En möjlig orsak till problemet att golvet kan vara lite svårt att knacka ihop är kanske att det har för hög fukthalt? Mitt golv låg inomhus ca 2 veckor innan. Den låga luftfuktigheten inomhus gör säkerligen att golvet torkar något i de allra flesta hem.
 
Glenn K skrev:
det var inga problem alls,

Tricket när man lägger är att lägga i långsidan först och sen endast pressa ner den kortsida som ska ihop (dvs. vrider brädan lite när man knackar ihop dem), lämpligast då med foten,
Tja, först kommentaren "inga problem alls", sedan en beskrivning på ett trick på hur man ska göra för att komma runt dom problem som inte fanns, men uppenbarligen ändå finns.

Det finns helt klart många sätt att lägga byggmax golv, men som jag sa redan i mitt första inlägg, det är många som har problem och det är många som säger att det inte är några problem, men sen visar det sig att det visst är det i alla fall men man har hittat olika sätt att ta sig runt problemen. Ska man vara ärlig mot de som frågar och inte lagt golven själva måste man ju faktiskt påtala att det är problem med golven, men för den som vill finns olika mer eller mindre bökiga sätt att ta sig runt det.
 
thomasx, du kan väl koncentrera dig på att utrycka vad du tycker om golvet från Byggmax och inte försöka förklara vad andra tycker?

De som vill varna för att golvet är svårt att lägga gör väl det? Själv tycker jag inte att det var tillräckligt svårt för att varna andra utan jag är mycket nöjd med golvet. Ok?
 
thomasx skrev:
Tja, först kommentaren "inga problem alls", sedan en beskrivning på ett trick på hur man ska göra för att komma runt dom problem som inte fanns, men uppenbarligen ändå finns.
Nejdå, bara en liten förklaring till de som inte klarar att lägga ett enkelt parkettgolv;), la måååånga kvadratmeter innan det slog mig att göra det ännu lättare.....
 
Redigerat:
injonil skrev:
thomasx, du kan väl koncentrera dig på att utrycka vad du tycker om golvet från Byggmax och inte försöka förklara vad andra tycker?

De som vill varna för att golvet är svårt att lägga gör väl det? Själv tycker jag inte att det var tillräckligt svårt för att varna andra utan jag är mycket nöjd med golvet. Ok?
Jag kan inte se att jag skrivit vad andra tycker, däremot vad andra rapporterat i andra trådar, och som nu också rapporterats här.

Jag tycker inte att det är ok att säga till någon som undrar att det inte är några problem alls att lägga ett golv, när man själv inte kunnat följa läggningsanvisningen utan måste använda olika trick. Den som frågar förtjänar ett ärligt svar, inte ett förskönande!
 
Ok, isf säger jag att om man säger att golvet är svårt att lägga och att golvet har brister så ger man inte en korrekt bild av hur det är att lägga golvet utan smutskastar ett bra golv.

Ska vi hålla på så eller ska var och en säga vad h*n tycker?
 
injonil skrev:
Ok, isf säger jag att om man säger att golvet är svårt att lägga och att golvet har brister så ger man inte en korrekt bild av hur det är att lägga golvet utan smutskastar ett bra golv.

Ska vi hålla på så eller ska var och en säga vad h*n tycker?
Så det är ok att du har synpunkter på vad jag skriver, men inte att jag påpekar att andra ger sken av att det inte är några problem, när de faktiskt haft problem!? Jag håller mig i alla fall till sakfrågan och jag tycker du är bra mycket mer fel ute än vad du försöker hävda att jag är. Tycker man att någon annan inte ska tycka om vad andra tycker är man så fel uten man kan bli, IMHO, och därmed lägger jag ner denna vilsna diskussion.
 
i huset vi hade innan låg där va 50 kvm 14mm ask golv från byggmax, KANON vart det
 
Köpte och lade in ett parkettgolv från ByggMax för ca 10 år sedan. Fungerade utan problem och har hållit sig väldigt bra. Men ett problem med ByggMax är att de byter leverantörer hit och dit, så man vet ju aldrig om man kan råka ut för.
 
T
HugoBoy skrev:
Köpte och lade in ett parkettgolv från ByggMax för ca 10 år sedan. Fungerade utan problem och har hållit sig väldigt bra. Men ett problem med ByggMax är att de byter leverantörer hit och dit, så man vet ju aldrig om man kan råka ut för.
Nja, en sanning med modifikation då ByggMax har haft Barlinek så länge jag kan minnas!
 
Jag frågade en säljare på byggmax om vad han tyckte om att många sa att det var svårt att lägga, och han framhöll det som en fördel. Han menade att andra golv, som var lättare att lägga, ibland kunde torka ihop lite då luftfuktigheten var lägre, varvid små glipor kunde uppstå där smuts kunde fastna. När golvet sedan sväller igen kan det bli ojämnt.
 
pelpet skrev:
Jag frågade en säljare på byggmax om vad han tyckte om att många sa att det var svårt att lägga, och han framhöll det som en fördel. Han menade att andra golv, som var lättare att lägga, ibland kunde torka ihop lite då luftfuktigheten var lägre, varvid små glipor kunde uppstå där smuts kunde fastna. När golvet sedan sväller igen kan det bli ojämnt.
Han menade alltså att byggmax golv skulle krympa mindre, alt. att klickfalsen skulle hindra golvets krympning? Sure babe ;)
 
Är det någon som lagt både Byggmax golv och motsvarande från tex Tarkett, som kan lämna någon jämförelse mellan dem.
 
Det är väl ändå inte ett klickgolv vi pratar om?!
Utan att trägolv som slås ihop.

Det golvet som ja la i sovrummet gick inte att klicka ihop, utan det krävdes baksmälla och handslägga.
Lät illa, men blev bra.

Nån ek-variant av Barlinek, 3stav - vill jag minnas.
 
Jo, nån slags klick är det ju, även om det inte är lika distinkt som på laminatgolv.

Sen är väl frågan hur du definierar "handslägga". Jag använder en hammare med plastanslag, den räcker i tyngd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.