det gjordes en jämförelse i södra sverige någonstans med samma hustyp där en del blev modifierade till golvvärme från elradiatorer. dom med g.v. fick högre förbrukning
 
peter.holm skrev:
Jag är inte så säker på att ditt resonemang stämmer här, inte i mitt fall iaf.
Jag byggde ut mitt hus med nästan dubbla ytan och installerade golvvärme i nästan hela huset utan att ha ökat min energiförbrukning särskilt mycket. Viss tilläggsisolering har skett i gamla husdelen men min övertygelse är att golvvärmen är överlägsen radiatorer inte bara komfortmässigt, utan även energimässigt.
Självklart stämmer mitt resonemang, det är ju grundkurs i fysik. Ökar du temperaturen i golvet ökar förlusterna nedåt, det kan väl ingen säga emot? Sänker du inte rumstemperaturen minskar inte förluster via väggar och tak, säger nån emot? Vilket ger att behåller man innetempen när man monterar gv (allt annat oförändrat) stiger energiförlusterna.
 
Mikael_L
Jag håller också med.
Golvvärme i oisolerad platta = mer energikrävande än radiatorer, det är det enda logiska.
Iaf om man inte accepterar en mycket lägre rumstemperatur.

Men sen det där om att golvvärme sparar eller inte (med isolerad platta), det måste väl vara högst personligt, en del kan sänka tempen inomhus bara dom slipper frysa om fötterna, andra inte. Jag fryser alltid sa*an om fötterna på vintern, så för mig skulle det kanske funka. Annars tar jag den blygsamma kostnadsökningen ändå för komfortens skull.

Men, nej, jag skulle inte våga mig på golvvärme på oisolerad platta, nästan garanti på skyhöga elräkningar, tror jag.
 
Mikael_L
katah, ibland är orsaken till att man upplever golvet ovanligt kallt att det helt enkelt är drag, dels kallras från (otäta) fönster och dörrar. Men ibland kan det helt enkelt vara fuskbyggt, så det är inte tillräckligt tätt vid grund/platta/syll. Så om ni bygger om så får ni åtminstånde se till att det blir ett bra och tätt jobb gjort där.

Har ni bra takhöjd?, om ni kan offra ca 10cm så kan ni bygga upp golvet med säg 70mm cellplast och sen golvvärmeplåtar av något slag, och samtidigt inte helt ruinera er på energiräkn.
 
Mikael_L
Bör jag påpeka att 70mm isolering under kanske inte är direkt optimalt heller...
Det kan med andra ord vara ide att behålla lite annan uppvärmning med och bara fläska på med så pass mycket värme på golvet att det höjer komforten lite.

Jaa alltså inget jag egentligen vet, utan mera hur jag själv skulle tänkt och resonerat om problemet varit mitt.

Kompisen som bytte syll i hela huset hade först tänkt att bygga om till vattenburen golvvärme när dom ändå höll på. Men efter mycket funderande hit och dit samt prat med olika leverantörer och experter så blev det till sist ett ventilerat nivell-golv och de vanliga gamla radiatorerna. Dom hade inte rumshöjd nog att få dit den isolering som verkade krävas. Dock blev det elgolvvärme i badrum samt under klinker i köket.
 
Christer Harrysson professor i byggteknik vid örebrouniversitet har gjort sig ett namn på en rad fältstudier på energislukande hus. på följande länk kan ni läsa ett samandrag av vissa resultat som framkommit genom åren.

http://home.swipnet.se/BOEAB1/Energieffektiv.pdf

Titta speciellt på tabell 8. Christer var den man som startade debatten om bristerna med golvvärme. Jag har pratat med honnom på senare tid och han verkar fortfarande lite halvskeptisk till golvvärme ur ekonomi/energisynpunkt, men det är en personlig tolkning från mig. som ni kan se i samandraget, alltså även med 30 cm isolering under plattan så har du förbrukning 10 % över den mot platta på mark 10 cm isolering och radiatorer... :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.