E Emil Svenungsson skrev:
Som syns på bilden står en Kallax just nu som avdelare. Om jag skulle vänta med skiljevägg (jag gillade idén med glasväggar) hur skulle jag isåfall kunna avskärma kortändan av sägen på ett snyggt och smidigt sätt? Jag ogillar att se sängen när jag går in i hallen
Sätt fast plywood skiva (-or) på baksidan/ena sidan av hyllan. Enkelt och billigt.
 
Jag är inte så begeistrad över idéerna avseende hela fönsterväggar. De är svårare att få upp (tunga svårare infästning och dyrt), men framförallt finns några andra andra grejer:

Ökad risk att man av misstag slår till väggen i trångt utrymme, och får glas som går i kras.

Kräver regelbunden putsning för att se fräscht ut (haft glasvägg mellan kök och matrum i en lägenhet, blev dammigt och ofräscht snabbt).

Mycket svårt att möblera mot fönsterväggen.

Risk att det ger en känsla av att vara ett utställningsföremål i en glasmonter. Och så risk för problem med ljusreflexer och att det blir svårt att hitta bra gardiner.


En strategiskt placerad "golv till tak" fönsterdel eller hel glasdörr, eller kanske både och, ger både ljusinsläpp möbleringsmöjligheter och minskar risker.
Jag antar att TS vill ha mer eller mindre mörkt på sovplatsen, så det blir mycket gardiner och grejer som ska till om man har en hel fönstervägg.

Det är heller inte klarlagt om TS önskar tips på en snabb och enkel budget lösning med rimliga estetiska värden, eller om TS är beredd att gå långt både i pengar och tid, för att få till en riktigt tilltalande och även praktisk lösning.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Min plan var en förhållandevis ekonomisk lösning som inte är ett allt för stort ingrepp i lägenheten. Därav min tanke med regelrätta väggar, något form av fönster (kanske frostat eller liknande) och någon form av dörr. Jag börjar dock fundera hur man kan tänka om ifall man skippar väggar. Kan man nyttja baksidan av kallaxbokhyllan och sätta upp träskivor ända upp mot taket möjligtvis? Sedan är frågan hur kortsidan ska hanteras. Jag är inte ett jättestort fan av gardiner men kanske är det ända lösningen?
 
Så här gjorde vi vägg med bokhylla och plyfa.

Ett stämningsfullt inrett rum med en stor jordglob-affisch, mysig belysning och eklektisk väggkonst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus, modern inredning, spiraltrappa, växt, fågelbur, takfönster, avslappnad atmosfär, konst, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvaringshyllor med böcker, konst, heminredningsdetaljer, loftliknande utrymme, tavelkonst, hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
E Emil Svenungsson skrev:
Min plan var en förhållandevis ekonomisk lösning som inte är ett allt för stort ingrepp i lägenheten. Därav min tanke med regelrätta väggar, något form av fönster (kanske frostat eller liknande) och någon form av dörr. Jag börjar dock fundera hur man kan tänka om ifall man skippar väggar. Kan man nyttja baksidan av kallaxbokhyllan och sätta upp träskivor ända upp mot taket möjligtvis? Sedan är frågan hur kortsidan ska hanteras. Jag är inte ett jättestort fan av gardiner men kanske är det ända lösningen?
Glöm inte bort att tänka på ventilationen, för det kan bli väldigt instängd luft med väggar upp till tak. Det är dessutom risk för att det blir nedslag på nästa OVK. Du behöver tvärdrag i nya rummet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.