sennen skrev:
Dessutom vill jag kanske på sikt isolera garaget, och på ännu längre sikt, kanske för de som köper fastigheten efter mig nån gång, vill jag inte utesluta möjligheten att kunna värma upp det.
Därför platta.
Du har ju nästan svarat på din fråga själv! :)

Du beskriver ju att du kanske på sikt tänker isolera garaget och att du tänker på eventuella framtida köpare av din fastighet!

Gör som ovan forummedlemmar beskriver, fixa en golvbrunn och dra röret en bit utanför och plugga så är ju allt förberett?
 
sennen skrev:
Kan någon nu ge mig argument och/eller motargument till att se till att installera en golvbrunn när jag bygger mitt garage?
Du har ju själv givit dig argumentet till att installera den!
 
Ja, det låter ju bra. Jag är mycket tacksam för alla svar.

Jag är inte helt övertygad, men eftersom det inte verkar vara SÅ mycket extra jobb, framförallt med lösningen med röret som går ut en bit och är pluggat, kommer jag nog att välja en lösning MED golvbrunn.

En av anledningarna till att jag inte är övertygad, är att jag tittade på min svärfars garage som håller på att byggas just nu.
Det är en platta utan golvbrunn, och garaget isoleras just nu, både i väggarna och i taket, som ett vanligt hus, med fuktspärr. Jag frågade honom om detta, och han trodde (!) inte att det skulle vara några problem, vilket med ovanstående diskussion här känns egendomligt, om jag ska vara ärlig... :)
Riskerar han att få problem med fukt i garaget? Vad löser en eller ett par PAX-fläktar (typ)?
Eller är det avfuktarapparat som gäller?
 
Mikael_L
En fuktstyrd PAX-fläkt är säkert kanoners i din fars garage, även för de flesta andra garage med.
(Tror jag iaf, så pass mycket att jag själv kommer sätta in en sån)

Nackdelen, främst vid uppvärmt garage, är att samtidigt drar man ut den goa och dyrt uppvärmda varmluften ur garaget. Måste stora mängder vatten på golvet torkas upp på detta vis så måste fläkten också gå länge.
 
OK... Men om man bara har isolerat, och inte värmer upp, då spelar det kanske ingen roll...?
Eller är det meningslöst att isolera och inte värma upp, kanske...?

Stora mängder vatten på garagegolvet bör ju höra till ovanligheten, så i det fallet kanske man kan skopa ut det med en skrapa...
 
Min dröm är att någon gång ha ett riktigt stort dubbelgarage där det är varmt och gott... :D

Om det hade varit mitt garage, med en framtida möjlighet att isolera och värma upp det, hade jag nog lagt några tusen på att gjuta in en golvvärmeslinga. Ok, det är några tusen extra men den dagen det blir isolerat och man släpper på lite värme så har man torrt golv året runt som är skönt att ligga och meka med bilen på.
Men en golvbrunn och en utslagsvask skulle jag ha med.

My 50 cents...
 
Meka med bilar får killarna i verkstan hålla på med, sånt roar inte mig. :)

En golvbrunn kan jag sträcka mig till, men nåt jädra mys ska det inte vara i garaget!! ;)
 
Om du bara visste vad du går miste om! -:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.