Bitarna börjar falla på plats och framåt som jag är har jag redan börjat planera för interiören i vårt tilltänkta hus.
Hela huset ska byggas i 1900-talsstil men ändå va modernt och funktionsdugligt.
Hade tänkt mig kök, tvättstugga och hallmöbel från www.qvesarum.se, badrum från Imperial Bathrooms osv. I övrigt kommer mycket gå i ljust med bröstpaneler och mönstrade tapeter samt högre golvlister. Spröjsade fönster är självklart och själva huskroppen blir 1 3/4-plans med "sekelskiftspanel".
Som ni förstår så drar pengarna snabbt iväg och avser en snygg och smidig lösning när det kommer till golv.
Huset kommer bli ungefär 100+100 kvm boyta och halva nederdelen, dvs hall, kök, badrum och tvättstuga vill vi ha klinkers. Resten av huset (förutom badrum på ovanvåning) vill vi ha trägolv.
Tror ni det kommer bli alldeles för knasigt att lägga in en vanlig modern 14 mm mattlackad ekparkett och ett mörkt 20x20 el 30x30 klinker i huset? Funderar på enhetligt klinker i hela huset eller är det för tråkigt?
Hade jag haft tillräckligt med pengar hade jag gärna velat ha betongklinker men jag kanske kan uppnå samma känsla med granitkermik eller liknande?

Vad tror ni, hjälp mig gärna på traven. Tar tacksamt emot alla förslag.
Postar lite inspirationsbilder
image1_81df78813f93fa55c0de8193326ad722.jpg
bathroom_suite_Westminster_small.jpg
Image_Tiles_Antique.jpg
exposed-victorian.gif
3547790301_9175d17199.jpg
 
Jag hade nog satsat på golv av massiva furuplank istället för parkett, för att få den gamla känslan. Att ha samma klinker överallt tycker jag kan vara en fördel. Bra om det är så enhetligt som möjligt.
 
För en nybörjare i svängen så skulle jag gärna höra mig för om för-nackdelar med massiva furuplank.
För mig låter det dyrt jämfört med parkett för 250 kr/kvm.
 
Har kikat runt lite och priset verkar inte vara problemet, dock känns det som det krävs en del skötsel. Rätt eller fel?
 
Det är nog ungefär som du tänker dig. Furugolv är ju mjuka och det blir lätt hack. Tycker man inte att det är charmigt så ska man inte ha det. Jag tycker att det är en del av den gamla känslan i huset, medan någon annan vill att det ska se helt nytt ut utan repor hela tiden. Det är tycke och smak.
 
Kan man lägga in ett obehandlat furugolv och nöja sig där eller kommer det se riktigt illa ut efter ett tag utan behandling?
Vi har idag en tvååring och fler lär det bli. Det innebär bobbycars, dockvagnar och släpade stolar i samtliga rum. Vi bygger idag ett nytt hus för mindre underhåll samtidigt som vi vill ha en skön känsla i huset.
 
Ett obehandlat trägolv är inte så motståndskraftigt mot vare sig smuts eller slag. I synnerhet inte när det är nytt. Om du lackar eller oljar det så ligger det tålighetsmässigt inte långt efter parketten. Det lär vara möjligt att med hyfsat resultat fläckbättra oljade golv vilket inte blir lika bra med lackade. I början av 1900-talet var obehandlade golv ganska vanligt. Lack och golvolja är senare påfund, men ganska praktiskt.

Erik
 
Vi är nu helt inne på massivt furugolv och någon form av behandling mot det vita.
Vad jag inte blir riktigt klok på priserna. Man verkar kunna köpa bra obehandlade furugolv för 150 kr/kvm men ska man ha ett behandlat golv snackar vi priser på 500-750 kr/kvm.
Jag kommer behöva ca 150 kvm och priset är således ganska viktigt. Naturligtvis inser jag att ett behandlat golv är dyrare, men så pass mycket dyrare? Letar jag på fel ställen?
 
Förresten, klinkers? Förslag på passande sådat till vårt hus?
 
Det finns klyft tegel som skulle passa, o även qvesarum säljer något liknande. I annat fall finns byggfabriken som skulle passa på toalett o dyl.
Köper du ett parkettgolv för 250:- så är det troligtvis ingen superkvalie o du skulle få en hel del märken i det. Väljer du ex vitoljad plankgolv så kan man alltid måla över med linoljefärg om du tycker du stör dej på märkena som blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.