Mellex Mellex skrev:
Något som kanske ska tilläggas är att vi bor i ett hus med källare. Så tänker att badrummet har betong i botten?
Men duschen är i markplan?
 
Mellex Mellex skrev:
Hej alla kunniga.
Vi har köpt ett hus med en befintlig duschkabin som ser ut som fan själv.
Vi vill göra något åt detta och jag har precis idag flyttat på kabinen och kollat hur golvbrunnen ser ut för att säkerställa om det ens finns något ytskikt i badrummet (det ser ut som man har lagt kakel på kakel nämligen).

Vi skulle alltså helst slippa att köpa en ny kabin och istället montera en blandare med duschväggar.
När jag kikar i golvbrunnen så tycker jag det ser ut som att tätskiktet ligger ovan klämringen?

Tanken är att vi ska byta ut hela badrummet men vi behöver lägga pengar på annat några år till så i väntan på det skulle vi önska sätta in "vanlig" dusch.

Jag bifogar några mindre trevliga bilder och urklipp ur besiktningsprotokollet.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Om jag förstår dig rätt är detta i en källare med betonggolv? Besiktningsmannens kommentar tolkar jag som att brunsmanchetten sticker fram under klämringen.
När du duschar i eller utan kabin fylls golvbrunnen upp. Hur högt beror på hur ofta du rensar vattenlåset och vilken avrinning dina stammar klarar av. Av naturliga skäl brukar man rensa avloppet mindre ofta när man har en duschkabin. Men man brukar ha en hårsil inne i duschkabinen så att det värsta stannar där.

I en källare är det inte lika viktigt med fuktspärr. Ibland avstår man helt från fuktspärr även om jag alltid rekommenderar fuktspärr på golv. Om duschen har varit normalt används är jag övertygad om att evt. Skador som kan uppstå pga felaktigt monterad brunsmanchett redan skulle ha skett.

Jag tror riskerna med att ta bort kabinen är små. MEN jag rekommenderar att du behåller kabinen och inte chansar. Vi vet inte hur eller vilken fuktspärr som har används på väggar. Det är för mig också oklart vilket material väggarna består av.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men duschen är i markplan?
Ja. Källare under!
 
Mellex Mellex skrev:
Ja. Källare under!
Då får du glömma det jag skrev i inlägg #17. Då har du säkert träbjälklag och inte betong som du trodde att du har. Du kan givetvis ha betongbjälklag på entréplan. Men det är ganska ovanligt i en villa.
 
Mellex Mellex skrev:
Ja. Källare under!
Då kvarstår tidigare råd jag gav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.