1) Mina föräldrar i alla fal
2) Digital TV i skåne sänder HD på VHF, redan idag.
3) Johansson säljer lite olika filter som fungerar , tror jag. Titta på digitaltvexperten.se. Jag tror inte de behöver matning alls.
 
prototypen skrev:
1. Jag har aldrig sett någon som använder "centralantenn" för radio.
2. Hittills använder digital TV bara UHF, skåne måste kanske i framtiden använda sig av VHF bandet också pga trängsel i etern.
3. Samma som punkt 1, radioantenn ur väggen, nja.
4. ström måste det vara.
5 Har du även parabol så måste du nog ha denna burk också
6. OK
7. OK, men trippelskärm, vadå

Man undrar riktigt vem som plockat ihop detta paket, någon som tänkt ta långledigt.

Protte
1. Jag använder centralantenn för tre sterioanläggningar i huset.
2. Nästan alla sändarmaster sänder MUX7 på VHF.
3. Se punkt 1, vi har ett annat sammankopplingsfilter
4. -
5. Har funderingar att skaffa liknande
6. -
7. Enkelskärmad = (folie eller) fläta
Dubbelskärm = folie och fläta
Trippelskärm = folie, fläta och folie
Bara fläta tar upp mycke störningar, dubbelskärm stoppar dom flesta störningar men är böjkänslig (skarpa böjar), stoppar 99,99% av alla störningar är mindre böjkänslig än dubbelskärmade. I kabel-tv-nät läggs 99% bara trippelskärmat.
 
Y
prototypen skrev:
1. Jag har aldrig sett någon som använder "centralantenn" för radio.
2. Hittills använder digital TV bara UHF, skåne måste kanske i framtiden använda sig av VHF bandet också pga trängsel i etern.
3. Samma som punkt 1, radioantenn ur väggen, nja.
4. ström måste det vara.
5 Har du även parabol så måste du nog ha denna burk också
6. OK
7. OK, men trippelskärm, vadå

Man undrar riktigt vem som plockat ihop detta paket, någon som tänkt ta långledigt.

Protte
Pryltipsen fick jag via entusiaster på minhembio.com, risk för överkurs då ja. hehe

Trippelskärmad kabel är standard idag - yrkesbutikerna har inget annat, sen vet jag inte om jag någonsin har sett ett vägguttag som inte har en kontakt för radio. Att man har en extra antenn för det är överkurs men ska höjdrädda jag upp på taket så är det lika bra å köra på stort. =)

Har funderat lite på det med VHF om ens detta området använder det men säljarna hävdar att det börjar utökas igen. Kjell o Comp har en tabell som visar vilkas städer som sänder men jag kunde inte riktigt tolka tabellen.

Fångar en vanlig tv-antenn upp radiosignaler bra så jag inte behöver en annan antenn för att få perfekt radiosignal?


// Oj det var visst ett gäng svar på nästa sida som jag inte såg när jag skickade detta //


----

En skickade några länkar till mig här men det blev gott avancerat att översätta så många nya begrepp men får läsa lite noggrannare angående jorden.
 
Redigerat:
Y
Demmpa skrev:
vi har ett annat sammankopplingsfilter
Behöver inte dina grejer jord? Om svaret är jo, hur har du jordat då?
 
Yrrol skrev:
Behöver inte dina grejer jord? Om svaret är jo, hur har du jordat då?
Nej det finns inga jordskruvar på någon enhet.
 
Y
Om jag förstår den tabellen rätt för trollhättan så sänds canal+ hd sport film, mtv hd, national geographics hd på frekvens 206

VHF fångar frekvenser mellan 47-254... Fast samtidigt, inte kan väl jag få in sånna betalkanaler med min markantenn?


Angående FM... FM fångar upp 47-108 medans VHF fångar 47-254.
Räcker det att ha en VHF istället för en FM antenn?
Anar att svaret är nej men värt å fråga ändå. =)
 
Redigerat:
Om vi delar upp frågeställningen i två delar, jordning och antennval.

Vi börjar med jordningsfrågan, för att upprepa det prototypen har påpekat, vilket är ditt syfte med att jorda? När det gäller jordning, speciellt när signalfrekvenserna går upp finns det mycket åsikter. Många brukar bara jorda lite mer, utan att försöka förstå problemet.

Sedan när det gäller antennval, så brukar det finnas en specifikation till antennen som anger dess frekvensområde. Vilka frekvenser har du tänkt ta emot?
 
Y
Jag vet inte vad avsikten med jordningen är då jag inte är insatt i ämnet och därför frågar.
Jag vill fånga upp så mycket frekvenser jag kan inom tv och radio.
 
Strunta du i dessa jordningar, för switchen har det ingen funktion öht och för antennförstärkaren gör det heller inget för funktionen. Däremot kan det nog i många fall gå att visa på större risk för problem vid överspänningar om det inte görs helt korrekt och det blir det inte utan avsevärda åtgärder.
 
Yrrol skrev:
Om jag förstår den tabellen rätt för trollhättan så sänds canal+ hd sport film, mtv hd, national geographics hd på frekvens 206

VHF fångar frekvenser mellan 47-254... Fast samtidigt, inte kan väl jag få in sånna betalkanaler med min markantenn?


Angående FM... FM fångar upp 47-108 medans VHF fångar 47-254.
Räcker det att ha en VHF istället för en FM antenn?
Anar att svaret är nej men värt å fråga ändå. =)
Jo, du kan få in alla kanaler sänds ut, men du måste betala till Boxer(Robert) för att kunna se på betalkanalerna.
Varenda box/tv kommer att ta in alla kanaler (HD-kanalerna kräver HDbox), du kan se all info i EPGn men ingen bild/ljud av programmen.

Om VHF-antennen och ingången på filtret klarar VHF-I, VHF-II och VHF-III så räcker det med den antennen, det går alltid att prova och om det inte funkar går det att lägga till FM-antenn.
 
Y
Jag som kanske har 8,5-9km fågelväg till masten... Jag kanske ska låta bli allt vad förstärkare heter?
 
Yrrol skrev:
Jag som kanske har 8,5-9km fågelväg till masten... Jag kanske ska låta bli allt vad förstärkare heter?
Ja det bör du antagligen göra, för stark signal är lika illa som för svag signal. Alla digitalmottagare har mätare för signalstyrka och signalkvallite, där kvalitén är viktigast.
 
PUS = potentialutjämningsskena.


En förenklad förkarling över hur det kan se ut i praktiken är att du drar alla dina inkommande koax-kablar till en punkt strax invid den elcentral där strömmen kommer in till huset. Där skalar du av ytterisoleringen så att skärmen blir naken på varje koax, och skruvar fast dem med klämmor i en lämplig metallbit (finns att köpa med färdiga klämmor just för koaxkabel). På antennen/antennerna för marksända signaler sätter du lämpligtvis också överspänningsskydd, om det har metallhöjde så skruvas det helst fast direkt på "metallbiten". Denna "metallbit" kallas alltså potentialutjämningsskena.

Från potentialutjämningsskenan drar du också en grov och så kort som möjligt jordkabel till elcentralens jord (kallas jordskena i elcentralen), skruvas helst närmast inkommande matnings jord.

Nu kan du betrakta inkommande elkabel och koaxkablarna mellan skenan och antennerna som "farlgia" ur åsksynkpunkt, medan koaxkablarna vidare från skenan och till switch, antennförstärkare och sedan vidare till digitalboxar å sånt är "ofarligare".

För bästa åsksäkerhet så bör elmatning, koaxer och nätverkskablar gå ganska nära varandra från området kring centralen och potentialutjämningsskenan fram till dina apparater, fast det är lite överkurs. Detta gäller i princip även ledningar som i sig inte når centralen, men går mellan olika apparater. Sådana ledningar bör alltså följa elmatningarna till de apparater de kopplar ihop.

Givetvis kopplar du även jorden på nätverksswitchen till skenan.

Om du har bredband framförallt via ADSL eller på något sätt vanlig nätverkskabel dragen till huset/lägenheten så är det en riktigt bra idé att dra bredbandet fram till där potentialutjämningsskenan sitter och sätta överspänningsskydd/åskskydd mellan ledningen och skenan. Om du kör ADSL så kan du i princip ha åskskydd både på teleledningen före modemet och på nätverkskabeln efter modemet, men att köra på mer än teleledningen vid ADSL är nog också överkurs.

Det finns överspänningsskydd även för inkommande el. De, och även anslutningen av den grova jordkabeln, kräver elbehörighet. Det är väl kanske en definitionsfråga om det krävs elbehörighet att ansluta koaxkablar å sånt till skenan, jag skulle nog säga att det är svårt att misslyckas på ett sätt så att det blir sämre än att låta bli.

I en "riktig" PUS så har man också motsvarande grova jordningskablar till vattenledningarna, dels till inkommande färskvatten, dels till avloppet (om det är av metall), och man har också om möjligt en kabel till armeringsjärnen i eventuell betongplatta (förekommer oftast bara på en del rätt nya hus).

Jag skulle nog säga att det är inte nån större idé att ha överspänningsskydd på koaxkablarna från mikrovågshuvudena. Det ska bli en rätt rejäl smäll för att huvudena ska paja. Däremot pajar antennförstärkaren för marksända antenner rätt lätt av åsksmällar i närheten.

Framförallt ger en sånhär installation ett hyggligt skydd mot att det pajar grejer "överallt". Du slipper troligtvis t.ex. att åskan kommer i antennerna, går genom digitalboxen via TV'n till stereon och datorn och bränner sönder "allt".

Det jag är osäker på är om det är en bra eller dålig idé att dra en grövre jordkabel mellan antennmasten och PUS'en om den jordningen inte är en del av en riktig åskledarinstallation.

Om du inte redan monterat upp antennerna så är det ur åsksynpunkt nog egentligen bäst med väggfäste. Antenner för marksänt kan man i vissa gynnsamma fall ha på vinden, det kan funka om signalerna går genom en trävägg men t.ex. tegel går oftast inte alls. (Ja, sen kan man vara bohem och dessutom lat som jag är, antennmasten blåste ner vid stugan för några år sen, jag orkade till slut sätta upp masten och parabolen på den, men antennen för marksända gick ju lika bra att ha liggandes inomhus i vardagsrummet bland allt bråte ;) )
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Jag tackar för den långa beskrivningen, blir lite halvt blind när jag ska läsa såpass men ska läsa om det några gånger tills jag fattar, hehe. Åskskydd på tel-ledningen har jag redan så det var ju kul att ha lite överkurs grejer.

Att skala koaxkablarna känns ju lite sådär, man vill ju ha minimalt med skarvar och vi snackar ju mellan 10 till 16 koaxialkablar, eller det kanske räcker med de som leder till utsidan av huset?
- Fast man kanske aldrig nyper själva ledaren, bara monterar en skena på jordflätan?

Vad är skillnaden att jag utnyttjar den jordkabel som följer med den eldragning som bara är till för denna central, mot att jag drar en helt egen jord för enbart det syftet? Att jag får grövre diameter?


Nu när MACAB sa att antenner ska vara en meter ovanför tak/skorsten och 80cm mellan olika antenner, då pratar vi ju en jäkla antenn upp i skyn... Borde man dra någon monsterwire från det röret ner till gräsmattan då kanske? känns ju livsfarligt om man gör fel dock, haha. Fast åskledare är väl att man har någon stor klump nergrävd dessutom?



(somsagt jag ska läsa om texten tills jag fattar men detta var spontana frågetecken) =)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.