R Rejäl skrev:
Ska du lägga slangen också själv? Ja plåtarna brukar vilja vika sig uppåt i ytterkanterna så någon skruv i varje hörn skadar inte..
Ja det är ju inget svårt att lägga en slang, har en bekant som jobbat med rör i 40år som brukar hjälpa mig men det där med att göra allt enligt boken är väl inte hans grej tyvärr.
Därför jag försöker läsa mig till hur allt ska vara när man ändå öser ut pengar på en helrenovering.

Okok, tänker att armeringen ovanpå som golvläggarna lägger bör hålla ner allt?
 
R
A Auspuff skrev:
Ja det är ju inget svårt att lägga en slang, har en bekant som jobbat med rör i 40år som brukar hjälpa mig men det där med att göra allt enligt boken är väl inte hans grej tyvärr.
Aha ok jag förstår😀
 
När jag spacklar golv på trä så gör jag alltid i denna ordning om det hjälper dig ,

vattenburen i frästa spår ,skruva plåtarna , en fix primer på plåtarna så spackel får fäste,, vanlig ospädd primer på trä, armeringsnät stifta , höjder 25 på högsta punkt,

om det gäller badrum så får man gå efter brunnen och sedan komma ihåg att inte lägga slangen för nära brunnen då får du ingen täckning

primer på trägolv dagen före eller samma dag , ospädd
 
R Rickard.lj skrev:
När jag spacklar golv på trä så gör jag alltid i denna ordning om det hjälper dig ,

vattenburen i frästa spår ,skruva plåtarna , en fix primer på plåtarna så spackel får fäste,, vanlig ospädd primer på trä, armeringsnät stifta , höjder 25 på högsta punkt,

om det gäller badrum så får man gå efter brunnen och sedan komma ihåg att inte lägga slangen för nära brunnen då får du ingen täckning

primer på trägolv dagen före eller samma dag , ospädd
Låter logiskt.
Hur skruvar du plåtarna på bästa sätt?
Vilken fix primer till plåtarna?
 
A Auspuff skrev:
Låter logiskt.
Hur skruvar du plåtarna på bästa sätt?
Är vanliga montage skruv för plåt , ca 20cm mellan skruven
 
R Rickard.lj skrev:
Är vanliga montage skruv för plåt , ca 20cm mellan skruven
Vilken primer använder du till plåtarna?
Typ denna?
https://tatskiktsprodukter.se/products/kiilto-fix-primer

Är det inte hög risk för plåtljud? Läser i en tråd någon som skruvade men då blev det plåtljud när man går på dom.

Blir bara mer och mer konfunderad desto mer jag försöker läsa xD
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
A Auspuff skrev:
Vilken primer använder du till plåtarna?
Typ denna?
[länk]

Är det inte hög risk för plåtljud? Läser i en tråd någon som skruvade men då blev det plåtljud när man går på dom.

Blir bara mer och mer konfunderad desto mer jag försöker läsa xD
Absolut den kan du använda . Använder själv hela kiltos PRO system. Eftersom du skall spackla minst 2.5cm på detta då kommer du inte höra något klickande plåtljud.
 
  • Gilla
Auspuff
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Absolut den kan du använda . Använder själv hela kiltos PRO system. Eftersom du skall spackla minst 2.5cm på detta då kommer du inte höra något klickande plåtljud.
Då kör jag på hur du sagt, hittade monteringsanvisningar från LK. De förordar precis som du skriver, så du verkar vara rätt ute.
Har nog läst ett tjugotal olika trådar, där folk killgissar till höger och vänster, tänk om man höll tyst när man inte vet istället, men dårarna har inte vett till det!
Kom att tänka på ett citat "de flesta lyssnar för att svara, isstället för att lyssna på vad man faktiskt säger"

Tusen tack för din input, ovärderlig hjälp! Veckans hjälte.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
A Auspuff skrev:
Då kör jag på hur du sagt, hittade monteringsanvisningar från LK. De förordar precis som du skriver, så du verkar vara rätt ute.
Har nog läst ett tjugotal olika trådar, där folk killgissar till höger och vänster, tänk om man höll tyst när man inte vet istället, men dårarna har inte vett till det!
Kom att tänka på ett citat "de flesta lyssnar för att svara, isstället för att lyssna på vad man faktiskt säger"

Tusen tack för din input, ovärderlig hjälp! Veckans hjälte.
Ja då jag jobbar inom golv spackel och badrum så bör jag kunna detta , gladligen hjälpande hand 🤚
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.