J
Som komplettering för alternativ 1 kan man ju tänka sig att göra en flytspackling om det är väldigt ojämnt fast det kan nog bli svårt att få det att fästa i asfalten. Och som ngn skrev tidigare, har det varit jämnt nog för mattan och du inte upplevt några backar/dalar så är det säkert jämnt nog för parkett.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Nu fick jag svar från en golvläggare som var där och tittade, de skulle ha 5500 kr för jobbet. d v s sen lägg ut primer och flytspackla. Asfalten måste bort sa han. De använder en sk Flex maskin, en slags betongslip för att få bort asfalten. Om de skulle göra det jobbet också skulle det kostar ca 3000 kr. till. Det vill säga 9500 kr totalt.
Har inte råd även om jag förstår att det tar tid och tid är pengar.
Tänkte prova först om vi själva kan slipa bort asfalten med en sådan flex maskin (betongslip) och hur jäkla dammigt det blir. Vi har grovdammsugare. Man kan testa först på ett mindre område tänkte jag.
 
J
Det blir j***ligt dammigt om du inte har rätt saker. Du behöver minst en handhållen betongslip (typ detta https://www.toolab.se/produkt/Bosch-GBR-15-CAG-Betongslip-i-L-Boxx-Med-Skiva) och en riktigt bra grovdammsugare. Den första kanske du kan hyra.

Såvida inte golvet är väldigt ojämnt skulle jag nog övervägt att lägga parketten utan att göra slipningen och flytspackning.

Ett alternativ som inte tagits upp tidigare, förmodligen för att parketten inte är tillräckligt tjock, är att göra ett tunt, väl avvägt undergolv av tunna reglar/läkt som ligger löst på betongen. På detta kan man lägga ett fast/skruvat golv. Eftersom detta är i lägenhet (någon våning upp?/iallafall inte platta på mark) så är fuktrisken minmal.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Tack för svar. Min son har en batteridriven slip. Frågan är om den orkar. Annars får vi hyra/låna. Ska köpa en sliptrissa. Vi får testa om det går. Vi har grovdammsugare. Man får nog dammsuga hela tiden för dammet.
Suck! Har inte riktigt lust att betala 3000 kr efter rot bara för det jobbet.

Tack för bra råd!

J johmi skrev:
Det blir j***ligt dammigt om du inte har rätt saker. Du behöver minst en handhållen betongslip (typ detta [länk]) och en riktigt bra grovdammsugare. Den första kanske du kan hyra.

Såvida inte golvet är väldigt ojämnt skulle jag nog övervägt att lägga parketten utan att göra slipningen och flytspackning.

Ett alternativ som inte tagits upp tidigare, förmodligen för att parketten inte är tillräckligt tjock, är att göra ett tunt, väl avvägt undergolv av tunna reglar/läkt som ligger löst på betongen. På detta kan man lägga ett fast/skruvat golv. Eftersom detta är i lägenhet (någon våning upp?/iallafall inte platta på mark) så är fuktrisken minmal.
 
Asfalten måste nog bort för att kunna flytspackla, men troligen behöver ni inte varken slipa eller flytspackla.
Om det legat en plastmatta på golvet så är det troligen tillräckligt slätt för att bara lägga foam och sen ett nytt golv (parkett, click eller liknande)
Köp en rak bräda o väg av golvet för attt se om det är ojämnt.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Vi la ut en planka för att kolla om golvet var ojämnt. Nu har vi visserligen inte rivit ut köket, så under diskbänk etc vet vi inte, men golvet i stort var inte ojämnt så känns jätteonödigt att slipa bort all asfalt om det inte är någon särskild anledning till det, t e x skulle göra att golvet som läggs blir skadat eller något framledes.

D doubleH skrev:
Asfalten måste nog bort för att kunna flytspackla, men troligen behöver ni inte varken slipa eller flytspackla.
Om det legat en plastmatta på golvet så är det troligen tillräckligt slätt för att bara lägga foam och sen ett nytt golv (parkett, click eller liknande)
Köp en rak bräda o väg av golvet för attt se om det är ojämnt.
 
M Marijairena skrev:
Vi la ut en planka för att kolla om golvet var ojämnt. Nu har vi visserligen inte rivit ut köket, så under diskbänk etc vet vi inte, men golvet i stort var inte ojämnt så känns jätteonödigt att slipa bort all asfalt om det inte är någon särskild anledning till det, t e x skulle göra att golvet som läggs blir skadat eller något framledes.
Asfalten kommer inte att skada nytt golv. Dessutom skall det ligga antingen foam eller lump-papp mellan (beroende på golvtillverkarens instruktioner/spec.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.