Har en gammal golvbrunn i källaren där vattnet från tvättmaskin och av någon märklig anledning också diskmaskinen tömmer sig.

Senaste månaden har det börjat lukta död grävling fast värre när man (hon😄) tvättar.
Luktar avlopp i hela källaren men verkar komma från den gamla gjutjärnsbrunnen.

What to do?
 
Hjälper det inte att rensa ur kan den ha rostat igenom och de aromatiska ångorna från avloppet letar sig upp i friheten.
 
Krilleman
Byta brunn? :wow:
 
krilleman_215 skrev:
Byta brunn? :wow:
Lägg av!
Jag vill inte...
Jag hatar bilmaskiner, jag hatar betong och jag hatar allt som har med källare att göra.
 
Fotografen skrev:
Hjälper det inte att rensa ur kan den ha rostat igenom och de aromatiska ångorna från avloppet letar sig upp i friheten.
Rensade och det blev bättre, men inte bra
 
Krilleman
Ursäkta att jag frågar, men det låter lite konstigt. Du hatar betong och källare...

Men varför har du då ett hus med källare?

Borde inte då en gammal hederlig torpargrund passa dig bättre? :confused:

On topic:

Betongbrunnar är ingen hit på detta sättet, dom luktar lätt lite illa. Min egen betongbrunn i badrummet på entrévåningen luktar också illa även fast det är vatten i den och den är "ren". Min sambo brukar släppa ner en "WC-stick" då och då. Och det hjälper faktiskt!

Fresh-WC-stang-7-stk-til-Ifoe-Sign-212498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Rengör brunnen grundligt, det är värt ett försök. Stick in slangen i kröken och rengör så gott det går.
Avloppsrensare
 
Krilleman
Kolla även så rensproppen tätar som den ska!
 
krilleman_215 skrev:
Ursäkta att jag frågar, men det låter lite konstigt. Du hatar betong och källare...

Men varför har du då ett hus med källare?

Borde inte då en gammal hederlig torpargrund passa dig bättre? :confused:

On topic:

Betongbrunnar är ingen hit på detta sättet, dom luktar lätt lite illa. Min egen betongbrunn i badrummet på entrévåningen luktar också illa även fast det är vatten i den och den är "ren". Min sambo brukar släppa ner en "WC-stick" då och då. Och det hjälper faktiskt!

[bild]
Jadu, vi tittade på många hus innan vi köpte detta, huset är perfekt, tomten perfekt, läget perfekt.
Att det var källare var det enda negativa men vi ansåg att det inte var tillräckligt negativt för att inte hiva fram plånboken.

Får testa lite noggrannare rengöring och ska se om jag hittar wc stick, finns dom i vanliga affärer?
 
Som Krilleman säger, kolla så att rensproppen sitter där den skall. Som nybliven husägare för många år sedan hade jag en brunn som ständigt luktade illa trots rengörning och det tog ett tag innan jag förstod att det skulle sitta en propp i det där hålet. När det väl blev tätat så blev det bra igen. Min satt mitt i brunnen så att jag missade den berodde bara på okunskap. Men i ditt fall kanske den sitter mindre synligt?

Angående WC-sticks så har jag sett dem på ICA. Men har du enskilt avlopp så skall du nog undvika dessa eftersom de (om de är antiseptiska) dödar bakterierna som gör nytta i infiltrationen.
 
Renspropp? Vad är det?
Har kommunalt avlopp.
 
Krilleman
Det var ju inga stora pengar, få kolla nästa gång jag handlar.
 
Aha, jo då. En sån har jag. Har aldrig lossat på den. Ska man in där och rensa också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.