Hej!

Jag funderar på att göra om min 41 kvadrat stora etta till en liten tvåa. Idag har lägenheten ett ganska okej stort kök (separat på 10,5 m2) samt vardagsrumsdel på 21 m2. Jag bifogar planlösning.
Jag funderar på att bygga en skiljevägg på kortväggen som är motsatt till fönstret och bygga in en dörröppning mot mittväggen som vätter mot ytterdörren. Den redan befintliga öppningen som vätter mot hallen är ganska bred och inte ämnad för dörr. Detta får jag lösa på ett bra sätt. Vad tycker ni skulle detta fungera? Jag mottager gärna idéer och tips.

Allt gott!
Emil
 
  • Modernt vardagsrum på kvällen, TV påslagen, soffa, fåtölj, bokhylla, låg belysning, avkopplande atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ritning av en lägenhet med kök, dusch, hall och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Tänk på att det blir ett fönsterlöst rum.

I övrigt går det så klart att göra, så länge du finner de två nya rummen tillräckligt stora.
Du kan testa hu det upplevs genom att hänga upp några lakan som vägg.
 
S Snickerick skrev:
Tänk på att det blir ett fönsterlöst rum.

I övrigt går det så klart att göra, så länge du finner de två nya rummen tillräckligt stora.
Du kan testa hu det upplevs genom att hänga upp några lakan som vägg.
Det är sant. Fönsterlöst kan ju bli ”trångt”. Kan man få rummet att kännas lite större kanske
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
E Emil Svenungsson skrev:
Det är sant. Fönsterlöst kan ju bli ”trångt”. Kan man få rummet att kännas lite större kanske
Jag gjorde något liknande när vi behövde ett eget rum till tonårspojken i familjen, då satte vi in ett fönster i den nyuppförda väggen till det fönsterlösa rummet, för att få in lite dagsljus. Grabben fick en rullgardin att dra för...

Vi gjorde vägglösningen så att den var enkel att återställa för kommande ägare, men eftersom det handlade om en tonårspojke, såg vi till att isolera i väggen, för att slippa.höra ljud från rummet.

Det fungerade utmärkt under några år, tills vi flyttade till större, med fler rum.
 
RoTe
För ljusinsläpp utan insyn kan man väl sätta låga men breda fönster upp mot taket?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
En enklare lösning är en trekvartsvägg (inte hela vägen upp till tak) som inte går från vägg till vägg så sovdelen blir mer som en alkov och du inte får problem med ventilationen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Jag har också tänkt på ljusinsläpp och fungerar på att sätta in fönster av något slag för ljusinsläpp och lite mer rymd i utrymmet. Hur menar du med trekvartsvägg? Hur tänkte ni för att göra väggen lätt att ta bort ifall att?
 
Det finns flera alternativ, om den ska gå att TS bort måste du nog bygga den hela vägen upp till taket. Men kanske inte som en hel vägg, eller kanske med stora skjutdörrar mot v-rum?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S
Speglar och fototapeter kombinerat med ljussättning är olika sätt att skapa upplevd rymd i ett rum. Indirekta dagsljuslampor t.ex.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rätt ”vanligt” är ju att bara använda en bokhylla som rumsavdelare…..;)
 
Som syns på bilden står en Kallax just nu som avdelare. Om jag skulle vänta med skiljevägg (jag gillade idén med glasväggar) hur skulle jag isåfall kunna avskärma kortändan av sägen på ett snyggt och smidigt sätt? Jag ogillar att se sängen när jag går in i hallen
 
Sätt upp en bokhylla i öppningen mot hallen, eller ett draperi.
 
E Emil Svenungsson skrev:
Som syns på bilden står en Kallax just nu som avdelare. Om jag skulle vänta med skiljevägg (jag gillade idén med glasväggar) hur skulle jag isåfall kunna avskärma kortändan av sägen på ett snyggt och smidigt sätt? Jag ogillar att se sängen när jag går in i hallen
Sök på industriväggar.

Glasväggar i ett rutnät typ. Då kunde du gjort de väggar du talar om i glas, lägg till en skena i taket invändigt i rummet med draperier som går som ett L så kan du ha det antingen väldigt öppet eller helt avskärmat. Är det ditt eget sovrum så är målet kanske bara att skapa ett krypin och inte att skapa ett privat rum (tonårsrum) där resten av hushållet ska ha "tillträde förbjudet för obehöriga".
 
Det är ju också ganska enkelt att sätta in en ny smalare dörr (komplett med karm) i öppningen mot hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.