nikasp
Vi åkte på nedslag på OVK (obligatorisk ventilationskontroll) då sovrummet i min sambos bostadsrätt saknade tilluft. Efter ruskigt mycket lirkande fick vi OK med sk överluft, öppning mot det rum som hade friskluftsventiler.
Tänk på om det blir en bra lösning. Vi sov klart bättre sista månaderna innan vi flyttade då luften var rätt dålig särskilt sommartid.
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Nu vill ja inte lägga mig i dina privata tankar men det känns konstigt att du inte flytta in i det lilla sovrummet längst ned och låta barnen får var sitt rum i nuvarande jättesovrummet.
 
Gammelnörden
Om dom bara ska sova i rummet och bara tillfälligtvis kanske dom skulle vara okej med att dela rum utan vägg emellan så länge dom får varsitt krypin? Kanske om dom tycker det verkar kul kunde du lägga pengarna på en platsbyggd sådan här lösning, om du har högt i tak?
Platsbyggd loftlösning med två sängplatser och inbyggda hyllor i ett rum med högt i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
BirgitS
Vad säger dina barn, tycker de att det är viktigt med en vägg mellan deras sängar eller kan de tänka sig ett draperi och i stället använda pengarna till något roligt?
 
  • Gilla
Maria_B och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu vill ja inte lägga mig i dina privata tankar men det känns konstigt att du inte flytta in i det lilla sovrummet längst ned och låta barnen får var sitt rum i nuvarande jättesovrummet.
Spontant hade jag samma tanke, men det går åt en hel del yta till korridor i det rummet för att det ska bli en bra planlösning, så även om det blir större per nytt rum blir det inte jättemycket (utan att ha ritat och tänkt så mycket).

Lägenheten har ju en lite udda men trevlig planlösning och det är kanske svårt att se så många alternativ. Låt barnen och inte oss forumtroll avgöra ;)
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Nu har jag grubblat lite.
Lite fakta, funderingar, fråga mm:

Två barn nedre tonåren. Detta medför att det snart börjar komma pojk-/flickvänner som barnen vill vara själva med.

Nu vet vi inte könen på barnen men det spelar mindre roll. Två pojkar kan dela rum lite längre än två tjejer, ytterligare längre än om det är en av varje.


Kopiera upp ritningen i många ex i A3-format och ge barnen och be dom rita in hur dom vill ha delat/eget rum. Dels att dom ska fundera ensamma och dels tillsammans.
Därefter sätter ni er ner och diskuterar dom olika förslagen med dom olika för- och nackdelar.

Du vill väll att dom ska känna sig som hemma och att dom vill bo hos dig?
 
  • Gilla
Maria_B
  • Laddar…
Det som ställer till det är ju att rummet bara är 2,06 brett, hade det varit lite bredare hade det gått att ställa in våningssäng som rumsavdelare.

Det råkar inte vara väldigt högt i tak? Isåfall skulle man kunna göra en bred loftsäng över dörren till det ena rummet, vilket utökar ytan på ett bra sätt. Fönster i frostat glas elelr betongglas kan sättas in både i loftsängen och i väggen under sängen, med draperi på den mörkare sidan.
 
nikasp nikasp skrev:
Vi åkte på nedslag på OVK (obligatorisk ventilationskontroll) då sovrummet i min sambos bostadsrätt saknade tilluft. Efter ruskigt mycket lirkande fick vi OK med sk överluft, öppning mot det rum som hade friskluftsventiler.
Tänk på om det blir en bra lösning. Vi sov klart bättre sista månaderna innan vi flyttade då luften var rätt dålig särskilt sommartid.
Väcker en gammal tråd till liv i hopp om lite idéer :) Satte ni alltså en ventil i botten av det icke godkända rummet som kunde ta in luft från det korrekt ventilerade rummet och sedan ett galler i taket till ett annat rum? Eller var det fläkt som sög luft från "det korrekta rummet" och pressade in i ert nya?
 
nikasp
Nej, vi tog ur en ruta i en glasvägg mellan rummen så vi fick viss överluft, kallas det väl om jag minns rätt. Sedan drog vi en ventilationskanal så frånluften hamnade i rätt rum. Ej OK lösning egentligen då man vill/ bör ha frisk tilluft i sovrum men någon hade ju redan byggt om så blev det bästa vi kunde få till.
 
Om väggen nu är uppbyggd av tidigare ägare, är det inte bättre att bara strunta helt i den befintliga lösningen. Föreslår att du tar bort dubbelskjutdörrarna och sätta in två separata dörrar till dessa små rum. Du får en rak vägg och kan dessutom anpassa storleken på rummen som du vill.

Alternativt kan du ju låta dubbelskjutdörrarna sitta kvar men den vänstra "byggs in i väggen" och så sätter du bara en dörr till närmare fönstret.
 
nikasp nikasp skrev:
Nej, vi tog ur en ruta i en glasvägg mellan rummen så vi fick viss överluft, kallas det väl om jag minns rätt. Sedan drog vi en ventilationskanal så frånluften hamnade i rätt rum. Ej OK lösning egentligen då man vill/ bör ha frisk tilluft i sovrum men någon hade ju redan byggt om så blev det bästa vi kunde få till.
OK! Tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.