Hej.
Jag har jordvärme och värmepump Nibe Fighter 1215 5kW. Installerad 2004. Ingen service utförd. Hade lite problem med potentiometern för något år sedan men det löste sig efter rengöring.

Har 3st plan, källarplan + entreplan + övervåning. Varje plan har 4-5 slingor.

Värmepumpen befinner sig i källaren och här fungerar golvslingorna och värmen bra. Jag får ingen värme upp till entreplan och övervåning.

Jag har läst på forum och har fått för mig att slingorna behöver luftas. Är det rimligt att anta? De automatiska luftningsventilerna ger inte ifrån sig någon luft när jag öppnar dem. Har de hängt sig...kan man ta bort och motionera dem utan att tappa för mycket vatten? Jag vet att tidigare år så har det "pyst" till när jag skruvat/ öppnat dem!

Behöver jag lufta alla slingor på alla plan...eller räcker det att göra det på översta planet? En slinga eller alla?

Jag har 1,5 bar tryck i systemet.

Om jag ska lufta slingorna...kan jag då öppna påfyllnadsventilen vid värmepumpen...och samtidigt öppna/ tappa ur vi golvvärmefördelaren? Det blir sakta påfyllnad som begränsas till 1,5 bar tryck då övertrycksventilen vid trycktanken löser ut på 1,5bar.

Eller ska man ta en lång slang och koppla typ i köket och sedan in på golvvärmefördelaren? Har det någon betydelse om jag fyller på resp tappar ur vatten från övre fördelaren eller undre fördelaren?
Tacksam för tips och råd love :-*

Källare:
Värmeinstallation med cirkulationspump, rör, ventiler och elanslutningar i ett förråd eller teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entre/markplan:
Värmesystem med rör, filter och ventiler i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning:
Väggmonterad, organiserad uppsättning av värmesystemets rör och ventiler med en kopplingsdosa och värmefördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är autoavluftare på alla sex fördelarna.
Du kan behöva öppna röda hatten på avluftaren för att släppa ut luften.

Hur ser det ut på andra sidan skåpsväggen på markplanet?

Hur ser det ut vid värmepumpen?

Fungerar cirkulationspumpen som tar markplanet och övervåningen?

Cirkulationspumpen på första bilden (källaren) ser ut att bara försörja källaren.
 
Tack för snabbt svar🙏
Det har fungerat i alla år så antar att cirkl.pumpen i källaren tar alla planen.

Det pyser inte ut någon luft när jag öppnar de röda avluftningsventilerna🤔 De har alltid varit stängda. Ska de vara öppna vid normal drift... alltid öppna?
 
Fösta bilden, den pumpen tar bara den fördelaren i källaren
Andra bilden, ventilerna till fördelarna ser stängda ut, vreden ska stå på tvären jämns med rören.
Tredje bilden Termodon borta för att få flöde i dessa slingor
Vilken fart går matarpumpen i VP med, är det en som styrs av VP eller är det ett vred med 1 - 2 - 3 på kopplingsdosan till den, vad står den på nu.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Röda hattarna bör vara stängda.

Sitter det någon förgrening mellan cirkulationspumpen och fördelaren i källaren?
Om inte så är det en omöjlighet att den cirkulationspumpen även försörjer markplanet och övervåningen.

Det sitter en cirkulationspump i värmepumpen,.


Jag ser nu att ventilerna på vänstersidan om fördelarna på markplanet är stängda.
 
J jonaserik skrev:
Fösta bilden, den pumpen tar bara den fördelaren i källaren
Andra bilden, ventilerna till fördelarna ser stängda ut, vreden ska stå på tvären jämns med rören.
Tredje bilden Termodon borta för att få flöde i dessa slingor
Vilken fart går matarpumpen i VP med, är det en som styrs av VP eller är det ett vred med 1 - 2 - 3 på kopplingsdosan till den, vad står den på nu.
Hej. Ok, det sitter en cirk.pump i värmepumpen... trodde de arbetade i serie och "hjälpte" varandra.

Jag använder inga don...styr bara på ute temp... så har det varit i alla 20 år.

Jag stängde av ventilerna till fördelaren temporärt bara för att se om det hjälpte.

Båda cirk.pumpar går på hastighet 3.
 
Ta några översiktsbilder på/runt värmepumpen och installationen runt omkring.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta några översiktsbilder på/runt värmepumpen och installationen runt omkring.
 
  • Inomhus VVS-installation inklusive orange expansionskärl, rör, ventiler, mätare och en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepump och rörsystem i ett pannrum. Teknisk utrustning för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med blå kran, mässingskopplingar och vit plast, delvis suddig, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventil med termostat, temperaturskala, mässingsdetaljer, plast, vägg, VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK har lika utan don fungerar perfekt. Troligtvis har du en liten kortslutning i systemet. Vet du vad du har för diff mellan utgående GV och retur, normalt ca 5 C. Det är säkert så att allt ligger på samma matning från VP. Ställ ner pumpen i källaren till 1, tror det räcker för dom 4 slingor till att börja med, det är troligtvis nästan noll i diff där. Då kommer flödet att öka på resten av rören till dom andra GV. Inget ovanligt att med flera pumpar så kan flödet stjälas från annat ställe. Inte som du har det, men med en kombi av GV och element så är det ett faktum.
 
STAD-ventilen (blåa ratten med röda & svarta siffror) stryper flödet till golvvärmen i källaren.
Manuella shunten under STAD blandar varmt vatten med kallt vatten från golvvärmereuren i källaren, detta blir framledning i golvvärmeslingorna i källaren.
Dessa två delar blir som en golvvärmeshunt, därav separata cirkulationspumpen.

Högst troligt så har du en golvvärmeshunt till markplanet och övervåningen också, då lär det även vara en separat cirkulationspump dit också.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK har lika utan don fungerar perfekt. Troligtvis har du en liten kortslutning i systemet. Vet du vad du har för diff mellan utgående GV och retur, normalt ca 5 C. Det är säkert så att allt ligger på samma matning från VP. Ställ ner pumpen i källaren till 1, tror det räcker för dom 4 slingor till att börja med, det är troligtvis nästan noll i diff där. Då kommer flödet att öka på resten av rören till dom andra GV. Inget ovanligt att med flera pumpar så kan flödet stjälas från annat ställe. Inte som du har det, men med en kombi av GV och element så är det ett faktum.
Ett värmesystemskåp med expansionskärl, rör, ventiler, cirkulationspump och flervägsfördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Säkert så som du säger. Jag ställde ner den extra cirk.pumpen till läge 1...nu har jag fått igång värme på entreplan och övervåning. Cirk.pumpen som sitter i värmepumpen har jag på hastighet 3.

STAD-ventil och manuella shunten har jag inte justerat.
 
Ett fördelningsskåp för vatten med kopparledningar, flerrörsfördelare och strömuttag, inuti en husinstallation, röd hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag försökte avlufta slingorna på ovanvåningen...stängde alla slingor på källarplan, entreplan och övervåning...öppnade just den slinga som jag ville avlufta på ovanvåningen, öppnade ventilen, kopplade på en slang som ledde ner i en hink enligt bilden på fördelaren... fyllde samtidigt på värmebärarkretsen med vatten via påfyllnadsventilen vid pannan...fyllde i princip på lika mycket vatten som jag tog ut...vet inte om det är korrekt?

Hur vet man om man fått ut all luft i slingorna? Avluftningsventilerna "pyser" inte när jag öppnar dem...kan de ha hängt sig? Kan man skruva av avluftningsventilen och motionera den om man stänger tillförseln till fördelaren? Eller läcker det ut vatten då?

Nu har jag fått igång värmen igen och vill egentligen inte "mecka" för mycket...men vill ju samtidigt att det är så energieffektivt som möjligt.
 
På 3 i VP, kanske det går med 2, men det gäller att flödet till elementen finns kvar, tänk så här, flöde typ 3, nu har du 1 till GV och 2 till elementen så är det 3. Med ett för lågt flöde så kommer GV om det står högt att stjäla en stor del av det och det blir mindre till elementen, finns inga genvägar, vatten går lättaste vägen, bara prova dig fram. Hoppas att GV i källaren håller värmen
 
  • Gilla
Peppe_1.0
  • Laddar…
Tack för tipsen/ tankesättet! 🙏
Jag har golvvärme på alla planen...inga element.

Men hur vet man om man har luft i slingorna? Hela systemet har varit i drift i 20 år...kommer ihåg att avluftningsventilerna fungerade och "pyste" de första åren...men händer ingenting nu. Kan det vara så att de hängt sig?
 
Så här ser mina värden ut just nu...några minuter efter kompressron varit igång.
 
  • Termostatpanel för värmesystem visar temperatur och symboler för inställningar, NIBE varumärke synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel visar utomhustemperatur 7 grader Celsius och har diverse inställningsknappar och indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens kontrollpanel med display, knappar, indikatorljus och justeringsknapp. Visar temperatur och driftstatus. NIBE märket syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplay visar temperaturer, NIBE märke, inställningsratt och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat för värme med display och kontroller, text "Kurvutning 6", NIBE-varumärke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpskontrollpanel, LCD-display, inställningsknappar, gröna och röda ljusindikatorer, NIBE-logotyp, termostatvred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpsdisplay med drifttid, temperaturinställningar och varningsikoner. Märke NIBE. Gröna indikatorlampor lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepumpens styrenhet med LCD-skärm och justeringsknappar; varningslågor tända; NIBE-logotypen synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.