Har rivit ut den gamla plastmattan och kaklet. Har 22mm råspont på 60 c/c reglar i golvet och en 3mm board på detta. (Fanns under gamla mattan), Kan jag ha kvar detta och lägga vattenburen slinga och ca 15-30mm fiberförstäkt flytspackel på detta innan tätskiktet?
 
Enligt normala läggningsregler så är råspont inte tillräckligt styvt. Varje bräda rör sig lite. I normalfallet så skall man köra spånskiva som skruvlimmas mot reglarna under. Det ger en stum träkonstruktion.

Snickaren jag anlitat berättade att han hade gjort ett badrum med flytspackel direkt på råspont. De hade kollat och fått godkänt från spackeltillverkaren (tror det var Maxit). Principen var att man byggde en tjock platta av spackel, har för mig det var 25mm spackel med armering. En så tjock platta blir "självbärande", dvs det gör inget om underlaget rör sig lite.

Om du funderar på att göra en sådan konstruktion så bör du troligen konsultera spackeltillverkaren innan. Dels för att få råd om exakt vilket spackel som är lämpligt, dels om ev. andra saker att tänka på. Det är ex. möjligt att man skall ha en duk mellan så att konstruktionen blir flytande (vet ej).

Tjockleksmässigt så är det troligen ca 25mm över rören som gäller, dvs en väldigt tjock platta i ditt fall.
 
Tack för svaret!
Blir nog att jag river bort allt och lägger golvspånskivor i stället.....:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.