En stilla undran.. hur klarar sig eventuell isolering i mellanbjälklaget? Den borde ju få en del av detta vattnet på sig. Torkar den av sig själv, eller behöver man "öppna upp" för ventilering?

Trist läge, hade det varit jag hade jag ringt min kvalitetsansvarig och frågat hur han ser på det. Just spån är känsligt. :(
 
B
om dom vart smarta så har dom fukttröga spånskivor. vilket jag tror
 
byggare henke skrev:
om dom vart smarta så har dom fukttröga spånskivor. vilket jag tror
ser ut som vanligt spångolv,och ja! golvet är troligtvis kass.
 
byggare henke:Dessa skivor är bra mycket dyrare och rätt ovanliga, i bla bygghandeln härikring är de beställningsvara. Är det fukttåliga ska de heta P5 vad jag vet men även dessa har ju sina begränsningar.

tank77:Helt enig med dig. Golvspån och VATTEN är ingen bra kombination, fukt går i viss omfattning men inte vatten stående på skivorna. :rolleyes:

Troligen är isoleringen under också körd och måste torkas (läs veckor/månader) eller bytas (att föredra).

Skulle jag vara TS skulle jag inte godta annat är utbyte av golvspånen och underliggande isolering om den är det minsta våt, är den lätt fuktig må det få gå men inte annars, min uppfattning är att blöt isolering aldrig blir sig själv igen. Dessutom kostar det nästan lika mycket i energi (=byggel = TS betalar) som ny isolering. Byggfläktar i en månad kostar några kronor :(
 
B
jag skulle ändå inte godkänna. hur dom hanterat bygget. jag skulle velat få golv, dörrar och fönster byta.
finns gröna och träfärgade såna skiver
 
tack för svaren.

Vi pratar ändå om välkända stora byggföretag som står bakom projektet. Jag har kontaktat vår beskitningsman och kontaktperson för projektet => Inget svar...

Det är inte jag som är ansvarig för det som har hänt och jag kan inte påverka något på byggarbetsplatsen heller tror jag. Jag hade nog inte ens fått komma in på området och fota.

Idag har det regnat hela dagen och det regnar fortfarande ute. När jag körde hem från jobbet idag svängde jag förbi huset och gissa vad? Fortfarande inget tak på huset. Man blir ju bara trött...

Man har inte isolerat något i huset, varken golv eller väggar. Jag såg att de hade borrat små hål genom golvet på diverse ställen för att vattnet ska rinna ner. Amatörer.
 
mohsenson skrev:
tack för svaren.

Vi pratar ändå om välkända stora byggföretag som står bakom projektet. Jag har kontaktat vår beskitningsman och kontaktperson för projektet => Inget svar...

Det är inte jag som är ansvarig för det som har hänt och jag kan inte påverka något på byggarbetsplatsen heller tror jag. Jag hade nog inte ens fått komma in på området och fota.

Idag har det regnat hela dagen och det regnar fortfarande ute. När jag körde hem från jobbet idag svängde jag förbi huset och gissa vad? Fortfarande inget tak på huset. Man blir ju bara trött...

Man har inte isolerat något i huset, varken golv eller väggar. Jag såg att de hade borrat små hål genom golvet på diverse ställen för att vattnet ska rinna ner. Amatörer.
Men då rinner det ju in i bjälklaget där ni väl har isolering ???

Är det sådant här man betalar sanslösa pengar för när man beställer nyckelfärdigt hus som de kallar det ??

Det är då jag blir glad att jag jobbade halvt ihjäl mig när jag byggde mitt lösvirkeshus själv...
 
TS. Du behöver inte hänga ut företaget, för att man vet inte hur de agerar. De kanske fixar allt så att ni blir nöjda.
Men jag skulle vilja veta vad företaget heter. Snart ska jag komma igång med eget bygge.
Vill du inte uppge deras namn, kan du iaf pma mig.
Tack.
 
Mikael_L
Med så mycket vatten får spånet anses vara kört, tycker jag.
Även om golvet skulle vara plant efter torkning kommer dessa 22mm golvspån säkert vara 25mm tjocka eller nåt sånt , dvs inte alls ha samma hållfasthet.
 
Snarare allt mellan 22 o xx. Vet inte hur mycket dom sväller men det är mycket. Mest i skarvarna.
Skulle verkligen uppskatta mer info om just detta bygge.
 
Mikael_L
Ja givetvis.
Helt klart sväller en spånskiva som får mer än obetydligt med fukt på sig. Sen återtar den inte sin form efter torkning och är alltså sämre pressad, har tappat lite av sin lim/spån-homogenitet och har definitivt förlorat styrka.

Många har väl kollat in någon liten spånskivebit som legat i en vattenpöl några dagar, hur illa det blir.

TS, fotodokumentera mycket.
Anteckna allt du kan, uppskattade regnmängder, uppskattade djup på vattenpölar på golvet osv.
Kanske smhi kan hjälpa till med regndata.

Kräv att dom tar upp hela golvet och gör om, säg att annars tar du in oberoende besiktningsman i senare skede så dom får bekosta både undergolv och övergolv i nästa sväng.
 
Råkade läsa detta av en händelse. Man borde kanske tillägga att om det är plattformsgolv som är typat enligt klimatklass 2 (v313/P5) så ska det klara nederbörd under byggtiden. Vad som användes i just detta fallet vet jag inte. Men klimatklass 2 har en grönaktig färg som inte är helt lätt att urskilja på bild.

För mer info se
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5036
http://www.forestia.no/dm_documents/Forestia__Hovedbr_Gulv_B83_1110LQ_Dvryh.pdf
http://kampanj.byggelit.se/svar1.html
 
Jag blir lite nyfiken, hur gick det för TS?
 
daviden skrev:
Trist, men så allvarligt kanske det inte behöver vara. Är bjälklaget isolerat ännu? Om inte torka upp vattnet som ligger, trasa borde funka, få på tak och se vad som händer med spånet. Blir böljigt får man byta spån. Vi fick vatten på vårt spångolv men det klarade sig bra.
har Du betalt och lagt golvet själv, kan jag förstå att du har den inställningen till spånskivor, och för att slippa göra om. Men dom här skivorna som visas här, så är det kört, = trams att diskutera annat.

TS kan ringa tillverkaren, och fråga om någon garanti gäller för de våta skivorna.
 
Min svärmor köpte nyligen ett radhus byggt i början av 1960-talet. Vi blåste ut det helt och håller på med renoveringen nu. När man rev alla lager av limmade mattor i köket och hallen och kom ner till golvspånet började det svikta på ett par ställen. Det krävdes inte mer än ett rejält tryck med foten för att gå igenom spånet på två ställen.
Vi befarade givetvis fuktskada, men när vi sågade upp golvet fanns inga tecken på fukt varken ovan- eller underifrån. Spånskivorna var dock mycket porösa och separerade i skikt när man bröt dem.
Grannen rapporterar om liknande problem i sitt hus, som är sammanbyggt med svärmors kåk.

Antar att det är resultat av något liknande det som tråden handlar om. Golvspånet verkar ha haft undermålig kvalitet, eller varit skadat, redan då kåken byggdes.

Synpunkter? Alternativa spekulationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.