I morse märkte jag att det var vatten ovanför golvbrunnen i pannrummet. Vi har relativt nyligen flyttat till hus och har inte så bra koll på hur saker fungerar. Jag har pumpat bort allt vatten och tagit bort smuts men när man spolar toan/kranen så kommer det tillbaka. Vattennivån håller sig på samma nivå hela tiden. De sipprar även vatten från ett ställe där det är anlagt för nytt badrum.

Har använt avloppsrensare i toa och dusch men kommer inte åt i golvbrunnen. När man spolar i toan fylls den upp mer än vanligt och tar lite längre tid att hamna i normalläge.

Nu undrar jag vad som händer och om det finns något att göra?

Kan det vara tillfälligt då det har varit väldigt blött ute och att det nu kommit stora mängder snö uppå det?
Eller är det bara att ringa en spolbil som gäller? Tacksam för synpunkter och råd!
 
  • Vattenansamling på betonggolv omkring avtäckt golvbrunn i ett pannrum, med synlig smuts och en skopa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpöl på betonggolv i pannrum med synlig golvbrunn och väggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni eget eller kommunalt avlopp?

/M
 
M mgranbom skrev:
Har ni eget eller kommunalt avlopp?

/M
Just det jag glömde skriva det. Vi har enskilt som vi delar med grannen. Trekammarbrunn som enligt grannarna blivit tömd för inte så väldigt längesen och de har inga problem med avloppet nu
 
Låter som det är fullt i brunnen även om inte grannen har problem alternativt att ni har stopp i ledningen mellan ert hus och brunnen. Titta i brunnen hur det ser ut.
 
K Kane skrev:
Låter som det är fullt i brunnen även om inte grannen har problem alternativt att ni har stopp i ledningen mellan ert hus och brunnen. Titta i brunnen hur det ser ut.
Okej tack för tipset! Vår brunn ser ganska konstig ut, vet inte hur mycket man ser i den (har bifogat bild). Om det är stopp, är det ändå spolbilen man ska kontakta då?
 
  • Rostig brunn med svart lock omgiven av grönska och löv i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LouvisaG skrev:
Okej tack för tipset! Vår brunn ser ganska konstig ut, vet inte hur mycket man ser i den (har bifogat bild). Om det är stopp, är det ändå spolbilen man ska kontakta då?
Jag menade trekammarbrunnen. Är det där den?
 
K Kane skrev:
Jag menade trekammarbrunnen. Är det där den?
Jaha! Nej det är det inte, den är på grannens tomt. Får kolla där imorgon!
 
Hur menar du att du inte kommer åt att rensa i golvbrunnen? I princip alla typer av golvbrunnar brukar kunna rensas på nåt sätt. Ta en närmare bild på den så kanske nån här kan veta.
 
D Dublin skrev:
Hur menar du att du inte kommer åt att rensa i golvbrunnen? I princip alla typer av golvbrunnar brukar kunna rensas på nåt sätt. Ta en närmare bild på den så kanske nån här kan veta.
Alltså den sitter fast med en bult sen är det som en ficka med en smal springa som lider till röret. Jag kommer inte åt där med något. Ska jag försöka lossa på bulten och ta bort den?
 
  • Bild på en smutsig plåtyta med en fastsatt bult och en springa som leder till ett rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LouvisaG skrev:
Alltså den sitter fast med en bult sen är det som en ficka med en smal springa som lider till röret. Jag kommer inte åt där med något. Ska jag försöka lossa på bulten och ta bort den?
Bult?? :). Det är en renspropp, ta bort den och in med rensspiralen där och kör in den så långt det går.

Sen kan det ju fortfarande vara brunnen som är full, men det skadar inte att prova med att rensa.
 
D Dublin skrev:
Bult?? :). Det är en renspropp, ta bort den och in med rensspiralen där och kör in den så långt det går.

Sen kan det ju fortfarande vara brunnen som är full, men det skadar inte att prova med att rensa.
Hahaha! Ja, du ser min kunskapsnivå kring sånt här. Skadar verkligen inte ska testa på en gång
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Bult?? :). Det är en renspropp, ta bort den och in med rensspiralen där och kör in den så långt det går.

Sen kan det ju fortfarande vara brunnen som är full, men det skadar inte att prova med att rensa.
Vem kontaktar jag om brunnen är full?
 
L LouvisaG skrev:
Vem kontaktar jag om brunnen är full?
Det som kan hända är ju att det tränger in vatten utifrån i brunnen som därför blir full fortare än vad som är normalt (finns flera trådar om det här på BH). Men om ni konstaterat att brunnen är full så skulle jag kolla med grannen som ni delar brunn med hur man beställer tömning (han ska ju också dela på kostnaden antar jag).

Kan det vara som så att ni förbrukar mer vatten än tidigare ägare så att intervallerna för tömning måste kortas?
 
D Dublin skrev:
Det som kan hända är ju att det tränger in vatten utifrån i brunnen som därför blir full fortare än vad som är normalt (finns flera trådar om det här på BH). Men om ni konstaterat att brunnen är full så skulle jag kolla med grannen som ni delar brunn med hur man beställer tömning (han ska ju också dela på kostnaden antar jag).

Kan det vara som så att ni förbrukar mer vatten än tidigare ägare så att intervallerna för tömning måste kortas?
Ja okej! Jag ska kika runt. Vi ska kolla i brunnen imorgon och prata lite mer med grannen. De sa att de tömde den nyligen men jag tänker också att nu är vi två som delar samma avlopp. Det här huset har stått tomt sen grannarna köpte sitt hus så är ju dubbel förbrukning.
 
Har ni en pump brunn kankse som pumpar avlopp upp till grannen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.