D
Den e 6 mm tjock så då måste kg hitta en byggskiva som är 6mm och som passar på golv.
 
Finns även 3mm. Masonit under resten av golvet?
 
D
Ja board får man lägga på golv tror jag.

Varför kör alla med trägolv inte sån där matta egentligen?

Lite budget eller?
 
D Derbyboy skrev:
Ja board får man lägga på golv tror jag.

Varför kör alla med trägolv inte sån där matta egentligen?

Lite budget eller?
Inga mattor eller stora möbler ...
 
D
Ahh ok, de flesta har ju det...mattor och möbler

Såg att det fanns något som hette alumat också. Bygge dock 1,8mn

Måste kika på lite recensioner av de där
 
Det var såna där jag refererade till i inlägg 16 när du tyckte jag chansade hej vilt ... sök på värmegolvmatta så hittar du flera olika modeller.
 
D
Tycker det va bra att vi fick reda ut det hela. Jag tackar för det :)

Tyckte den där mattan som endast va 0,3mm tjock va väldigt mystiskt, lite väl tunn för att kännas seriös.

Men det har ju tidigare visat sig att jag har svårt för att bedöma seriositet! :)
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
D
Den stora frågan nu är om jag kan lägga heltäckningsmatta direkt på sånt där folie/alumat?

Känns som att jag förlorar en del värme om jag måste lägga 6mm golv mellan h-mattan och folien.
 
Är inte golvvärme i ett sommarhus litet overkill? Och är det ett glaspartier av bättre sort med bra k-värde så blir det inte kallt, vi har fönster med k-värde 0.8 i huset, dessa blir knappt kall trots -20 ute..

Skulle nog hellre sätta in några nya slimmade raddar, men kanske tråkigt svar
 
D
Bra med input!

Radiatorer får inte plats på någon annan vägg i rummet.

Skulle förstöra uttrycket av skjutdörrarna att ställa radiatorer framför.

Att bara ha golvvärme framför fönstrena blir inte så dyrt 4000-5000 kr. Försvinnande lite i sammanhanget då sljutpartiet kostar en hel del.
 
D
Dessutom blir öppningen nästan 3 meter och där kan jag ju ändå inte ha radiatorer.
 
D Derbyboy skrev:
hej!

Ska renovera ett sommarhus där vardagsrum och kök sitter ihop. Rummen är totalt 40m2.

Isoleringen golvbjällagret är ca 25-30 cm.

Funderar på att lägga in golvvärme som komplement till luftvärmepumpen som ska installeras. Parkett som golv.

Fördelar:

1) Ska ha ett stort glaspartier på 6 meter. Golvvärme under fönstrena innebär väl att kallras motverkas.

2) Skönt med golvvärme.

3) Minskar skillnaden i golvnivå till hall där jag tänker gjuta in T2 blå.

4) slipper köpa element (de gamla är från 70-talet, knäpper osv)

Nackdelar:

Dyrt!!


Synpunkter?
Sträva efter vattenburen golvvärme, då är du mer flexibel och kan om du installerar en vattenmantlad braskamin få en väldigt bra lösning.
 
D
Nyinstalering av vattenburet system är inte aktuellt.

Bygger för högt på golvet

Ingen plats för att installera en vattenmantalad kamin

Osv
 
D
Tack!

Sjukt dyrt 5000-10000 per installation (galler, element, brännbar kopp), dessutom behöver jag 12 cm under golvet för installation och det har kag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.