Jo, min rörmokare sa att de visst är godkända som produkt, ja.
Men inget avlopp är godkänt att montera närmare väggen än 200 mm.
Så det blir ju onekligen lite moment 22 med Unidrain då. Min rörmokare hade just monterat ett Unidrain hos någon annan och var inte imponerad sa han. (Till saken hör att han inte är en konservativ gammal gubbe. ;) )

Detta i kombination med det väl tilltagna priset på Unidrain gjorde att vi i alla fall för de avlopp vi byger just nu valde den vanliga modellen istället. Orsaken att jag ville ha Unidrain var precis som i början av detta inlägg att jag inte vill stå i avloppet när jag duschar. Men vår dusch blir så avlång att vi kan lösa det ändå med ett helt uppenbart godkänt vanligt avlopp.

/pinebar

 
Att rörisarna klagar på Unidrain kan man förstå.

Har dem monterat tusentals plastbrunnar där dem lätt kan höfta fram både avlopp och brunnens placering utan att lägga ner nämnvärt mycket energi till att börja mäta samt väga in en unidrain i ett utrymme där det kanske varken finns färdiga väggar och/eller golv.

Rörisen hemma hos oss skakade också på huvudet åt Unidrainen men kontrademed -"Du betalar, detta tar tid!"
 
*knapplån*
Vi skulle oxo använda oss av Unidrain i  vår nya dusch. Ett avlångt avlopp längs väggen. Men se där stötte vi på patrull. Enligt vår VVSfirma så är de bara godkända om de gjuts in. Att lägga in dem i träbjälklag är inte godkännt.
 
kaifas skrev:
*knapplån*
Vi skulle oxo använda oss av Unidrain i vår nya dusch. Ett avlångt avlopp längs väggen. Men se där stötte vi på patrull. Enligt vår VVSfirma så är de bara godkända om de gjuts in. Att lägga in dem i träbjälklag är inte godkännt.
Går bra att installera i bjälklag.

0.AF4!OpenElement&FieldElemFormat=gif

Valde själv en Unidrain till vårat badrum när vi renoverade i sommras. (se mitt inlägg tidigare i denna tråd, sidan 2)
 

pinebar skrev:
Tack allihop!

Efter att ha läst i "säker vatteninstallation" är det ju uppenbart att regeln i Sverige är:
------------------------
D.1 Placering
Golvbrunnen ska vara monterad så att minsta avstånd mellan vägg och fläns är 200 mm. Vid val av placering ska hänsyn tas till möjlighet att rensa golvbrunnen och att lyfta ur demonterbart vattenlås.
------------------------

Då blir det också uppenbart att Unidrains princip inte är godkänd enligt den regeln och alltså är ett undantag som man kan göra om man vill och om man dokumenterar det. Vad föräkringsbolagen säger om den typen av lösning får vi väl veta så småningom efter att någon med Unidrain har fått vattenskada.

/pinebar
Säker vatteninstallation är branschrekommendationer för hur anslutna företag och installatörer skall utföra installationer det är rekommendationer inte lagtext. Det går även att göra fackmannamässiga installationer på annat sätt.
Annledningen till att vanliga brunnar skall monteras min 200mm från vägg är för att man då kan ordna ordentliga tätskickt runt brunnarna. Unidrains rännor är typgodkända enligt EN1253.

Unidrains produkter är dock endast godkända att gjuta in vilket går att göra även i träbjälklag med tex EPScement.

/Patrik
 
Zorax skrev:
Går bra att installera i bjälklag.

[bild]

Valde själv en Unidrain till vårat badrum när vi renoverade i sommras. (se mitt inlägg tidigare i denna tråd, sidan 2)
Jo men att det finns en installationsanvisning på hur man installerar i bjälklag betyder väl inte per automatik att den är godkänd i Sverige???? Det är väl ungefär som Vola-blandare. Använder du PEXrör är det godkänt för inbyggnad men inte om du använder kopparrör. Men visst kan man få tag på installationsanvisningar för kopparrör.

Fast jag blir glad om jag har fel!!!  :)
 
Pasta skrev:
Unidrains produkter är dock endast godkända att gjuta in vilket går att göra även i träbjälklag med tex EPScement.

/Patrik
Det var PRECIS det vår VVS-firma sa. Den måste gjutas in i bjälklaget för att vara godkänd!
 
kaifas skrev:
Jo men att det finns en installationsanvisning på hur man installerar i bjälklag betyder väl inte per automatik att den är godkänd i Sverige???? Det är väl ungefär som Vola-blandare. Använder du PEXrör är det godkänt för inbyggnad men inte om du använder kopparrör. Men visst kan man få tag på installationsanvisningar för kopparrör.

Fast jag blir glad om jag har fel!!! :)
Hade jag varit dig hade jag frågat återförsäljaren. kan inte återförsäljaren svara på din fråga ber man återförsäljaren att ringa leverantören och ställa frågan till dem.

Jag har gjort det, har du?
 
Zorax skrev:
Hade jag varit dig hade jag frågat återförsäljaren. kan inte återförsäljaren svara på din fråga ber man återförsäljaren att ringa leverantören och ställa frågan till dem.

Jag har gjort det, har du?
Jajjemän. Min återförsäljare och leverantör hade till och med ett extra möte om just detta! Hade dina det???

Resultatet från mötet var att det måste gjutas in i träbjälklaget för att vara godkänt i Sverige.
 
Pasta skrev:
Säker vatteninstallation är branschrekommendationer för hur anslutna företag och installatörer skall utföra installationer det är rekommendationer inte lagtext.
Mycket riktigt. Men det intressanta i detta sammanhang är ju vad försäkringsbolagen brukar anse vara en fackmannamässig installation. Och jag har i.a.f. fått intrycket att de brukar peka på just branchrekommendationerna (även om det säkerligen kan variera mellan bolagen). Eller har jag fel?

Sedan må den vara hur säker som helst. Om försäkringsbolaget anser att det inte är fackmannamässigt gjort och du får en vattenskada, då får du problem.
 
Hemmakatten skrev:
Har du inga innerväggar uppsatta, vilket man ju inte har om man gjuter en grundplatta, så lägger man i frigolit i plattan så att man får ett hål. I detta avlånga hål så gjuter man senare i avloppet när väggen är på plats.
Mina "rörisar" tycker Unidrain verkar avancerad och har mer eller mindre lämnat över ansvaret till mig att plocka fram information om exakt placering av PP-röret som sticker upp ur marken under Unidrain:ens tänkta placering.

Därför skulle jag hemskt gärna vilja veta mer om exakt hur ni gjorde när ni gjöt plattan och då menar jag exakt! :)

Vi skall ha en yttervägg av 375 mm lättbetong så jag antar att "ryggflänsen" skall sitta 375 mm in från grundens ytterkant, men nu är det ju själva brunnen som skall gjutas in på rätt ställe och inte den synliga "armaturen" (gallret/locket).

Hur långt från insidan på ytterväggen skall brunnen sitta och hur djupt under grundplattans överkant?

Hjälp!!! :)
 
  • unidrain - placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså var du placerar uppkommande rör är ju skitsamma så länge du kan ansluta det med rör till UNI-drainens anslutning.

Vad som är viktigt är att gjuta in rännorna. Hade bara en bild, där jag gjutit in dom i EPS-cement. Dvs också innan golvvärmen gjuts in.

Jag svetsade ihop 2st 80cm UNI-drain. Det går som en Y-koppling till anslutningen till avloppet i rummet.

Den nedre delen i Y:et, singelröret ansluts ju sen till avloppet, varsin del av Y:et går till resp vänster och höger brunn.

Hade inga bättre bilder, men klinkersen ska ju sedan ligga mot kanten på UNIdrain, samma sak med tätskikt. Man silikonar också mot klinkerskanten.
 
  • DSC00031.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08082007002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08082007005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08082007004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde säga, förbannat viktigt att rännan/rännorna ligger plant. Därför så svetsade jag ihop dom innan montering med vattenpass mot gipsvägg gjordes.

Här är golvvärme+armering som gjuts in. Efter det så är det flytspacklat 20mm.

Är inte flytspacklat ända upp till kanten på UNIdrain för där lejde jag ut flytspacklingen för fallet.
 
  • DSC00058_low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00059_low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilderna här finns fallet med.

Där visas också ramen som lägga ovanpå tätskikt som man sedan kaklar mot.
 
  • DSC00117_low.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00153_low.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00154_low.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suveräna bilder addee - ser väldigt snyggt ut! Det var däremot en sak jag inte förstod. Gjorde du detta när du gjöt grunden eller i samband med en ombyggnad av befintlig grund eller mellanbjälklag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.