Hej!

Idag har VVS:aren vart här och konstaterat att vi kommer behöva byta golvbrunn. Vi gör en del jobb själv och kommer därför att byta den själva.

Vi har idag masonit på golvet och sen råspont, som synes på bilderna. Verkar vara råspont undertill på hela golvet. Mattläggaren vill ha golvgips eller motsvarande.

Hur gör vi lättast för att byta golvbrunn?

Ta upp hela golvet, regla upp till monteringsramen, byta golvbrunn och sedan lägga på golvgips/spånskiva?

Ta upp nytt hål vid golvbrunnen, gå in och förstärka med reglar som monteringsramen skruvas i och sedan lägga nytt golvgips över hela ytan (då med distanser så golvbrunnen kommer i samma höjd som golvet givetvis)?

Eller har ni något annat tips? Alla tips mottages tacksamt!

Vi har en del stora hål i väggarna efter rörgenomföring utifrån hallen. Är det då lättast att byta ut gipset helt och hållet eller går det att rädda?
 
  • P1040050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få fall måste du spackla upp golvet på något sätt. En länk jag hittade:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/158561-raspont-under-flytspackel.html
Framgår det att det inte rekommenderas att flytspackla på råspont.
Om du inte får höra något som säger emot mig, är det nog så illa att du får riva bort råsponten för att sedan limma och skruva golvspån. Dvs, jag är inte riktigt säker själv, men råspont är ovanligt att spackla på och golvspån är vanligt. Sedan ska man sova gott på natten utan att oroa sig. Det är vä därför vi hemmafixare har en tendens att överarbeta våra projekt lite grand.

När det gäller dina gipsskivor, gipsskivor är inte speciellt dyra, därför bör du nog bedöma vad som tar minst tid, lappa och laga eller att riva ut och sätta nytt. Om du sågar till remsor av 12mm plywood ca 8-10cm breda, får du något som är lätt att sätta bakom och skarva ihop gipsskivorna med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.