L LouvisaG skrev:
Ja okej! Jag ska kika runt. Vi ska kolla i brunnen imorgon och prata lite mer med grannen. De sa att de tömde den nyligen men jag tänker också att nu är vi två som delar samma avlopp. Det här huset har stått tomt sen grannarna köpte sitt hus så är ju dubbel förbrukning.
Jo, då lär ju brunnen bli full snabbare. Ligger ert hus bara lite nedanför grannen så visar sig ju problemet hos er först.
 
En 3-kammarbrunn ska inte bli full på det viset, det är ju en slamavskiljare. Om vi ska vara bokstavliga så stannar sk*t och papper kvar i 3-kammarbrunnen, medan vattnet rinner (eller pumpas) vidare till en infiltration. Om detta inte fungerar av någon anledning kan det bli dåligt flöde i avloppet.
 
  • Gilla
LouvisaG och 1 till
  • Laddar…
Steg 1. Kolla nivån i trekammarbrunnen så att inte felet är där ( tex stopp ut ifrån brunnen )
steg 2. Se om ni kan hitta på nån rensbrunn utanför huset för att se om det står vatten i rensbrunnen.
Steg 3. Beroende på utfallet utav steg 2 så vet ni vart stoppet sitter. Om brunnen är tom, då sitter stoppet inne i huset. Om den är full, då är det problem ut mot trekammarbrunnen.
Steg 4. Om ni inte hittar på rensbrunnen, försök att rensa i golvbrunnen med tex en rensvajer. Men iom att toaletten börjar svälja sakta, så är det förmodligen ett stopp i huvudstammen som är på G.

Ring en spolbil för att spola loss skiten.
Lycka till.
L LouvisaG skrev:
I morse märkte jag att det var vatten ovanför golvbrunnen i pannrummet. Vi har relativt nyligen flyttat till hus och har inte så bra koll på hur saker fungerar. Jag har pumpat bort allt vatten och tagit bort smuts men när man spolar toan/kranen så kommer det tillbaka. Vattennivån håller sig på samma nivå hela tiden. De sipprar även vatten från ett ställe där det är anlagt för nytt badrum.

Har använt avloppsrensare i toa och dusch men kommer inte åt i golvbrunnen. När man spolar i toan fylls den upp mer än vanligt och tar lite längre tid att hamna i normalläge.

Nu undrar jag vad som händer och om det finns något att göra?

Kan det vara tillfälligt då det har varit väldigt blött ute och att det nu kommit stora mängder snö uppå det?
Eller är det bara att ringa en spolbil som gäller? Tacksam för synpunkter och råd!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D dj_fluffy skrev:
Steg 1. Kolla nivån i trekammarbrunnen så att inte felet är där ( tex stopp ut ifrån brunnen )
steg 2. Se om ni kan hitta på nån rensbrunn utanför huset för att se om det står vatten i rensbrunnen.
Steg 3. Beroende på utfallet utav steg 2 så vet ni vart stoppet sitter. Om brunnen är tom, då sitter stoppet inne i huset. Om den är full, då är det problem ut mot trekammarbrunnen.
Steg 4. Om ni inte hittar på rensbrunnen, försök att rensa i golvbrunnen med tex en rensvajer. Men iom att toaletten börjar svälja sakta, så är det förmodligen ett stopp i huvudstammen som är på G.

Ring en spolbil för att spola loss skiten.
Lycka till.
Jag gissar att detta är spolbrunnen då? Det är ju vatten i den men inte ända upp. Det kanske är i sin ordning med det då och är det bara är att ringa spolbilen? Tusen tack för värdefulla tips!
 
  • Spolbrunn omgiven av snö med vatten synligt längre ner i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En brunnsöppning i marken täckt av snö med synligt vatten längre ner i brunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täckt spolbrunn i snö nära röd timmerstuga med snötäckt tak och snöig skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nja det där behöver inte vara för ditt avlopp, kan lika gärna vara ditt dagvatten/ dräneringsbrunn.
Lys ned med en ficklampa/lukta..
Om du ser papper/luktar skit.. då har du stopp utåt mot trekammarbrunnen.
Om det endast är klart vatten i brunnen. Då är det förmodligen dagvatten.


L LouvisaG skrev:
Jag gissar att detta är spolbrunnen då? Det är ju vatten i den men inte ända upp. Det kanske är i sin ordning med det då och är det bara är att ringa spolbilen? Tusen tack för värdefulla tips!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Har du kollat att inte tre-kammarbrunnen är full?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har du kollat att inte tre-kammarbrunnen är full?
Nej, jag vet inte var den är på grannens tomt, får vänta då tills de kommer hem ikväll
 
D dj_fluffy skrev:
nja det där behöver inte vara för ditt avlopp, kan lika gärna vara ditt dagvatten/ dräneringsbrunn.
Lys ned med en ficklampa/lukta..
Om du ser papper/luktar skit.. då har du stopp utåt mot trekammarbrunnen.
Om det endast är klart vatten i brunnen. Då är det förmodligen dagvatten.
Nej det ser klart ut och luktar inte illa!
 
Då skulle jag nog ringa ut en spolbil som även kan göra en efterkontroll med kamera. Då ser ni att sediment/papper är borta efter renspolningen.
vilket län bor ni i ?

L LouvisaG skrev:
Nej det ser klart ut och luktar inte illa!
 
D dj_fluffy skrev:
Då skulle jag nog ringa ut en spolbil som även kan göra en efterkontroll med kamera. Då ser ni att sediment/papper är borta efter renspolningen.
vilket län bor ni i ?
Ja okej. Vi bor i Västmanland! Du också ser jag? Har du någon att rekommendera?
 
Slå en signal till spolpatrullen.
De utgår ifrån enköping. De kan hjälpa till med filmning samt spolning.
De arbetar i v-ås/sala/enköp/hallsta/sura osv..



L LouvisaG skrev:
Ja okej. Vi bor i Västmanland! Du också ser jag? Har du någon att rekommendera?
 
D dj_fluffy skrev:
Slå en signal till spolpatrullen.
De utgår ifrån enköping. De kan hjälpa till med filmning samt spolning.
De arbetar i v-ås/sala/enköp/hallsta/sura osv..
Tusen tack för tips! Vi tillhör Sala så låter bra. Ringer dem imorgon bitti
 
  • Gilla
dj_fluffy
  • Laddar…
PROBLEMET LÖST! Efter ett tips hade vi i en dl diskmedel i toan och spolade varmt med duschslangen så bubblade det till och vattnet i pannrummet försvann :D Tusen tack alla för råd, har lärt mig mycket om avlopp inför framtiden
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.