Funkis37 skrev:
...Dock så verkar det inte som att 100% av alla oisolerade plattor är ett problem...
Du har rätt i att förutsättningarna är olika.
Ett hus byggt på sandmo med långt till grundvatten, och bra takavvattning, kan vara väldigt torrt under.
 
Om plattan varit torr i 57 år tror jag inte du behöver oroa dig nämnvärt. Jag jade nog rivit ut ner till plattan och lagt 16 eller 50mm eps med spår och plåtar. Sedan på andra delen som va träbjälklag om jag förstod rätt hade jag lagt spårad spån och plåtar.
Man får justera lite i trä konstruktionen så de två delarna kommer i samma nivå. Krävs högre på EPS sidan kan man välja 70 mm EPS eller gjuta lite på den gamla plattan. (Jag hade rivit bort gamal parkett och annan skit)
Jag har liknande konstruktion i mitt kök med reglar och spårad spån på halva och EPS16 på betongbjälklag på andra. (Dock med ouppvärmd källare under). Det fungerar fint. Även om du mot förmodan skulle få lite fukt i plattan i framtiden så kan den inte göra något med EPS. Så är det bara rent mellan EPS och betong är det lugnt.
 
Lyfter en gammal tråd. Har en fråga gällande det här med omvänd fuktvandring. Råden och testerna har som jag förstått det kommit från förutsättningar när huset står på lera i Skåne. Jag tänker spontant att står huset på exempelvis berg så kan inte det suga upp vattnet från marken på samma sätt som lera. Stämmer mitt påstående så är således omvänd fuktvandring mindre om huset står på berg (även om andra dräneringsproblem kan förekomma). Är det någon som kan bekräfta min tes? Mvh
 
  • Gilla
Sigge Scheir och 1 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Lyfter en gammal tråd. Har en fråga gällande det här med omvänd fuktvandring. Råden och testerna har som jag förstått det kommit från förutsättningar när huset står på lera i Skåne. Jag tänker spontant att står huset på exempelvis berg så kan inte det suga upp vattnet från marken på samma sätt som lera. Stämmer mitt påstående så är således omvänd fuktvandring mindre om huset står på berg (även om andra dräneringsproblem kan förekomma). Är det någon som kan bekräfta min tes? Mvh
Mja, betongen "suger" ju egentligen inte upp någon fukt/vatten och oavsett om det står på lera eller makadam är luftfuktigheten under huset troligen väldigt hög (p.g.a. brist på cirkulerande luft och tillskjutande fukt från mark).

Fukt "vandrar" mot värmeväxlingen och problemet med oisolerade golv är att värmeväxlingen blir inomhus (där varmt möter kallt). Ju större skillnad i varmt/kallt desto mer fukt, och när fuktkvoten stiger (beroende på temperatur) bildas kondens (vatten).

"Tillgången" på fukt är förstås större i lera, men det är inte "vatten" vi pratar om utan luft med högt fuktinnehåll och det behöver inte nämnvärt skilja mellan lera och berg/sten.
 
anders07 anders07 skrev:
Mja, betongen "suger" ju egentligen inte upp någon fukt/vatten och oavsett om det står på lera eller makadam är luftfuktigheten under huset troligen väldigt hög (p.g.a. brist på cirkulerande luft och tillskjutande fukt från mark).

Fukt "vandrar" mot värmeväxlingen och problemet med oisolerade golv är att värmeväxlingen blir inomhus (där varmt möter kallt). Ju större skillnad i varmt/kallt desto mer fukt, och när fuktkvoten stiger (beroende på temperatur) bildas kondens (vatten).

"Tillgången" på fukt är förstås större i lera, men det är inte "vatten" vi pratar om utan luft med högt fuktinnehåll och det behöver inte nämnvärt skilja mellan lera och berg/sten.
Jag tänker mer att om golvvärmen "torkar upp" marken under huset och den består av lera så kan fukten i samband med avstängning sugas upp relativt bra i leran och återkomma under huset medan berg inte suger vatten om det torkat upp. Således bör inte marken under huset suga lika mycket fukt under nedkylning/avstängning om den består av berg som om den består av lera. Därmed bör fuktigheten inte förvärras av golvvärme på samma sätt på berg som på lera tänker jag? Att fukten kommer tillbaka tänker jag är ett faktum men inte i den mängd eller hastighet som om det vore lera under
 
Problematiken ligger att du alltid har 100% RF i mark oavsett typ. Luften kan bära olika mycket fukt i gram per liter luft. När luften under huset kan bära mindre än inne i gram/ liter luft så får du omvänd fuktvandring.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problematiken ligger att du alltid har 100% RF i mark oavsett typ. Luften kan bära olika mycket fukt i gram per liter luft. När luften under huset kan bära mindre än inne i gram/ liter luft så får du omvänd fuktvandring.
Okej så det är bara relaterat till temperatur och inte till mängd fukt under plattan? Tänker att även efter en dränering så är det 100% rf men inte alls samma mängd vatten under. Det kanske inte är relevant i frågan om golvvärme?
 
Klart det är mycket värre om plattan står direkt i blöt lera mot att det finns ett dränerande lager mellan. Med dränerande lager som leder bort vatten så är det svårt att få fuktproblem.
 
MekPappa MekPappa skrev:
Okej så det är bara relaterat till temperatur och inte till mängd fukt under plattan? Tänker att även efter en dränering så är det 100% rf men inte alls samma mängd vatten under. Det kanske inte är relevant i frågan om golvvärme?
Du måste skilja på vatten och fukt som i RF. Dräneringen tar bort vattnet men inte fukten i jorden.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste skilja på vatten och fukt som i RF. Dräneringen tar bort vattnet men inte fukten i jorden.
Jo men därav min fråga är det endast relaterat till temperaturskillnaden då? Och vad jag får till mig av allt jag hittar är att en betongplatta suger vatten.
 
Om du sätter ett tätt skikt på betongplattan så blir det 100% rf i plattan. Det är det väl inte om plattan är helt öppen och andas. Men med golvvärme får vi omvänd fuktvandring vilket ändå gör en skillnad tänker jag
 
MekPappa MekPappa skrev:
Jo men därav min fråga är det endast relaterat till temperaturskillnaden då? Och vad jag får till mig av allt jag hittar är att en betongplatta suger vatten.
Som jag skrev tidigare så kan luften innehålla mer vatten vid högre temperatur. Så när jorden under plattan värms upp och eftersom jorden alltid har RF 100% vid alla temperaturer. Säg att du har en innetemperatur i källaren på 20*c och rf på 60%. Då har du ~17gram x0.6(se tabell)=~10gram fukt i luften per m3. Om du då får jorden att bli varmare än ca 11*c vilken är den ungefärliga tempen som innehåller mer fukt än din källare då kommer den omvända fuktvandringen genom diffusion. Ju varmare jorden blir ju mer fukt kommer det. Därför skall man alltid hålla jorden kall. Då diffusionerar fukten utåt från rummet. Tabell som visar maximal fuktinnehåll i luft i gram per kubikmeter vid olika temperaturer och ångtryck i pascal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.