Ett stort tack för ditt utförliga svar!

Har du möjlighet/lust att ge någon indikation på vad denna typ av spackling kostar? Jag har märkt själv att kostnaderna drar iväg när man ska räkna med all glespanel, värmeplåtar och gips.

Vi håller på för fullt med att riva de gamla innerväggarna etc, så jag vet inte hur plant golvet är. Men med tanke på hur stabilt huset är byggt så tror jag att planheten är tillräcklig.
 
ferroz skrev:
Ett stort tack för ditt utförliga svar!

Har du möjlighet/lust att ge någon indikation på vad denna typ av spackling kostar? Jag har märkt själv att kostnaderna drar iväg när man ska räkna med all glespanel, värmeplåtar och gips.

Vi håller på för fullt med att riva de gamla innerväggarna etc, så jag vet inte hur plant golvet är. Men med tanke på hur stabilt huset är byggt så tror jag att planheten är tillräcklig.
Du har PM :)
 
Hmm håller på att renovera ett hus med torpargrund byggt 1965 och tänker lägga golvvärme med klinkers i badrummet (ca 11m3.). I golvet ligger ca 19cm vanlig isolering som jag har tagit upp för att kortla upp mellan golvreglarna (de nuvarande sitter med cc40 och bra upplag under så det är stabilt men kortlar upp ordentligt ändå för att slippa sprickande skarvar osv i klinkersen.).

Min tanke har hela tiden varit att helt enkelt lägga i ny isolering och sedan på med spårad spånskiva och lägga slang i det. Har sedan tänkt leja bort arbetet med att flytspackla för rätt fall mot golvbrunn och även tätskiktet ska göras av certifierad hantverkare.

Kommer jag göra bort mig med såpass lite isolering nedåt eller funkar det? Takhöjden är 240cm men golvvärmen bygger ju en del som den gör plus att jag sänker taket ca 8cm så det finns ju inte jättemycket att göra i höjd.
 
Jag tror (hoppas) att det ska räcka. För egen del lutar det ju åt att behålla de 20 cm kutterspån vi redan har, och endast lägga golvvärmen ovanpå det befintliga golvet. Om det blir glespanel eller spårade skivor beror på kostnaden (även arbetskostnaden). Sen skulle det kännas bra om vi kan lägga parkettgolvet direkt ovanpå värmeplåtarna för att få så bra/snabb uppvärmning som möjligt (och minimera förlusterna nedåt).

Är det någon som kan avgöra om det räcker med ett lager golvgips mellan värmeplåtarna och klinker om man har denna uppbyggnad?

Klinker
Golvgips
Slang
Värmeplåt
Glespanel
Gammalt golv
20 cm kutterspån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.