Jag kan ju tillägga att en byggare som vi hade här hos oss som också har platta på mark utan isolering tyckte att det skulle räcka med tätskikt runt brunnen i tvättstugan, alltså bara en manschett och lite rollat tätskikt en halv meter ut.
Detta eftersom du ju leder ner vattnet direkt i brunnen och det ska inte vara något vatten plask i övriga utrymmet.

Ska du följa reglerna till punkt och pricka ska det dock vara diffusionsöppet tätskikt på hela golvet och 5 cm upp på väggarna...
 
anders07 skrev:
Jag kan ju tillägga att en byggare som vi hade här hos oss som också har platta på mark utan isolering tyckte att det skulle räcka med tätskikt runt brunnen i tvättstugan, alltså bara en manschett och lite rollat tätskikt en halv meter ut.
Detta eftersom du ju leder ner vattnet direkt i brunnen och det ska inte vara något vatten plask i övriga utrymmet.

Ska du följa reglerna till punkt och pricka ska det dock vara diffusionsöppet tätskikt på hela golvet och 5 cm upp på väggarna...


Det blir att lägga det runt golvbrunnen bara, känns lite onödigt, så klinkers andas så blir det fukt så kan de vandra, om det inte blir floder vilket jag har svårt att tro.

Vi får se hur det går :s med att sätta manschetten osv.
 
Har nu varit och handlat allt, men glömde att fråga en sak, men det kansce ni har koll på.


Han sa att jag måste använda mig av prime, men till vad?

Är det innan man fäster manschetten eller är det efter man har satt den då man ska ska använda tätskiktet?

Det är lip jag använder
 
T
Ja, prima flytspacklet med Lip 54 och låt torka, sätt sedan dit brunsmanschetten och rolla tätskikt på denna samt en meter i omkrets.

Ta en bild på det hela när du är klar!
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
tank77 skrev:
Ja, prima flytspacklet med Lip 54 och låt torka, sätt sedan dit brunsmanschetten och rolla tätskikt på denna samt en meter i omkrets.

Ta en bild på det hela när du är klar!
Ååå vågar namn vissa upp det. Japp lägger upp en bild här i afton
 
ImageUploadedByByggahus.se1366652180.610819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1366652190.909818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så där blev det. Är första strykning så det ska på en gång till.
 
ImageUploadedByByggahus.se1366652309.326664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mäter man smidigs ut, vilken förhöjning ring man ska?
 
T
Vad menar du? Du ska inte ha någon förhöjningsring!
 
tank77 skrev:
Vad menar du? Du ska inte ha någon förhöjningsring!



Trodde man skulle ha det för att få det helt tight mellan klinkersramen och ner i brunnen.

Men å andra så kommer det ju fix som gör att det blir tätt runt klinkersramen och sj brunnen.
 
T
Det är inte meningen att det ska vara tätt runt slukristen, vattnet rinner ju igenom fogen och rinner under plattorna och därefter ner i brunnen, vilket kräver att det är ett fall på golvet mot brunnen. I annat fall hade du ju inte behövt tätskikta runt brunnen, eller hur:rolleyes:

Fix, fog och plattor är inte täta, det vill säga att dom släpper igenom vatten.

Lägg plattorna först sedan smörar du slukristen med fix och lägger i nivå med klinkersen, kan krävas lite mer fix på slukristen än plattorna för att komma upp i nivå med klinkersen.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
tank77 skrev:
Det är inte meningen att det ska vara tätt runt slukristen, vattnet rinner ju igenom fogen och rinner under plattorna och därefter ner i brunnen, vilket kräver att det är ett fall på golvet mot brunnen. I annat fall hade du ju inte behövt tätskikta runt brunnen, eller hur:rolleyes:

Fix, fog och plattor är inte täta, det vill säga att dom släpper igenom vatten.

Lägg plattorna först sedan smörar du slukristen med fix och lägger i nivå med klinkersen, kan krävas lite mer fix på slukristen än plattorna för att komma upp i nivå med klinkersen.



Jag vill tack dig så jätte mycket för din hjälp. Och allt du har förklarar. Ett stor tack till dig. Utan dig så hade gått å skogen. Resten av årets alla dagens ros får till tank77
 
tank77 skrev:
Det är inte meningen att det ska vara tätt runt slukristen, vattnet rinner ju igenom fogen och rinner under plattorna och därefter ner i brunnen, vilket kräver att det är ett fall på golvet mot brunnen. I annat fall hade du ju inte behövt tätskikta runt brunnen, eller hur:rolleyes:

Fix, fog och plattor är inte täta, det vill säga att dom släpper igenom vatten.

Lägg plattorna först sedan smörar du slukristen med fix och lägger i nivå med klinkersen, kan krävas lite mer fix på slukristen än plattorna för att komma upp i nivå med klinkersen.


En sista fråga, ska man prima på tätskitet? Ska prima allt i kväll, för sedan på onsdag börja lägga klinkers
 
nej ingen primer på tätskiktet
 
Tur att det inte var ett mellanbjälklag. Eftersom det tycks vara en gammal källare utan isolering i golvet så är det bara att lägga klinker direkt på, men golvet blir kallt. Det är braom man läser föreskrifter och fabrikantanvisningar innan man kostar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.