K
A AG A skrev:
Nej, det är riktigt att man inte får ersättning för den del som orsakat skadan. Men, om det är brunnen som är trasig, bör du få ersättning för golvet. Jag vet dock inte exakt vad som var trasigt i ditt fall. Inte heller hur killen från Folksam tolkade det.
Vidare förstår jag inte riktigt vad du menar. Men allt beror på hur man räknar. Om du väljer att byta från mattor, till kakel/klinker får du naturligtvis inte badrummet betalt till 90%. Det tillkommer dessutom alltid självrisk, ej ersättningsbart, samt en del annat.
Men värdet på det gamla badrummet räknas inte ner, som vid vanligt åldersavdrag. Utan det ska räknas ha 90% av värdet kvar.
I mitt fall var det läckage från brunsmanschetten vid golvbrunnen och då ersätts inte tätskiktet på golvet vilket innebär att man får bekosta golvet själv. Står tydligt i deras villkor.
 
  • Svensk text listar undantag för ersättning i en försäkringspolicy: vattenskador, rötskador, långtidspåverkan, och avloppsproblem.
K Kirre2021 skrev:
Har Folksam och precis fått nytt badrum från försäkringen och om golvbrunnen är orsaken så ersätter de inte golvet, dvs man själv får stå för arbete + material 100%. Sen är det åldersavdrag upp till 10.000 SEK. Så att man får 90% av total kostnad stämmer inte.
Ja, det stämmer det du säger. Helt oavsett ålder så är det enbart 10.000 i åldersavdrag. Kanske minns jag fel gällande 90%. Men hursomhelst är ju 10.000 otroligt lite i samnanhanget.
Hur det sedan kom sig att du fick stå för golvet, om det var brunnen, det var fel på, låter väldigt konstigt. Du hade sannolikt bara otur. Du ska inte ens behöva stå för ett nytt golv. Utan om det exempelvis är tätskiktet i golvet, som är trasigt. Så ska det bara vara det tätskiktet som du får betala själv.
 
Tack alla för input och bra respons. Hade försäkringsbolaget här på plats idag som konstaterade via verktyg/mätare att det inte läcker från brunnen och området omkring var torrt enligt mätare. Försökte återskapa problemet genom att köra både dusch/badkar/handfat på samtidigt men kom inget läckage nu vad han kunde upptäckte. Även undersökning via undervåningen på olika ställen samt vid listen där det droppade gav inga förhöjda utslag på instrumentet.

Slutsatsen enligt fackkillen var att det sannolikt var ett tillfälligt/mindre stopp i avloppet som ökade trycket när man tömde badkaret som fick vatten att ta sig ut genom avloppsledningarna.

Vi blev uppmanade att fortsätta använda badrummet fullt ut och om det uppstår igenom så filma/fota och återkomma. Då kommer de att spola och filma rören och leta efter en orsak där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.