hahalj
Vad ska jag välja som golv i min kommande oisolerade friggebod som ska användas för förvaring av cyklar och trädgårdsredskap? Kraven är att det ska tåla viss fukt uppifrån som man släpar in, det ska vara "tätt" i den meningen att det inte får vara springor. Under golvet finns bara regelverket, ingen isolering, tätning eller andra skikt.

Golvspån: kostar ca 35:-/kvm, men för att fuktskydda ytan behövs nån golvfärg? Då hamnar vi på i runda slängar 90-100:-/kvm. Men hur klarar den utomhusluften på undersidan?

Golvspån fuktskyddad: kostar runt 140:-/kvm. Inga problem med fukt från något håll, ingen målning behövs.

Råspont: kostar ca 70:-/kvm, men ojämn kvalitet kanske ger problem? Den hyvlade sidan har ofta vankanter, den sågade sidan bör väl slipas om man ska gå på den? Behöver möjligen en behandling med träolja på båda sidor? Isåfall ytterligare kanske 40-60:-/kvm för oljan.

Massivt trägolv: ca 190:-/kvm, bra kvalitet, behöver inget fuktskydd, eller?

Vad tycker ni jag ska välja? Eller har ni andra funderingar? Vad har ni använt i era bodar?
 
  • Gilla
Patrizia1
  • Laddar…
Jag har inga bodar, men ett par loft.

Råspont tycker jag är OK, man kan ju sortera bort dåliga bräder.
Har det själv på stallvinden. Där är jag uppe väldigt sällan dock, det är ren förvaring.

Men om det används flitigt skulle jag hellre ta detta
M4KlTGQkwn-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
159 kr/m2
 
Råspont, men inte behöver du slipa det - du ska väl inte gå barfota?
 
Jag har en oisolerad förrådsbod som har råspontgolv och ovanpå ligger en löst liggande masonitskiva (den kan vara härdad) har fungerat sedan ca 1970, en enkel lösning som jag gillar.
 
hahalj
Tackar för svar, det lutar åt råspont då. Men ingen träolja varken på under- eller ovansidan då?
 
Nä, det det kommer ju vara torrt och fint där så det är överkurs.
 
Inte funderat på att skippa bjälklaget helt? Lägga trädgårdsplattor eller liknande. Fördelen är stabilt golv och betydligt mera takhöjd!
 
  • Gilla
M1ks0n
  • Laddar…
hahalj
Haft det i tanken också, men ser fördelar med att få upp det från marken. Vill ha det någorlunda torrt inne i boden, blir nog bättre då med luft under golvet.
 
  • Gilla
Henrik Björkman
  • Laddar…
Lägger du 5 cm grus och sen trädgårdsplattor på det så håller det sig nog torrt.

Jag kör också 22mm råspont som golv i min friggebod och det ser bra ut efter ett år. Föräldrarna har en frigga med spångolv som är 20 år gammal och den fungerar också.
 
Syftet var förråd cyklar och trädgårdredskap, dvs du ska räkna med att det blir skitigt. Så kör som flera skrivit med råspont och om det är lite knagg och annat i virket har ingen betydelse för ditt syfte, när du lastat in dina grejor märker du det inte längre. Och ingen olja/färg behövs.
Jag har en förrådsbod där jag lagt både tak och golv med råspont som har haft lite skador av blåträ, fick det ju också gratis på sågen av den anledningen ;)
 
  • Gilla
Majlu
  • Laddar…
Vilken rörelsemån behöver man ha om man lägger ett golv av råspont i ett oisolerat utrymme?
 
hahalj
Tack alla för svar, det blir obehandlad råspont på bjälklag ovanpå 15 cm höga lecablock.

@maah: man lägger väl inte ett flytande råspontgolv, det skruvas väl i regelverket? Då behövs väl ingen rörelsemån? Däremot kanske man bör lämna nån mm glipa mellan varje bräda så de kan expandera om de blir fuktiga utan att de reser sig? Eller gör man bara det komplicerat för sig? :|
 
Redigerat:
Slå ihop dem, inga glipor. Det vanligaste är att det torkar samman och blir glipor..
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
Jag tänkte att om man lägger ett golv med relativt torrt virke nu som sen sväller lite när fuktigheten ökar. Behöver man då inte lite marginal ut mot väggarna?
 
maah skrev:
Jag tänkte att om man lägger ett golv med relativt torrt virke nu som sen sväller lite när fuktigheten ökar. Behöver man då inte lite marginal ut mot väggarna?
Varje råspontbräda är ju fastsatt i bjälklaget, dvs med cc 600. Tror du tänker på flytande golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.