Men du måste ju se helhetet med vad jag säger. Det är ju bättre att anväda ett isolerings matrial som har samma egenskaper som trä. Som kan ge och ta fukt efter den luftfuktiget som finns i luften. Eller hur? Självklart ska man ta och fixa så klimmatet bli så bra som möjligt i torpargrunden. Aldrig påståt något annat. Och var fick du in den där plastmattan i denna tråd? Och var ligger kritiken?
 
Stenullsisolering är ett utmärkt bra isoleringsmaterial och fungerar utmärkt som isolering i ett golvbjälklag. Se bara till att trossbotten är intakt och var noga med pappen som du lägger på den.

Men nu har jag bara drygt 40 års erfarenhet av byggverksamhet så träig snickare vet säkert bättre och kommer med annat råd.
 
  • Gilla
KUJ
  • Laddar…
Träig snickare skrev:
. Och var fick du in den där plastmattan i denna tråd? Och var ligger kritiken?
Plastmatta är väl fortfarande det vanligaste golvbeläggningsmaterialet.
 
Jag anar en viss ironi från Bror. Har du jobbat med ekofiber?
 
Jag får väll ta om min fråga. Var fick du in denna plastmatta i denna tråden?
 
Ni har missat hela fördelen med spån.
Mössen kan inte bygga gångar i spån, de kolapsar. Men i mineralull så kan du bygga både slott och kojja
 
Träig snickare skrev:
Jag anar en viss ironi från Bror. Har du jobbat med ekofiber?
Jag har inget emot ekofiber, det är ett mycket bra isoleringsmaterial, men man skall inte tillskriva det egenskaper som det inte har.

Har du frågat trådskaparen om vilket golvbeläggningsmaterial han tänker välja, vet du att det inte blir en plastmatta eller kanske ett laminatgolv som absolut inte tål fukt som kommer underifrån.
 
Vad har jag skrivit som inte är sant?
 
  • Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
Du skriver " Annvänd inte guulfiber eller stenull, dom kan inte ta hand om den fukt som kommer underifrån och vill upp genom golvet.Ekofiber är mycket bättre."

Vilka belägg har du för att ekofiber är en bättre isolering än mineralull i ett golvbjälklag?
 
För att ekofiber kan bufra fukt, precis som trä. Är det fuktigt i luften så blir trä och ekofibern också fuktigare. Är det torrt i luften så blir dom båda också så torra. Dom tar inte skada av det om det ligger inom ramarna för vad som är normalt. Alla matrial tar skada av för mycket fukt. Skulle det vara detta som jag far med osanning om? Så tycker jag att du ska läsa på lite om ekofiber.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Det kommer bli spånskivor på bjälkarna och sen blir det klickgolv ovanpå det.

trossbotten har en del glipor här och var idag men de kommer jag spika igen så det blir tätt.
 
Sorry Orcus, för ord dispyten med Bror. Vi kan inte få något svar ifrån Bror för han har loggat ut. Men jag står för det jag säger och skriver. Du kan ju läsa andra trådar för att få en annans åsikt. Lycka till
 
Träig snickare skrev:
För att ekofiber kan bufra fukt, precis som trä. Är det fuktigt i luften så blir trä och ekofibern också fuktigare. Är det torrt i luften så blir dom båda också så torra. Dom tar inte skada av det om det ligger inom ramarna för vad som är normalt. Alla matrial tar skada av för mycket fukt. Skulle det vara detta som jag far med osanning om? Så tycker jag att du ska läsa på lite om ekofiber.
Ekofiber kan buffra fukt skriver du, visst kan den det i viss mån och på ett vindsbjälklag är det nog bra, även i vissa väggkonstruktioner. Men i ett golvbjälklag över en torpargrund har det ingen betydelse. I torpargrunden är luftfuktigheten nästan konstant och är luftfuktigheten för hög så måste luftfuktigheten åtgärdas, det kan inte ekofibern fixa.
Blir isoleringen i ett golvbjälklag fuktig har fukten ingenstans att ta vägen. Uppåt är det oftast stopp på grund av för tät golvbeläggning, det finns ingen luftspalt som ventilerar bort fukten, neråt är det också stopp för där är luftguktigheten för hög.

Jag säger inte och tycker inte att ekofiber är en dålig isolering, det är en bra isolering, men i ett golvbjälklag har den inga fördelar jämnfört med miniralull.
 
Sorry för att jag tar upp en gammal tråd, ingen vill svara i min så jag försöker här ;)

Har någon av er använt diffusionsspärr mellan golvbjälkarna och golvspånet? Det verkar vara delade meningar om det där, och jag vet inte hur jag ska göra när jag sätter igång imorgon...

Kan tillägga att vårt hus är från 1921 så jag misstänker att man ska undvika plast så mycket som möjligt?
 
B
jag skulle velat att golvet andas. alltså ingen diffusinsspärr.
men som sagt flera kommer säga tvärt om än jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.