O
Bygglov/byggansökan måste skickas in eftersom du ändrar på användningen från garage till sovrum/hobbyrum.
Troligtvis behöver du anmäla att du vill ta bort garageporten.
 
Kanske man skulle slängt upp en projekttråd där jag kan bolla lite idéer? Och visa upp vad man pysslar med på dagarna!
 
Hemmakatten
Mikael har bra synpunkter (och orkade skriva ett mer utrörligt inlägg än vad jag gjorde).
 
L
Bygglov behövs inte då garaget i det här fallet är en del av bostadshuset, dvs det blir inte ändrad användning eftersom det är redan klassat som (del av) bostad. Det är dock bygglovspliktigt med fasadändringen.
När det gäller ändrad användning så skriver Boverket så här: "Det krävs bygglov för åtgärder som innebär att byggnader helt eller till viss del tas i anspråk eller inreds för väsentligen annat ändamål än tidigare". Man får utöka sin bostad, däremot får man inte inreda ytterligare en bostad till utan bygglov. Jämför vad Boverket skriver om man vill inreda ett kontor i sin bostad, dvs verkligen annan användning än boende:"Kravet på väsentlighet medför emellertid att omvandling av en mindre del av en bostad till kontor inte kräver bygglov."
Men rådet att kontakta kommunen och fråga är helt rätt. Är det utanför detaljplanelagt område, så är det mycket friare. Eventuellt kan de bedöma det som att PBL 9 kap 6 § gäller:För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att
1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter. Det är egentligen inte en tillbyggnad eftersom byggnadens volym inte ökar, men med en vidlyftig tolkning av definitionen, så kanske det går. :)
 
Jag skulle bara byggt om....det är inte olagligt att vara korkad ifall någon frågar.....
 
Mikael_L
Även korkade människor kan få böter och straffavgifter, vad jag hört ... ;)



Le Luik skrev:
Bygglov behövs inte då garaget i det här fallet är en del av bostadshuset, dvs det blir inte ändrad användning eftersom det är redan klassat som (del av) bostad.
ooops, stämmer verkligen detta?
 
Hur blir det om man byter ut garageporten mot två glasade altandörrar? Då är det ju fortfarande en dörr, men vad jag vet så behöver man inte bygglov för att byta dörr. Det lär ju inte bli billigare än fönster, men å andra sidan kan det också vara trevligt att ha en egen ingång till rummet, särskilt om det är gästrum.

I en källare hade jag normalt tyckt att det varit piffigt med helglasade dörrar för att få in så mycket ljus som möjligt.
 
Mikael_L skrev:
Även korkade människor kan få böter och straffavgifter, vad jag hört ... ;)




ooops, stämmer verkligen detta?
Detta måste nog kollas upp närmare!
Men då väcker man björnen som sover;)
 
Vad hände i posten ovan? Jag citerade pelpet? :what:
 
Mikael_L skrev:
Även korkade människor kan få böter och straffavgifter, vad jag hört ... ;)
Så klart...men det ska upptäckas först.... :p
 
Enk Projektet skrev:
Så klart...men det ska upptäckas först.... :p
Vilket jag är tämligen säker på att det inte kommer göras:)
Bor som sagt långt ut i skogen.!
 
L
Gör inte det!! Byggsanktionsavgifterna är brutala. De beräknas dessutom så att man får för 1) inte ha sökt bygglov, 2) för att ha satt igångutan startbesked och 3) för att ha tagit i bruk utan slutbesked. Ur den aspekten så är det definitivt billigare att söka bygglov. Kontakta kommunen och fråga om det behövs. Fasadändring är inte speciellt dyrt och de flesta kommuner följer SKLs taxa, med några små variationer.
När det gäller byggsanktionsavgifter så beräknas de på byggnadens yta och det kan alltså bli sexsiffriga belopp pga av en liten fasadändring. Det saftigaste i Sverige hittills är när ett köpcenter installerade en hiss utan bygglov, det beräknades på hela köpcentrets yta. Det blev maxbeloppet på 50 prisbasbelopp.

Mikael L, kommunen har tolkningsföreträde, och man får överklaga om man inte är överens med dom om deras beslut, ifall de anser annorlunda, men jag är ganska hyfsat säker på att det är så. Finns redan rättsfall på det, om jag kommer ihåg rätt.

pelpets förslag är klart intressant... det måste jag fundera på. Man får byta dörrar - och det står de facto ingenting om att det måste vara till likadana dörrar. Kan man tolka det som fasadändring? Finns dock vissa praktiska problem med så breda glasdörrar. :)
 
O
Om man får byta dörrar så brukar det vara så att det inte får bli en för stor förändring av fasaden... kan bli tufft med att byta ut en garageport mot en vanlig dörr... men om man gör det snyggt så behöver det inte bli nån väldig skillnad mot innan....

Jag är fortfarande övertygad om att man måste söka bygglov för att man ändrar användningen. Men oavsett...
Jag hade inte brytt mig i detta fall...
 
L
Nu svarar jag på en gammal tråd för jag tror att det kan vara av intresse för många. Sedan denna tråd startades har det kommit ett rättsfall som säger att det är ok att inreda ett källargarage till bostad.
På Boverket finns det länkar till något som kallas Lathunden. Finns lite som blivit inaktuellt förstås, på grund av nya lagändringar i PBL, men det mesta stämmer. Det är en snabbversion som ger god inblick i vad man får och inte får göra när det gäller enklare ärenden som det här.
https://www.boverket.se/contentasse...for-bygglovs--och-anmalningspliktiga-atgarder
Garage inreds till bostadsrum. MÖD P 9086-14, se ärende om fasadändring.
Utgångspunkten för en bedömning av ändrad användning är vad lokalen har använts senast till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.