P Peppe_1.0 skrev:
Tack för tipsen/ tankesättet! 🙏
Jag har golvvärme på alla planen...inga element.

Men hur vet man om man har luft i slingorna? Hela systemet har varit i drift i 20 år...kommer ihåg att avluftningsventilerna fungerade och "pyste" de första åren...men händer ingenting nu. Kan det vara så att de hängt sig?
Att någon inte blir varm, samt att det kan fräsa lite fördelare och pump, ca 5 C i diff på ut/in är en tumregel som brukar fungera bra. För står diff, för högt flöde och viseversa. Det går att ändra flödet med strypventilerna som brukar sitta på returröret för GV normalt med ställdon. Kan sitta under ett lock. Vet inte hur dina fördelare ser ut, men lägg upp ett foto på en av dom.
 
Så här ser min fördelare ut. När det installerades för 20 år sedan kommer jag ihåg att vi i princip trimmade in systemet med att ha den längsta slingan helt öppen och sedan succesivt stängde strypventilen på resp kortare slinga. Tror det sitter en liten låsskruv, typ 2mm, i mitten av strypventilen och sedan en 5-6mm mässings-strypventil som öppnas/ stängs.

Jag verkar ha 1-2 grader skillnad på värmebäraren, fram och retur...kan det innebära för hög hastighet...kanske borde prova ändra cirk.pumpen i värmepumpen till hastighet 2?
 
  • Installationsrör och ventiler för vattenledningar, sannolikt del av ett golvvärmesystem. Markerade nummer och färgkodade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av vattenledningar och ventiler, numrerade anslutningar, koppar och flexibla slangar mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är på övre röret som strypning görs, syns inte men är nog en insex där. IOF kan du prova med att sänka till 2, men det rendera i att du kommer tillbaka på ruta 1 igen, flödet orkar inte fram. Att strypa in till ca 4-5 C som diff, kommer att ta någon vecka för dig, stryper du en så ökar flödet i en annan. Bara ha tålamod och gnaga vidare.
 
Uppdatering:

Jag får inte till det...kallt på entreplan och andra våningen...men jag får värme i källaren.

När jag stänger av cirk.pumpen till slingorna i källaren så får jag värme upp i huset...men då blir det ju kallt i källaren.

Det känns som det blir en "kortslutning" av vattencirkulationen...den cirkulerar inte upp i huset.

Jag funderar på att prova och stänga shuntventilen enligt bilden för att förhindra "kortslutningen" och tvinga cirkulationen. Men hur ska jag ställa in shuntventilen om jag vill stänga enligt mitt röda kryss? den är graderad från 0 till 10...det går att vrida vredet flera varv...liksom inget stop?
 
  • VVS-installation med termostatventil märkt "ESBE", röda siffror inställningsskala, kopplingar av mässing och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem: expansionskärl, cirkulationspump, rör, manometer, termostat, säkerhetsventil, avstängningsventiler, elinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske heter "blandningsventil" och inte shuntventil?
 
Är den shunten för GV då. har du fler shuntar. har du en värmepump så sitter det en shunt i den och den som reglerar all värmetemp i huset. 0 = noll grader till något och 10 är varmt till något, prova med att ställa den på 4 , då finns mindre flöde till den del som den betjänar och flödestrycket ökar till den andra delen. Bara kort varför ingen shuntatomatik på den shunten, oekonomisk och en otrolig jojo på tempen ditt den ska
Läste lite mer nu, går pumpen för GV med för hög hastighet så stjäl den flöde från källaren, sänk farten först och prova innan du gör något mer. Det ska vara mera fart på den pump som sitter i värmepumpen för att kunna ge flöde till allt Det går att stänga lite i källaren med. Högst upp på foto 2 sitter den strypventil som ska ta ner flödet på den stammen men rär den inte nu.
Lite lustig följd på min skrift, men alltefter som något kommer i huvudet så skriver jag här nu, så ta det med en nypa salt i ordningen.
 
Vilken ordning du skriver spelar ingen roll😁🙏

Jag ska prova att justera ventilen lite som du säger.

Cirk.pump i VP har jag på hastighet 3 och denna extra cirk.pump för källare har jag på hadtighet 1... så som du rekommenderar👍
 
Det brukar gå rätt fort att känna om slingorna blir varma. Du kan nog ha källaren på 2 till att börja med, så det blir ett litet flöde i källaren.
 
Blev det någon värme på GV.
 
Nej...ingen värme ännu...riktigt irriterande nu när kylan börjar komma!
Jag har gjort en skiss hur det ser ut...tänkte försöka gå till "grunden" och förhoppningsvis lära mig något!
Känns som jag behöver logga fram- och returtemp. Dels vad värmepumpen visar i displayen men känns som det vore bra att mäta på fram- resp returledning till varje fördelning också.

Kan man mäta utanpå med en enkel IR-temp? Är den tillräckligt nogrann?
 
  • Värmesystemsskiss för hus med värmepump, värmefördelning, markplan, överplan och källare samt beräknad förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
STAD övervåningen är lite mindre öppen än markplan, om jag fattar manualen rätt,
https://www.purmo.com/public/prod/b...3e4b94262fb9ac8c4/sv-se-files-4828076-rev.pdf
Det bör troligen vara tvärt om, men det hänger bl.a. på rörlängder & rördimensioner.

Genom att strypa STADen för källaren så tvingas större flöde till markplan & övervåningen.

Shunten/blandningsventilen för källaren är troligen till för att ställa in difftemperaturen över källarens golvvärmeslingor.
 
Ok, tack för svar!

Tror tanken från början, när allt installerades 2004, var att ha lite mer värme på markplanet. Värme stiger i huset... och sovrummen är på ovanplan.

Allt har ju fungerat hyggligt förr om åren... lite rädd att det är något problem med värmepumpen! 🤔🙈🙏
 
Syns inte på bild vad shunten står på, är 10 till högar och noll till vänster, pilen som finns där är en markering på var käglan är i ventilen som stänger/öppnar. Vilket rör blir varmt respektive kallt, när du ställer på 10. inte oviktigt. Den shunten kan snurras 360 grader. Den röde pilen marker var käglan är i ventilen. Lite svårt för dig att kanske förstå, men av vikt för gå vidare för oss på forumet.
 
J jonaserik skrev:
Syns inte på bild vad shunten står på, är 10 till högar och noll till vänster, pilen som finns där är en markering på var käglan är i ventilen som stänger/öppnar. Vilket rör blir varmt respektive kallt, när du ställer på 10. inte oviktigt. Den shunten kan snurras 360 grader. Den röde pilen marker var käglan är i ventilen. Lite svårt för dig att kanske förstå, men av vikt för gå vidare för oss på forumet.
Pilen på shuntratten ser man tydligt i både inlägg 8 & 19 att den står på 5.
0 är rakt upp, 10 är till vänster.
 
Jepp , men det var inte riktigt min mening med det, det var frågan om vart värmen kom ifrån, så shunten inte står i fel läge och vilka rör som blir varma/kalla vid ändring mellan 0 och 10
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.