Snälla någon... hade hoppats på att sätta igen golvet imorgon!
 
nä men jag är lika intreserad jag,
 
Orsaken till att det inte finns någen enkelt svar är att bjälklaget ligger mellan varm, halvfuktig luft och kall, normalt mkt fuktig luft. Åt vilket håll fukten vill vandra är alltså osäkert och kan vara olika under året.
Är det konstant torrt i grunden vill man ha diffspärren på varma sidan, precis som i en yttervägg, för att inte fukt skall vandra ner genom isoleringen och kondensera.
Är det dock fuktigt i grunden så vandrar denna fukt uppåt och "fastnar" under plasten istället för att kunna passera upp genom golvet.
 
Vi har haft en del problem med fukt i grunden (RF runt 75-80%), så med ditt resonemang borde det alltså bäst att skippa plasten?

Förvisso ska vi installera avfuktare så att vi kan ligga runt 60%, men det är ju fortfarande förhållandevis fuktigt...
 
Med en avfuktare som kontrollerar klimatet i grunden så borde (?) det vara vettigt med plast på varma sidan för hindra fuktvandringen nedåt.
Värdet av att bjälklaget skulle kunna andas är inte heller så betydelsefullt längre.
 
  • Gilla
Mustafas
  • Laddar…
Varför är det inte betydelsefullt längre?
Att "stänga in" fukten med plast känns ju inte riktigt bra... och att varm luft skulle gå ner i bjälklaget känns ju konstigt tycker jag!

Men det verkar som att allt pekar på att man ska ha plast, så då får det väl bli det eller..?
 
Det skulle minska i betydelse eftersom avfuktaren (förhoppningsvis) tar hand om fukten istället.

Varm luft vandrar inte heller ner genom bjälklaget. Fukten gör det dock då diffusion sker oavsett luftrörelse, naturen strävar alltid efter jämvikt.
 
Nu är det snart dags att lägga golvet, och då både golvtillverkare och forummedlemmar pekar mot plast så tänker jag köra på det.

Tack för all hjälp!
 
Funderar på att göra det samma i ett rum där jag har lite problem med golvdrag.
Har ju plintgrund så det borde vara självuttorkande där under
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.