Mikael_L
hamstah skrev:
Nu vet jag att jag viker av något från ämnet med har en relaterad fråga som berör mig själv.

Jag gick elutbildning på gymnasiet och jobbat därefter drygt ett år som installationselektriker, fick certifikatet och så vidare. När man gick skolan läste man ju den teoretiska delen för BB1-behörighet som innebär att man får (rätta mig gärna om jag har fel) göra det mesta eljobb man gör i en vanlig villa på en befintlig matning. Efter det ska man ju jobba 2000 timmar för att erhålla behörigheten och det är väl på gränsen till att jag gjorde det. Vad får man för behörighetsbevis för BB1?
Idag ska man väl ha två års praktisk erfarenhet för att kunna kvittera ut en BB1.
Med en BB1 kan man möjligen säga att du får göra allt, förutom öppna elcentralen, typ.
(Det är en ganska vid och frikostig tolkning).
Egentligen får man göra smärre jobb på befintlig grupp. Men vad smärre betyder går ju att tolka. Men att installera en ny grupp ingår definitivt inte i BB1-behörigheten.
 
Det står faktiskt ganska tydligt i 2007:2 vad man får göra med en BB1.
Lämnar inget direkt utrymme för tolkning som jag ser det.
 
Mikael_L skrev:
Utan att nu ha någon speciellt god verklighetskontakt så tror jag iaf på det du säger här.
Ty så mycket har jag iaf snappat att den som hamnat mest bakom skrivbordet som behörig på firman brukar efter något år tycka att "de andra gubbarna" är mycket duktigare.

Man kan vrida och vända på frågan på lite olika vis.
Ett sätt att se på det är att det faktiskt fungerar rätt bra som idag.
Då medger man väl samtidigt, på sätt och vis, att det faktiskt kanske inte är så fantastiskt magiskt det här med elinstallation.
Trots att den behörige knappt har kontakt med verkligheten så blir det rätt bra ändå.

Och om installationens korrekthet går att bedöma i efterhand, och dessutom från långt håll (kontorsstolen -> arbetsstället), så borde ju även "vanligt folk" kunna få installera och kunna få det godkänt i efterhand. I alla fall om man inför en konstruktion som är lite vettigare än systemet med "under överinseende av...".

Eller så är elarbete så ofattbart komplicerat och farligt att det verkligen inte går att inviga "vanligt folk" i hemligheterna. Men då borde ju inte systemet vara så slappt konstruerat som det är idag.
Då borde det bli mer likt t.ex. körkort eller flygcert osv. Dvs att det inte räcker med att chefen på åkeriet har körkort, och alla andra bara kör under hans överinseende.
Bara att titta på statistiken så ser man att folk dör inte som flugor och kåkarna brinner inte ned på löpande band.

Men detta betyder ju inte att det inte går att förbättra ännu mer :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Idag ska man väl ha två års praktisk erfarenhet för att kunna kvittera ut en BB1.
Med en BB1 kan man möjligen säga att du får göra allt, förutom öppna elcentralen, typ.
(Det är en ganska vid och frikostig tolkning).
Egentligen får man göra smärre jobb på befintlig grupp. Men vad smärre betyder går ju att tolka. Men att installera en ny grupp ingår definitivt inte i BB1-behörigheten.
Jag har säkert läst textraden med 2 års praktisk erfarenhet 10 gånger men någon gång har jag läst 2000timmar och det var det som fastnade :p My bad.

Men vad får man för behörighetsbevis för BB1? Är det ett plastkort likt certifikatet?

Enligt vad man kan få fram ur den lilla sidan på elsäkerhetsverkets hemsida får man göra det mesta på en befintlig grupp och den behörigheten vore ju perfekt för alla "hempulare" som vill dra mycket hemmavid. Tyvärr nästan omöjlig att uppnå om man inte har tänkt jobba som elektriker bra länge!
 
Mikael_L
w1shmast3r skrev:
Det står faktiskt ganska tydligt i 2007:2 vad man får göra med en BB1.
Lämnar inget direkt utrymme för tolkning som jag ser det.
Jodå:
BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar. Behörigheten omfattar följande
- uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar
- fast anslutning och losskoppling av en maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.


Hur många är enstaka?
Och hur många ggr får jag ändra i den befintliga gruppledningen?

Men som jag skrev, att installera en ny grupp, eller ta bort en hel grupp ser jag ingen tillåtelse till.
 
Mikael_L skrev:
Jodå:
BB1, gäller för vissa elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar. Behörigheten omfattar följande
- uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar
- fast anslutning och losskoppling av en maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.


Hur många är enstaka?
Och hur många ggr får jag ändra i den befintliga gruppledningen?

Men som jag skrev, att installera en ny grupp, eller ta bort en hel grupp ser jag ingen tillåtelse till.
Så länge man inte är in i centralen får man egentligen göra allt tolkar jag det som. Eftersom du måste in i centralen för att både dra en ny samt ta bort en grupp.

Jag tror inte vi kommer längre angående BB1 och tråden handlar ju egentligen inte om det heller. Tack för er insikt iaf!
 
Mikael_L
Det här inlägget är ju alltså mest spekulativt, om nu någon missade det ...
Mikael_L skrev:
Ja det hela kan vara rätt intressant ur perspektivet vad "överinseende" verkligen betyder.
Eio och arbetsgivare vill nog bara att det ska betyda ....

Elfacket vill antagligen att det ska betyda att ...

Vad elsäkerhetsverket tycker det betyder har jag ingen aning om.
<klipp, klipp, å det grövsta, bara för att korta ner ...>

Det skulle vara kul att höra vad de med lite mer insyn anser. Jag tänker t.ex. på elmont som jag misstänker har sett det hela ur de flesta perspektiv under sin yrkeskarriär. Dvs kan ha en åsikt om vad både fack, eio och elsäkerhetsverket jobbar mot.
 
w1shmast3r skrev:
Jag antar att det beror på att det inte har med utförande av installationsarbete att göra.
På samma sätt som att man inte går in och säger exakt vad innehavaren skall kontrollera för att sin anläggning ska anses vara säker så går man inte in och säger exakt vad elinstallatören skall kontrollera(förvisso finns vissa grundkrav, kontinuitetsmätning av skyddsledare ex.vis)
Man anser nog att elinstallatören har kunskap nog att sköta detta på bästa sätt.
Läser man inläggen här så verkar det som att dom inte kunde ha mer fel i det antagandet i då fall.

Jag är nästan säker på att du själv en teori om hur det ligger till med din frågeställning.
Kanske blir lite väl mycket ot att gå in på ett sidospår till här nu. Men ta gärna via pm för jag är nyfiken på hur du tänker i frågan :)
Jag har faktiskt ingen ide. Kan bara konstatera att del 6 funnits med i tidigare föreskrifter men försvann i och med att ELSÄK-FS 1999:5 upphörde. Elsäkerhetsverket påstår att, hur kontrollen ska utföras inte finns reglerad i ellagen, förordning eller i föreskrifter, vilket kanske är sant.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Kontroll-fore-bruktagning/

Varför kan dom ändå inte förhandsgodkänna svenska standard??

Det skulle undvika frågor som måste jag kont.mäta?? Svar: Nej, men...

Det är inte logiskt att man skulle anse att elinstallatören inte har kunskap för hur en installation ska utföras, men däremot ha kunskap för hur den ska provas. Dessutom, vilka regler gäller för att godkänna den riskanalys som ska göras?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Jag tror inte jag "orkar" men INGEN av parterna anser att den behörige personligen behöver närvara vid.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
Inte heller
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
Innebär att den behörige personligen INTE har kontroll på alla anställda och deras kvalifikationer, det räcker om någon underställd har full kontroll. Samt att den behörige ser till att alla får den "utbildning" dom behöver för att uföra det som dom blir ålagda, och det i HELA kedjan från högsta höns till den nyanlända lärlingen. Även där är man i dag överens och har så varit i "alla" tider.
Om systemet är bra eller skit lägger jag mig inte i, utan försöker leva i den värld som är.

Ett framtida system bryr jag mig inte om för det kommer på intet vis att påverka mig, men för SEF är det tveklöst så att dom vill mjölka så mycket som möjligt ur ett nytt system (i kronor och ören), EIO vill inte betala ett öre och slippa allt ansvar. Så där kommer det att bli "krig".
 
Bo.Siltberg skrev:
Varför kan dom ändå inte förhandsgodkänna svenska standard??
Varför kan de inte alltid konsolidera ändringsföreskrifter i grundförfattningen?

Nej, jag vet inte, har ingen aning.
Dom kanske gillar att krångla till saker och ting? :)
 
Kanske upptagna med att utreda alla tveksamma anställningsförhållanden - det kan ju pga detta finnas en behörighet som för rikets elsäkerhets skull måste dras in. :rolleyes:
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Allt för rikets (el)säkerhet, det är jag med på ... :)

papperstiger_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från Elsäkerhetsverket..

Skriftligen kom, som väntat, det tydliga beskedet att överinseendet INTE kan delegeras.

Jag följde sedan upp med ytterligare två frågor, nämligen om:

a. Kontroll av en obehörigs arbete på en elanläggning kan göras av en obehörig
b. Detta i så fall kan vara en del av överinseendet

Nu fick jag inget skriftligt svar, utan blev uppringd..

Det muntliga svaret var JA, en obehörig kan kolla en annan obehörig, och NEJ, detta kan inte vara en del av överinseendet.

När jag frågade hur det fungerar på stora företag med mängder av yrkesmän blev svaret i princip att systemet är en administrativ process.

Den behörige och yrkesmannen behöver troligen aldrig ens träffas.

stock-photo-see-nothing-hear-nothing-say-nothing-59810578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Nu har jag fått svar från Elsäkerhetsverket..

Skriftligen kom, som väntat, det tydliga beskedet att överinseendet INTE kan delegeras.

Jag följde sedan upp med ytterligare två frågor, nämligen om:

a. Kontroll av en obehörigs arbete på en elanläggning kan göras av en obehörig
b. Detta i så fall kan vara en del av överinseendet

Nu fick jag inget skriftligt svar, utan blev uppringd..

Det muntliga svaret var JA, en obehörig kan kolla en annan obehörig, och NEJ, detta kan inte vara en del av överinseendet.

När jag frågade hur det fungerar på stora företag med mängder av yrkesmän blev svaret i princip att systemet är en administrativ process.

Den behörige och yrkesmannen behöver troligen aldrig ens träffas.

[bild]
Ett mycket väntat svar och helt i linje med rådande regelverk(annat vore konstigt).

Det är bara en sak jag är fundersam över. Att yrkesman och behörig troligen aldrig behöver träffas, det är dina ord och din slutsats väl?
Det var inget som verket ordagrant sa rakt ut?
 
På riktigt stora elinstallationsföretag är det mycket troligt att den behörige inte träffar alla yrkesmän som arbetar "under" hans behörighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.