Har haft ett företag som slipat och hårdvaxoljat vår ekparkett. Vi har bott i huset i två år. Nu visar det sig att det finns en hel planka som är mycket ljusare nyans än övriga golvet. Företaget säger att det är ett annat parkettgolv än övriga och att det är trestavigt och det övriga golvet fyrstavigt. De kan därför inte göra något åt nyansskillnaden utan att riva upp halva golvet och jobba sig bort till denna punkt om jag skulle vilja byta, vilket jag inte är intresserad av. Men hur blev det såhär? Om inte de kan byta ut en enskild planka, hur kommer det sig då att det finns en helt annan planka i mitten av golvet om det inte rör sig om en lagning? Var golvläggaren som lade detta golv en idiot eller försöker företaget lura mig att det inte går att byta? Det syntes inte tidigare men då var golvet lackat och företaget säger att det kommer bli mörkare med tiden även om det alltid kommer vara en nyansskillnad.

Vad hade ni gjort?
 
  • Trägolv med olikfärgade träplankor och en vita list längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idiot nej... det som har hänt är förmodligen att golvet tagit slut och det då inte varit värt att köpa ett helt nytt paket för en planka så istället har man tagit från ett redan öppnat paket. Upp med hakan återbruk är trendigt nu :cool: här är annars några billiga förslag blomkruka eller matta. Skaffa katt kanske och ställ ett klösträd där. Men akta dig för att sälja huset nästa person kommer ropa dolt fel :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Denimhead och 13 till
  • Laddar…
Jag hade låtit det vara. Det mörknar lite med tiden och du kommer sluta tänka på det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Ja du...det åkte dit en bit av ett annat golv när det begav sig.
Vad detta berodde på får vi aldrig veta, slut på golv eller ett rent misstag, eller nåt annat...hursomhelst, denna bit har en annan färg, trä är olika. Skillnaden blir tydligare nyslipat.
Jag hade låtit det vara, det har funkat hittills och det mörknar med tiden.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Man ser ju ibland i äldre hem där tavlor och mattor flyttas efter flera år att bakom är det alltid ljusare än övrig yta.
Då tänker jag att det är ljus( UV ljuset?) Som sliter på ytorna vilket får en mörkare nyans än den täckta ytan.

Kan man inte då försöka prickskjuta ljusbehandling på just den biten en period och se om den mörknar på det sättet?
 
  • Gilla
Ellenb och 3 till
  • Laddar…
Den skulle ju kunna varit bytt i efterhand.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Den skulle ju kunna varit bytt i efterhand.
raveper raveper skrev:
Den skulle ju kunna varit bytt i efterhand.
Men visst stämmer det att om det är bytt i efterhand så måste man jobba sig dit från listen och framåt? Jag kan ingenting om att lägga golv mer än det jag sett på videos.
 
B Bopåzoo skrev:
Idiot nej... det som har hänt är förmodligen att golvet tagit slut och det då inte varit värt att köpa ett helt nytt paket för en planka så istället har man tagit från ett redan öppnat paket. Upp med hakan återbruk är trendigt nu :cool: här är annars några billiga förslag blomkruka eller matta. Skaffa katt kanske och ställ ett klösträd där. Men akta dig för att sälja huset nästa person kommer ropa dolt fel :crysmile:
om det vore så enkelt är precis framför fönstret. Som tur är har jag en tvååring som kommer sprida alla sina leksaker där så får väl trösta mig med det
 
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Man ser ju ibland i äldre hem där tavlor och mattor flyttas efter flera år att bakom är det alltid ljusare än övrig yta.
Då tänker jag att det är ljus( UV ljuset?) Som sliter på ytorna vilket får en mörkare nyans än den täckta ytan.

Kan man inte då försöka prickskjuta ljusbehandling på just den biten en period och se om den mörknar på det sättet?
vilken tur att det är framför fönstret! Haha
 
  • Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Mojo89 Mojo89 skrev:
Men visst stämmer det att om det är bytt i efterhand så måste man jobba sig dit från listen och framåt? Jag kan ingenting om att lägga golv mer än det jag sett på videos.
Ja och nej, om det ska läggas som det görs normalt och enligt instruktionerna, ja. Men en skicklig golvläggare kan byta en bräda eller delar av en bräda mitt på golvet, då får man limma den mot de gamla brädorna istället för att "klicka" dom som man normalt gör. Det är också så man får göra om man inte har en bräda som passar (om samma golv inte går att få tag i längre och man behöver laga).
Men att en hantverkare som är skicklig nog att göra det, men sen inte matchar antalet stavar, finner jag extremt osannolikt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Golvsliparen har rätt om att den brädan är trestavig och resten fyrstavig så antingen får du leva med det eller så är det att ringa en duktig golvläggare som kan byta denna utan att plocka upp hela golvet. nackdelen är att du har slipat golvet så i så fall måste du även slipa av exakt samma på den nya plankan.
givetvis gäller det också att hitta rätt planka som resten av golvet.

jag skulle ha levt med det och om någon frågar så säger man bara att det är trägolv som då är ett levande material och alla träd är inte exakt lika
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Klart de går att byta men ni är inte intresserade av att betala den faktiska kostnaden för att byta ut samt anpassa och företaget är inte intresserad av att ge garanti på en sån lagning.
Som hemmasnickare är det lösbart att göra men då får man blunda för tiden det tar och pengarna de kostar ;)

Jag gissar på en firma kommer ta runt 10k för att åtgärda med att byta den
 
Mojo89 Mojo89 skrev:
Men visst stämmer det att om det är bytt i efterhand så måste man jobba sig dit från listen och framåt? Jag kan ingenting om att lägga golv mer än det jag sett på videos.
Nej man behöver inte bryta upp halva golvet. Man kan med en överhandsfräs fräsa precis vid skarven för att få bort not/fjäder och sedan plocka bort den biten. Men om du inte har golv kvar från när det blev lagt så är det ju inte värt besväret då det kommer att bli nyansskillnader oavsett. Även om du skulle ha golv kvar så kommer det att bli nyansskillnader mellan det nya och gamla.
 
man kan ju betsa golvet det gjorde dom oss min mor
 
  • Gilla
Mikedigitize och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man kan ju betsa golvet det gjorde dom oss min mor
Precis, så skulle jag också göra för att försöka tona ner nyansskillnaden. Det svåra är betsa en planka lagom mycket som sen ska hårdvaxoljas utan att ha en provbit att laborera med.
 
  • Gilla
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.