Har någon erfarenhet av Byggmax parkettgolv, t ex lackad ask 14 mm. Jag menar passform måttnoggrannhet etc. :rolleyes:
 
Ja, helt åt skogen. skiten åkte tillbaka, killen i butiken skulle kolla om det verkligen var något fel på golvet, slog och bankade så flisorna flög, bokstavligt, konstaterade sedan att det inte alls var något fel på golvet, men att han skulle ta tillbaka det ändå. Ja det var en konstig nisse det.

Det finns många på forumet som säger att golven är alldeles utmärkta, men efter lite diskussion visar det sig att de flesta också haft problem med läggningen, standardknepet är att sätta ihop alla kortändar först och sedan klicka in en full golvlängd åt gången, tvärsemot instruktionerna. Kan verkligen inte rekommenderas.
 
T
Om man söker på forumet är det MÅNGA som inte håller med föregående talare. Har en kompis som la in ett golv från Tarkett för några år sedan som han hade ett helsicke med att lägga, särskilt kortändarna var svåra att få ihopa. Byggmax golvet däremot som han köpte senare var det inga problem alls att lägga.

(Nuförtiden har har Tarkett ett nytt klicksystem som gör det väldigt lättlagt)
 
Jag är också intresserad av 14mm askparketten på byggmax, men den verkar vara utgående (stod en lapp på varuhuset). Sist jag kollade så var den bortplockad från byggmax webb. Däremot kan det nog finnas kvar golv på vissa varuhus - kanske till utförsäljningspris.

Fast nu när jag kollade igen så finns den på webben.
 
Ja, som sagt, sök i forumet och gör din egen bedömning!
Det är lätt att tycka om något man inte testat själv...
 
Jag svor lite de förste 2-3 plankorna, men sen lärde jag tekniken och då funkade det bra. Möjligt det går lite snabbare att lägga ett annat golv till dubbla priset...
 
thomasx skrev:
Det finns många på forumet som säger att golven är alldeles utmärkta, men efter lite diskussion visar det sig att de flesta också haft problem med läggningen, standardknepet är att sätta ihop alla kortändar först och sedan klicka in en full golvlängd åt gången, tvärsemot instruktionerna. Kan verkligen inte rekommenderas.
Det är ett prisvärt och utmärkt parkettgolv. Om man är två personer och gör enligt ovanstående beskrivning så är det inga problem. Större golv kräver fler personer för problemfri läggning.
 
Jag har precis lagt två olika typer av golv från Byggmax, det ena var 14 mm askparkett i kortlängd. Det var hur enkelt som helst att lägga, bra passform och "klick", behövdes bara lätta knackningar för att få ihop det.

Det andra var en ekparkett i lång längd. Där fick jag, precis som ovan, problem att knacka ihop kortsidorna. Inte så konstigt egentligen, det är väldigt stor friktion i den långa sponten. Men det löste jag just så att jag klickade ihop kortändarna först och monterade hela längden ihopmonterad. Men det är inget konstigt att göra så, det är varken svårare eller lättare än på "det vanliga sättet". Det är heller inga problem att göra det ensam.
 
När ihopmonterade längder överstiger 4 meter kan det bli svårt att montera dem ensam, det blir för vingligt.
 
Har lagt sex golv varav fem golv var över 170cm2. Har inte haft något problem med Byggmax golv
 
Ja, som du ser är det raskt många som svarar att dom haft problem som lösts just så som jag beskrev. Problemet med det sättet att lägga är att kortändarna tvärtemot långsidorna har väldigt låg friktion, och risken är stor att det blir små glipor vid kortändarna när du ska klicka i golvet, glipor som du sedan inte kan knacka ihop dels pga hög friktion dels pga du lagt hela längden på en gång.

Jag noterade också att det inte blev något "klick" när golvet las, och att för att få det helt platt behövde man i princip överböja "eller överklicka" golvet, även detta har andra rapporterat i forumet. Vissa säger att man ska böja golvet upp och ner flera gånger när man "klickar" i det, och ja det hjälper, men.... Nej, någon kvalite är det defintivt inte på golvet, inte ur läggningssynpunkt i alla fall. Men som sagt, det är min erfarenhet, det finns både dom som har rappoerterat bättre och sämre i forumet,
 
Redigerat:
Har lagt flera hundra kvadrat av Byggmax parkett genom åren, Björk, Ask och Ek och det var inga problem alls, b.la. i ett helt hus för en god vän, det ser oförskämt bra ut nu flera år senare, och då har jag extremt höga krav på att det inte får finnas minsta glipa.

Tricket när man lägger är att lägga i långsidan först och sen endast pressa ner den kortsida som ska ihop (dvs. vrider brädan lite när man knackar ihop dem), lämpligast då med foten, på så sett blir det inte så stor friktion som thomasx riktigt noterat, viktigast av allt är att man inte tar i när man slår ihop brädorna samt använder en hel kloss, annars lossar det det lätt flisor som lätt lägger sig i spåren och på så sett bildar glipor i parketen när man lägger i nästa, får man en glipa så vik upp hela sista raden och dammsug rent och lägg tillbaks enligt ovan....

En annan sak många gör fel med är att inte ha jämt stöd dit man knackar, då är risken stor att man knackar golvet till en båge vilket bildar glipor på kortändarna, då gäller görom/gör rätt!

Till sist, visst skiljer det på golv och golv, känslan i ett massivt trägolv för tusenlappen kvadraten är fantastisk!, för det är inte Byggmax ett dåligt golv, klart prisvärt om man lägger det på rätt sett.........
 
Jag har också lagt Byggmax-golv (ask) och är mycket nöjd med resultatet. Lite jobbigt att lägga men det var första gången för mig och det var inga större problem egentligen.
 
Samma här. Byggmax (Barlinek) ask. Kanske lite svårknackat, men jag har heller aldrig lagt golv av annat märke så jag har inget att jämföra med. Annars är jag nöjd med golvet.
 
Tack alla för snabba och informativa svar. Detta är ett utmärkt forum för tips mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.