Y
Har ett träskåp. Massa teknik (switch & nån grej till tv) ska stå därinne. Vissa önskar extra jord.

Jag funderar på att

* ta en stickkontakt. Plocka bort stiften så det bara är jorden kvar som får kontakt.

* Skruva fast en jordkabel och dra ut den till en punkt där man då kan skruva fast teknikprylarnas jordkablar på.

* Ta en lång M4 bult från baksidan av skåpet.genom.Sen en mutter på insidan för att låsa fast den u stommen. = M4 som sticker ut en bit.

* Sen kabel från teknikprylar, sätta en ringkabelsko och sätta den på bulten för sedan fixera med en till mutter.


För jord ska väl i sig aldrig bli något farligt? eller ska man kapsla in jord så man aldrig kan nudda den? (har jordfelsbrytare)

Eller är det en dödssynd allt jag tänker? hehe

I riktiga dataskåp, så drar de väl jordkabel direkt till metallracken som håller tekniken. Det bör ju isf verkligen vara farligt när hela skenor kan bli ledande.
 
Redigerat:
Vad är det för burkar som vill ha jord?
 
Y
Switch till datornätverket. Sen en pryl som binder samman tv antenner osv. Minns inte om det även var en 3e pryl.
inside_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det handlar om någon form av funktionsjordning då? Den bör i så fall dras till jordskenan i centralen. Men visst fungerar det att göra så med en stickpropp, men ta inte bort några stift, den lär inte sitta så bra annars.
 
Uttaget finns i lådan antar jag. Tycker det skulle se bättre ut med en fast ansluten funktionsjordningsledare i det uttaget.
 
För antennsplittarna och kanske nätverksswitchen så är det väl egentligen potentialutjämnung, ska väl vara 2,5mm2 och kablarna ska kanske vara gulgröna?

Å andra sidan fuskas det ju enormt med detta, så din lösning är helt överlägsen alternativet att låta bli helt...
 
Y
Bilden i sig var bara något jag hittade på google för illustrera vad jag försökte beskriva i text.
Har riktig gulgrön 2,5 redo här.

Apparatdosa med traditionellt vägguttag i stommen/lådan. Känns inte bra att mixtra med den för plocka jord på andra sätt än en stickkontakt. Finns det vägguttag med någon färdig jordskruv? Hängde inte med vad Bo menade där men, var det att lossa vägguttaget och dra jorden och fästa den direkt i vägguttaget intill den andra som redan är på plats. Men då får jag ju skada höljet sen för få ut den också. =/
 
Redigerat:
Ja, anslut utjämningsledaren direkt på skruvplinten bakom uttaget - det ser inte proffsigt ut annars. Är uttaget infällt kanske det blir lite besvärligt, men man kan t.ex sätta uttaget på en förhöjningsram.

En ren funktionsjordningsledare rekommenderas vara blå (allt utom grön/gul) och arean tillräcklig för att uppnå önskad utjämning. Men ingen kommer nog att reagera på om gul/grön används i alla fall... Detta med om det egentligen handlar om funktionsjordning utan skyddsjordning, eller skyddsjordning eller både och är en fråga som sällan leder till klarhet :x

Används gul/grön så finns det areakrav beroende på vad det handlar om - skyddsutjämning eller kompletterande skyddsutjämning, och hur ledaren är skyddad, 2.5 - 4 - 6 mm². Så en blå ledare kan ha sina fördelar då det faktiskt verkar handla om funktionsjordning, dvs det finns inga främmande ledande delar eller jordledare som åskan eller jordfel i nätet kan spänningssätta?
 
Det är antagligen endast en jordning för att förhindra att nätverket eller antennsystemet driver iväg och lägger sig på en hög potential och då är lösningen helt OK, i alla fall funktionsmässigt. (Jag tvivlar faktiskt lite på att det är tillåtet att koppla in sig på skyddsledaren i ett VU, kopplas den gruppen ur så tappar hela anläggningen jordkontakt.)

Handlade det om skyddsutjämning borde som det som redan nämnts definitivt dras en 6 mm2 g/g direkt till en utjämningsskena vid centralen.

Bäst är väl dock att försöka utröna vad tillverkaren anser, med lite tur framgår det av manualen.
 
Om det är för att skydda sig mot åska så fungerar inte en halvlång ledning.
Samma sak för diverse störningar.

Lite "jordade" trådar kors och tvärs kan orsaka lite oväntade effekter också.
Beskriv vad du vill uppnå.

Protte
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Y
663360_404001_grau_300dpi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Televes MATV 404001 önskar jord (till höger) för att binda samman flera antenner till en punkt. Manualen är på franska eller något så jag har svårt att tyda den, ser inte direkt några specifika önskemål om varken kabelkvadrat eller så.



DGS-1100-24-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är det D-link DGS-1100-16(fel bild men illustrerar bättre än de andra) switchen, i den engelska delen i manualen så nämns inte jordpunkten.
 
Redigerat:
D-linken är jordad genom nätkabeln.
Nätverket är om du använder UTP isolerat från switchen.

Televesen är väl en antennförstärkare och där är det bättre att jorda inkommande kabel i en PUS för att skydda mot åska. Jordar man får man en motorväg för åskströmmen.

Protte
 
Y
En PUS innebär? Anar att det är något besvärligt, jag kan ju inte börja bygga något
superåskskydd bara för den här prylen, då känns det mer lockande att inte jorda alls.

Fast det känns ju sådär när manualen antyder att jag ska jorda ju...

Manualen: http://www.kjell.com/.mvc/Document/File?id=9a4d26aa-a2e8-4731-8aa5-a07f00a21353


Helheten är.
1. FM/DAB Dipol Omni Antenn - för fånga radio
2. Televes DATHD MIX UHF/VHF kombiantenn - för fånga marksänd tv
3. Televés DigiMast 4040 - för binda ihop markradio och -tv. Vet dock inte om antennen funkar ihop med denna för kombi antennen kom senare.
4. Televés 24v nätdel.
5. Smart MS-T 9/8 - splitter för binda ihop marksänt och parabol samt till flera punkter i huset.
6. parabol med lbn osv...
7. trippelskärmad antennkabel

Den enda som frågar efter jord är just den digimast. Nätdelen och splittern är de som drar ström och har ojordade stickkontakter.
 
Redigerat:
1. Jag har aldrig sett någon som använder "centralantenn" för radio.
2. Hittills använder digital TV bara UHF, skåne måste kanske i framtiden använda sig av VHF bandet också pga trängsel i etern.
3. Samma som punkt 1, radioantenn ur väggen, nja.
4. ström måste det vara.
5 Har du även parabol så måste du nog ha denna burk också
6. OK
7. OK, men trippelskärm, vadå

Man undrar riktigt vem som plockat ihop detta paket, någon som tänkt ta långledigt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.