Mojo89 Mojo89 skrev:
Nej, jag inte sett det alls. Golvet har varit lackat tidigare och färgen var mycket mörkare så jag har inte lagt märke till det. Hade jag vetat hade jag bett dem åtgärda det tillsammans med andra skador.
Om ett år lägger du inte märke till skillnaden eftersom det kommer att mörkna och skarvarna flyta ihop färgmässigt.

Du kommer att få större problem att lägga energin på…
 
  • Gilla
Lennstorm och 1 till
  • Laddar…
Rörande varför det blivit som det blivit så tänker jag så här:

1) En trestavig planka hade hamnat i paketen med fyrstavigt golv av någon anledning (sådant händer)
2) Golvläggaren märker inte detta då den lilla stumpen inte är så iögonfallande just vid läggningen
3) Golvläggaren märker dock problemet några rader senare då hen skall återanvända den längre delen
4) Golvläggaren låtsas som det regnar och hoppas att hen skall komma undan med detta, vilket hen också gör.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande varför det blivit som det blivit så tänker jag så här:

1) En trestavig planka hade hamnat i paketen med fyrstavigt golv av någon anledning (sådant händer)
2) Golvläggaren märker inte detta då den lilla stumpen inte är så iögonfallande just vid läggningen
3) Golvläggaren märker dock problemet några rader senare då hen skall återanvända den längre delen
4) Golvläggaren låtsas som det regnar och hoppas att hen skall komma undan med detta, vilket hen också gör.
Men hade den åtminstone inte varit i samma färg då? Det är det som stör mig. Att den är trestavig gör mig inte så mkt, det försvinner ju i övriga mönstret.

Nu ska jag dock vänta och se hur det ser ut när det blivit mörkare med tiden. Det är främst skarvarna som stör mest
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Men hade den åtminstone inte varit i samma färg då? Det är det som stör mig. Att den är trestavig gör mig inte så mkt, det försvinner ju i övriga mönstret.

Nu ska jag dock vänta och se hur det ser ut när det blivit mörkare med tiden. Det är främst skarvarna som stör mest
Hamnar en bräda fel så kan den ju se ut hur dom helst. Nu var bägge mörklackade och det var väl därför de kom undan med det från början.
 
M MagHam skrev:
Är det redan vaxat eller lackat?
Den självklara lösningen hade varit att betsa det när det uppdagades efter att slipningen var klar. Kanske inte hade blivit exakt samma nyans, men bättre.
Jag hade tänkt komma med samma råd. Jag hade protesterat med invändnigen att golvläggarna borde ha hört av sig när de sett att det var en annan parkett typ, för det kan man förvänta sig att fackmän ska upptäcka innan de lackar. Efter de borde erbjudit dig möjlighet att besluta om du ville leva med detta eller betsa det enskilda området innan lackering. Du förväntade dig ett enhetligt golv. I detta läge kan du med detta som grund försöka kräva att de handslipar bort färgen just där, betsar och lackar om. Där du står för kostnaden av belysning och Lackering men de får står för övrig tid då de inte aviserat om kvalitets förändringen innan. Så hade jag gjort om jag inte kunnat acceptera det som det är. Alternativt avdrag på slutpriset.
 
D Daniel_walnut skrev:
Det där borde gå enkelt att fixa med pigmenterad vax, till exempel
Osmo 3168 Antik ek (färgkarta lägre ner på sidan) [länk]

eller

3165 Brun
[länk]
Precis vad jag tänkte föreslå. (y)
Vi har behandlat våra ljusa ekgolv med pigmenterat vax, och sen hårdvax på det, funkar super. Pigment borde mildra skillnaden i färg på den ljusare plankan här med. Fördelen med vaxat golv är ju att man kan punktbehandla.
Lycka till. :)
 
  • Gilla
Mojo89
  • Laddar…
Det där kommer troligtvis inte gå att göra något åt annat än genom att riva upp golvet. Man kan ju ta bort listen vid väggen och kolla hur mkt glipa där är samt hur det är lagt (dvs hur det sitter ihop med intilliggande golvplankor).

I egenskap av 3-barnsförälder: Det är nog inte fel att vaxa, men hur du än gör kan jag lova dig att barnen kommer slita skiten ur det. Vilket är anledning att det här inte kommer läggas någon ekparkett det närmaste decenniet.
 
Hade åkt till färghandeln och köpt ett par prover med mörkbets. Därefter tagit en trasa och betsat någon annan träbit och letat upp bäst nyans.
Sen hade jag bara betsat på de ljusa träbitarna lokalt. Även efter att det är vaxat. Betsen tränger igenom vaxet ändå troligtvis.
på så vis få ner färgtonen flera grader och så trollar man nog bort det mesta.
 
Att vänta tills det mörknar av sig själv till samma nyans…… Kanske lite men inte i närheten av vad man hade önskat.

Det är något man bara säger för att köpa sig tid och hoppas att kunden lär sig att leva med det.
 
B Bergonen skrev:
Att vänta tills det mörknar av sig själv till samma nyans…… Kanske lite men inte i närheten av vad man hade önskat.

Det är något man bara säger för att köpa sig tid och hoppas att kunden lär sig att leva med det.
Mja...nu får vi komma ihåg att det inte är "byggarn" som "gjort" eller inte gjort något, utan kundens golv som är som det är...eller hur?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Det där kommer troligtvis inte gå att göra något åt annat än genom att riva upp golvet. Man kan ju ta bort listen vid väggen och kolla hur mkt glipa där är samt hur det är lagt (dvs hur det sitter ihop med intilliggande golvplankor).

I egenskap av 3-barnsförälder: Det är nog inte fel att vaxa, men hur du än gör kan jag lova dig att barnen kommer slita skiten ur det. Vilket är anledning att det här inte kommer läggas någon ekparkett det närmaste decenniet.
Dial_595 Dial_595 skrev:
Det där kommer troligtvis inte gå att göra något åt annat än genom att riva upp golvet. Man kan ju ta bort listen vid väggen och kolla hur mkt glipa där är samt hur det är lagt (dvs hur det sitter ihop med intilliggande golvplankor).

I egenskap av 3-barnsförälder: Det är nog inte fel att vaxa, men hur du än gör kan jag lova dig att barnen kommer slita skiten ur det. Vilket är anledning att det här inte kommer läggas någon ekparkett det närmaste decenniet.
Oj det var lite negativt, TS har fått många bra förslag på lösningar som inte involverar att riva upp hela golvet. Huruvida hårdvaxolja är den bästa ytbehandlingen för en barnfamilj ingick inte i frågeställningen men har personligen rätt goda erfarenheter av det.
 
H
Mojo89 Mojo89 skrev:
Har haft ett företag som slipat och hårdvaxoljat vår ekparkett. Vi har bott i huset i två år. Nu visar det sig att det finns en hel planka som är mycket ljusare nyans än övriga golvet. Företaget säger att det är ett annat parkettgolv än övriga och att det är trestavigt och det övriga golvet fyrstavigt. De kan därför inte göra något åt nyansskillnaden utan att riva upp halva golvet och jobba sig bort till denna punkt om jag skulle vilja byta, vilket jag inte är intresserad av. Men hur blev det såhär? Om inte de kan byta ut en enskild planka, hur kommer det sig då att det finns en helt annan planka i mitten av golvet om det inte rör sig om en lagning? Var golvläggaren som lade detta golv en idiot eller försöker företaget lura mig att det inte går att byta? Det syntes inte tidigare men då var golvet lackat och företaget säger att det kommer bli mörkare med tiden även om det alltid kommer vara en nyansskillnad.

Vad hade ni gjort?
Det hade väl golvfirman kunnat lösa med lite bets.
 
H HEM2121 skrev:
Det hade väl golvfirman kunnat lösa med lite bets.
Jag tycker med det. Jag tror de tycker att de är färdiga nu när det stora jobbet är gjort. De uppmärksammade aldrig mig på att det fanns skillnader innan de vaxade utan hoppades nog på att jag inte skulle bry mig. Att betsa hela golvet hade aldrig varit ett alternativ om det inte går att göra efter hårdvaxoljan då köket redan var färdigt (halvöppen planlösning). Men jag hade nöjt mig med att det inte syns så tydligt så kan de inte tänka sig behandla plankan kommer jag testa bets eller pigmenterat vax själv.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
H
Mojo89 Mojo89 skrev:
Jag tycker med det. Jag tror de tycker att de är färdiga nu när det stora jobbet är gjort. De uppmärksammade aldrig mig på att det fanns skillnader innan de vaxade utan hoppades nog på att jag inte skulle bry mig. Att betsa hela golvet hade aldrig varit ett alternativ om det inte går att göra efter hårdvaxoljan då köket redan var färdigt (halvöppen planlösning). Men jag hade nöjt mig med att det inte syns så tydligt så kan de inte tänka sig behandla plankan kommer jag testa bets eller pigmenterat vax själv.
De har ju gjort vad de skulle men man tycker att de skulle ha sagt till och frågat om du ville att de skulle försöka få brädan lite mindre synlig. Möjligt att färgskiftningen inte syntes så tydligt direkt efter slipningen?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...nu får vi komma ihåg att det inte är "byggarn" som "gjort" eller inte gjort något, utan kundens golv som är som det är...eller hur?
Såklart, jag menar inte att det är byggarns fel. Bara att dom inte vill dit och efterjustera. Därför säger dom det mörknar med tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.