Staffans2000
H Husqvarna220Ac skrev:
Många nya bilar har problemen med hjullager, hjullager på en Volvo 740/940, kan de ens går sönder? Riktiga SKF lager, inga ”Made in Poland” eller noname..men klart ett annat pris/kvalitet..
Och eftersom de är koniska, kan man spänna dom allt eftersom de slits.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jo har också hört det och tror att det är på gång hos någon kommande modell 2019 kommer inte ihåg vilken bara
Låter fullkomligt idiotiskt.

Under tiden som jag har haft min bil har jag bytt generator fyra gånger och startmotor en gång. Det skulle ha varit ett rent elände att skruva loss växellådan och kopplingen och svänghjulet varje gång.
 
Finns ”mildhybrider” där generator och startmotor är samma, inget nytt visserligen.

Då laddas batteriet vid motorbroms, samt omvänt att den driver, samt används som startmotor.
 
H heimlaga skrev:
Låter fullkomligt idiotiskt.

Under tiden som jag har haft min bil har jag bytt generator fyra gånger och startmotor en gång. Det skulle ha varit ett rent elände att skruva loss växellådan och kopplingen och svänghjulet varje gång.
Det är ju för att det är dåligt utförande på dom enheterna som dom går sönder, en svänghjulsmotor har inga kol och slitdelar så om inte lindningarna vibreras eller bränns upp så ä rf det drivern som kan gå sönder
 
martin43 martin43 skrev:
Drev och kuggkrans ser inte ut som de såg ut 1945. De är anpassade för start/stopp på bilar som har det. Tekniken har utvecklats och anpassats!
Det är ju dessutom ganska mycket runtom som utvecklats. När startnyckeln direkt styr startmotorn så ställer det högre krav på uppmärksamhet från användaren. Om man inte släpper nyckeln när motorn startar kan bendixdrevet kugga ur och nöta en stund på startkransen. På en bil som inte vill starta är det ofta den tänder till men inte riktigt startar. Då kan det också hända att bendixdrevet kuggar ur. Skriket från en startmotor som inte kuggar in utan ligger och nöter mot startkransen är omisskännligt. Och idag ganska ovanligt. Därför att motorerna så sällan är svårstartade idag. Och på nyare modeller dessutom därför att bilens elektronik avgör när strömmen till startmotorn skall brytas. Det som också sliter på en startmotor är att köra den länge. Och det behövs inte heller på dagens bilar då de är lättstartade.

Sedan är det väl synd att kalla start stopp-funktionen för gammal. Jag hörde talas om det första gången i början av 90-talet på någon snålvariant av golf. Men det blev ingen succé den gången. Toyota har haft sitt hybridkoncept med massor av starter och stopp sedan slutet av 90-talet. Det går givetvis att ifrågasätta hur stor besparingen blir. Men nog måste man anse systemet som beprövat och fungerande.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Staffans2000
Likaså med generatorn på svänghjulet. Den konstruktionen är hundra år.
 
H heimlaga skrev:
Låter fullkomligt idiotiskt.

Under tiden som jag har haft min bil har jag bytt generator fyra gånger och startmotor en gång. Det skulle ha varit ett rent elände att skruva loss växellådan och kopplingen och svänghjulet varje gång.
Ett annat sätt att se på saken kan vara att det är generatorn i din bil som är idiotiskt konstruerad eftersom den gått sönder för dig fyra gånger.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ju dessutom ganska mycket runtom som utvecklats. När startnyckeln direkt styr startmotorn så ställer det högre krav på uppmärksamhet från användaren. Om man inte släpper nyckeln när motorn startar kan bendixdrevet kugga ur och nöta en stund på startkransen. På en bil som inte vill starta är det ofta den tänder till men inte riktigt startar. Då kan det också hända att bendixdrevet kuggar ur. Skriket från en startmotor som inte kuggar in utan ligger och nöter mot startkransen är omisskännligt. Och idag ganska ovanligt. Därför att motorerna så sällan är svårstartade idag. Och på nyare modeller dessutom därför att bilens elektronik avgör när strömmen till startmotorn skall brytas. Det som också sliter på en startmotor är att köra den länge. Och det behövs inte heller på dagens bilar då de är lättstartade.

Sedan är det väl synd att kalla start stopp-funktionen för gammal. Jag hörde talas om det första gången i början av 90-talet på någon snålvariant av golf. Men det blev ingen succé den gången. Toyota har haft sitt hybridkoncept med massor av starter och stopp sedan slutet av 90-talet. Det går givetvis att ifrågasätta hur stor besparingen blir. Men nog måste man anse systemet som beprövat och fungerande.
Det var väl ganska länge sen man slutade med bendixdrev och började använda en solenoid istället? ;)
 
Staffans2000
Solenoid har funnits i alla tider.
 
Ett bendixdrev som kuggar ur nöter inte på startkransen. Det återgår till viloläge även om startmotorn går.
 
useless useless skrev:
Det var väl ganska länge sen man slutade med bendixdrev och började använda en solenoid istället? ;)
Jag är inte den förste att felaktigt kalla startmotordrevet för bendixdrev även om det skjuts ut av en solenoid. Men det är ingen ursäkt. Förlåt. Det skall inte upprepas.
 
Gamla startmotorer hade direktdrivning och då blir varvet väldigt lågt i motorn, det ställer till det en hel del eftersom verkningsgraden blir väldigt låg, "moderna" har oftast en planetväxel vilket gör att man kan öka varvtalet på motorn och få bättre verkningsgrad och betydligt lägre ström som sliter mycket mindre på kol och kommutator.
 
Jag vet inte om tråden lever längre, men om vi går tillbaka till huvudsyftet med tråden istället för att gå igenom Eco driving principer så jag jag i ren nyfikenhet beställt ett paket till min pendlarbil.

Jag kommer redovisa blandad förbrukning från färddatorn efter 2 veckors körning utan gofar samt 2 veckor med gofar. Jag har under tiden tillämpat de Eco driving tekniker jag lärt mig så gott jag kan utan gofar så vi får se om det finns rum för förbättring.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det skall bli intressant.
 
Nääää..svaret är givet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.