonas
 
MalZon skrev:
Låter bra! Vad har du för pump? Nån länk till den?
Bara för att jag inte ska fara med osanning gällande förbrukningen var jag just ut och tittade.
Det är nästan exakt 3 år sedan den installerades och den har dragit totalt 7900 kwh nu under tre år = 2633 kwh/år.

Något högre än vad jag uppgav i mitt första inlägg.
Den exakta siffran för första året var 2310 kwh, det var noterat i garaget.

Första året körde jag den enbart på värme och 19 gr inställt.

De två åren efter har jag under kortare perioder haft högre värme och även kört den som AC/avfuktare sommartid.
Sen beror det väl på hur kall vintern är också...

Jag tror inte forumreglerna tillåter att jag uppger vad jag har för pump i en forumtråd, men skicka ett PM till mig så kan vi ta det därifrån.
 
Johan Q skrev:
Bara för att jag inte ska fara med osanning gällande förbrukningen var jag just ut och tittade.
Det är nästan exakt 3 år sedan den installerades och den har dragit totalt 7900 kwh nu under tre år = 2633 kwh/år.

Något högre än vad jag uppgav i mitt första inlägg.
Den exakta siffran för första året var 2310 kwh, det var noterat i garaget.

Första året körde jag den enbart på värme och 19 gr inställt.

De två åren efter har jag under kortare perioder haft högre värme och även kört den som AC/avfuktare sommartid.
Sen beror det väl på hur kall vintern är också...

Jag tror inte forumreglerna tillåter att jag uppger vad jag har för pump i en forumtråd, men skicka ett PM till mig så kan vi ta det därifrån.
På elen har en beräknad årsförbrukning på 3794kwh, men har bara bott här sen i April så går väl inte riktigt lita på ännu.
Mitt rörliga pris ligger på 43,58kr/kwh utan skatt och avgifter, går ju att räkna fram som sagt.

På fjärrvärmen har en beräknad årsförbrukning på 23,96mwh, men som sagt från April..
Mitt pris är 544,80kr/mwh utan moms och avgifter.

Varför skulle de inte tillåta det? Ska ju hjälpa varandra juh :)

Mvh Jonas
 
MalZon skrev:
Varför skulle de inte tillåta det? Ska ju hjälpa varandra juh :)
Jag har fått för mig att de inte tillåter "reklam" här. Men jag kan ha fel.
Har iaf skickat dig ett PM.
 
Johan Q skrev:
Jag har fått för mig att de inte tillåter "reklam" här. Men jag kan ha fel.
Har iaf skickat dig ett PM.
Som MalZon säger så är det helt ok enligt reglerna att som privatperson tipsa varandra.
Företag eller organisationer däremot får inte det.
 
K
Ser inte var ni bor men en luft-luftvärmepump har ju ofta ett COP på runt eller över 5 vilket innebär att du bara betalar för 1/5-del av värmen. Med fjärrvärme är det ju tvärt om att du bara får ut 85-95% av värmen eftersom du har förluster i systemet. Räknar man med att pumpen håller tio år kan jag inte se hur det skulle kunna bli billigare med fjärrvärme.
 
Jag bor i småland. Känns som att de flesta är inne på luft, så får nog bli det iaf.

Mvh Jonas
 
Kallebo skrev:
Ser inte var ni bor men en luft-luftvärmepump har ju ofta ett COP på runt eller över 5 vilket innebär att du bara betalar för 1/5-del av värmen. Med fjärrvärme är det ju tvärt om att du bara får ut 85-95% av värmen eftersom du har förluster i systemet. Räknar man med att pumpen håller tio år kan jag inte se hur det skulle kunna bli billigare med fjärrvärme.
Vart tar förlusterna vägen ?
 
För att förtdydliga då frågan var uppe så säger regelverket
"Det är inte heller tillåtet att hylla, tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år." Detta då för att förhindra att vi får nyregistrerade användare som är så "otroligt nöjda" med ett företag/produkt
/Mats
Moderator
 
Ok, tack för att du redde ut reglerna :)

För den nyfikne så har jag en Toshiba, föregångaren till nuvarande "TOSHIBA POLAR 35 SUPREME".
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.