Det fattas tydligen en klämring i golvbrunnen. Hur sätter jag dit en ny? :)
 
  • brunn01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till:
 
  • avlopp01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det där är ju en gammal gjutjärnsbrunn, dom har nog inga klämringar ...

Är det ett nyligt omgjort badrum?
 
Jag tror inte klämringen är ditt största problem...
 
Nej, det är ganska länge sedan det renoverades. Troligtvis början av 90-talet enligt Anticimex-killen som besiktigade det.

Jo, jag vet att det är en gammal gjurjärnsbrunn. Huset är byggt 1961. Men jag förstod det som att man kunde köpa och montera en ny klämring?
 
Stefan N skrev:
Jag tror inte klämringen är ditt största problem...
Tack för ett bra och informativt svar. ;)
 
Det jag menade var att det har ju ingen betydelse om du har en klämring när det ser ut som det gör. Du har ju garanterat fukt runt brunnen då mattan bubblar sig. En renovering av utrymmet ligger nog nära till hands.
 
"Bubblorna" har aldrig fått någon anmärkning och har alltid varit där, såvitt jag vet. De är stenhårda! Det är betonggolv (betongplatta) och ingen lukt öht i badrummet. Det borde det väl vara i så fall? En äldre person menade på att det skulle vara någon slags uppbyggt vall?
 
På bild 2 ser det ju dock ut som någon satt en klä ring vilket inte brukar finnas till gjutjärnsbrunnar men som Stefan skriver är det läge att renovera då mattan bubblar sig, så en klä ring hjälper föga...
 
Förra ägaren köpte huset 1998 och jag har kvar både säljannons och besiktning från då och det står i annonsen att badrummet skulle vara nyrenoverat.

Det är inte akutellt i dagsläget att göra en helrenovering av badrummet. Det ser helt tätt ut runt brunnen/golvmattan? Om en ny klämring inte spelar någon roll, kan man göra något annat för att åtminstone se till att inget förvärras?
 
Bubblorna verkar dock onormalt och de enda gånger jag sett detta tidigare är när det varit fukt som gått in och förstört underlaget...

Brunnen är med största sannolikhet från 61 så de har gjort en halvdan renovering i så fall...

Finns inte mycket att göra i detta läget mer än låta det vara eller renovera allt...

Är det betong och bottenplan i fastigheten kan det ju inte hända värst mycket trots allt.
 
Nu har jag undersökt brunnen igen och nr 1 blir att köpa nytt rör mellan utloppet på badkaret och rakt ner i brunnen. Då slutar i alla fall vattnet att rinna ut på golvet först och rinner rakt ner i brunnen istället. :)

Jag fattar inte varför förra ägaren, som köpte huset början av 1998 och fick anmärkning på saknad klämring redan då, inte gjorde något åt det då? Om det är fukt som gått in under mattan trots allt och orsakar bubblorna (vilket jag tror mer och mer på, tyvärr) så kanske en klämring gjort susen?

Huset blev mitt i slutet av februari i år, finns en del att fixa och för tillfället koncentrerar jag mig på att försöka hinna ifatt lagning av sprickorna i grunden och yttertrappan innan vintern kommer på allvar. :O

Badrummet får vänta några månader till tror jag, ev till nästa sommar.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Brunnen är med största sannolikhet från 61 så de har gjort en halvdan renovering i så fall.
Badrummet renoverades senast början av 90-talet, har ingen aning om vad som gällde då vg golvbrunnar. Det är matta på golv och väggar plus kakel utanpå väggmattan där badkaret står. :)
 
Men vad är huset byggt på? Betongplatta? Träbjälklag? Luft?
Är det betongplatta så är det inte så farligt, är det träbjälkar är det känsligare.
 
Bezt: om det är byggt på luft då? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.