Med den utrustningen vet jag inte om jag vill ge dig äran av att "ha gjort det själv". Då är du naturligtvis yrkesman i ett snickeri och kan säga att allt du gör har du "gjort själv". Även produkter till försäljning.

Men, naturligtvis kan du hjälpa oss hemmasnickare med råd om hur vi skall bära oss åt med hjälp av lite måttligare utrustningsnivå. Jag förstår naturligtvis att din insats är viktigare än maskinernas.

Jag försöker utrusta mitt garage (bilen får stå ute) med lämpliga maskiner för hobbysnickeri.

Sticker du ut hakan i detta forum så får du räkna med att vi vill utnyttja dina kunskaper.

Välkommen i gänget och GOTT NYTT ÅR!
 
Det går att få ihop luckorna utan vertikalfräs...
Luckorna i mitt kök har jag halvat ihop på radialarmsågen (funkar lika bra med bordsågen) och falsen för spegeln är fräst med handöverfräsen i bord efter att ramen limmats.

En snickare jag jobbat ihop med en del gjorde fönster, dörrar och luckor med enbart hyvel, bordsågen och handöverfräs i bord. Vertikalfräsen är ett plus men inget måste, det är faktiskt den maskin som jag använder minst här hemma efter att ha sett hans framfart. Det är liksom roligare att få fram saker än att hålla på och ställa in maskiner *S*

/Kent
 
Ja ok jag ska erkänna att jag jobbar i ett finsnickeri men för att få sina köksluckor i bästa kvalitet så bör man ha maskiner av högsta kvalitet. Vad jag kan tippsa om hur man enklast får ihop skarvarna på stommarna och det är att använda sig av en lamellfräs. Enkelt och snabbt och kostar inte så mycket. Två 10 lameller på varje skarv ovan varanndra förutsatt att man har MDF med fanér som spegel och inga tyngre grejer. Ska man ha glas så är det bäst med tappar i skarvarna. Tapparna ska vara av hårt trä som ek eller bok. Som skrivaren ovan så går det utmärkt med en handöverfräs att göra falsen för spegeln. Se bara till att det blir i vinkel.

Du är så välkommen att utnyttja mina kunskaper LUDDET. Kunskaper är till för att dela med sig. Så är det någon som vill göra en smörkniv så är det bara att säga till.

Gott nytt år på er alla.
 
Jag gjorde mina luckor av massiv ek där jag använde färdig plank som jag fick handplocka för att de skulle vara bra sett ur fiberriktning osv. De kantlimmades med kex (Makitas kexfräs) som styrning. De sågades till rätt format med handcirkel, ej sänksåg, från Makita. De frästes utan fräsbord till en rätt så bred eliptisk kant runtom, kullagerstyrd. Sedan slipning med excenter, slipa, slipa och slipa. Pensel lackades med bistrotlack med bästa penseln jag kunde hitta. Blev finfint.

Vitrindörrarna gjordes tappade som frästes (vilket riggande...) och sedan justerades med stämjärn. Använde 45graders nacke för att få så mycket limyta som möjligt utan att ta bort vridstyvheten. Samma eliptiska kant som övriga dörrar. Sedan tunna eklister som håller glaset på plats.

Skåpen har byggts på upp till taket för att nyttja utrymmet bättre. Byggdes i spånskiva, sågades med Makita cirkeln och pluggades och skruvades samt fräste in vit masonit som rygg. Fick bygga en tunnel i de flesta överdelar eftersom ventilationen till köksfläkten gick där.

Ett antal lådor fick byggas då orginalen var urfula samt för små, fick såga upp nya färre men djupare lådor i björkplyma och anpassa mått till Blums fulldämpade dolda fullurdrag. Gjorde fronterna som en lucka som kapades upp. Specialbeslag användes till fronterna för att kunna justera. Lådorna limmades med kex och lackades med bistrotlack också.

Alla luckor använder Blums infällda gångjärn som borrade efter furuplyma mall för att få rätt avstånd från alla kanter.

Idag är jag fortfarande mycket nöjd med arbetet som tog en #%&!!"%& tid och mycket svett osv. Den arbetsbänk jag använde till lucktillverkningen var en Wolfcraft 800 någonting med en extra skiva på.

Tillsågning av lådstommar fick ske utomhus eftersom jag inte kunde få in en fullformats skiva i snickarboden.

Den arsenal jag använde var (allt Makita) Cirkelsåg med alu profil som anslag, sticksåg, excenterslip, skruvdragare, borrmaskin och wolfcraft stativ, elhyvel, överhandsfräs 1000W, samt min kära kexfräs (vad vore livet utan denna). Och jag skall inte glömma min AEG trekantslip som också var viktig i detta bygge.

Så det krävs inte en stor, dyr, proffsig arsenal för att göra saker och få ett proffsigt resultat fast ibland hade det underlättat då det gjort att saker gått snabbare. Nu har jag ju allehanda Festool prylar tillsammans med mina Makita vänner, så hade jag gjort luckor nu så hade det gått på bråkdelen av tiden, fast hade det blivit roligare och mer bildande, tja det kan man fråga sig.

Jag ångrar inte att jag slitit så med "bara" Makita prylar, fast jag ångrar inte heller inköpen av Festool efter att ha gått igenom den hårda delen först.

Hade jag byggt dom nu så hade jag inte lärt mig bråkdelen av lösningar som jag lärt mig den hårda vägen.

Det jag gjort för att få finfina snitt med Makitan var att skaffa en riiiiktigt bra klinga då maskinen var bra.

Några bilder nedan på det nu två år gamla (nya) köket:
1_small.JPG
2_small.JPG
3_small.JPG
4_small.JPG
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Skickar också några bilder på mina som referens. Notera ådringen mellan luckorna att de en gång suttit ihop som en hel planka. Lätt att glömma när man är mitt inne i jobbet att luckorna skall vara emot varanndra men ack så snyggt det blir.

PS Glashyller är på G, vet att det ser helknäppt ut

PC250279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • PC250273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr_Jerkyll: Ok, jag provar först med att tappa. Jag hade hoppats att du skulle råda mig till att i alla väder skaffa en Domino för JAG VILL HA EN ;-) Jag kanske skaffar en ändå lite senare. Vilken spänning går den på? 110 - 240 V eller bara 240V? Jag funderar på att ta med mig en hem när jag åket till USA nästa gång men det måste ju funka med spänningen. Någon transformator orkar jag inte hålla på med. 700 $ för bara maskinen är ju inte fel även om det inte är gratis. (4400 SEK)

Bonan och geschwint: Vilka snygga arbeten!! Man blir riktigt taggad när man ser vad ni gjort.

/Lelle
 
Man tackar...

I stort sett allt som hämtas/kommer från USA är avsett för 110-120V. Du får se transformatorn som en engångsinvestering. Om du skall köra med 110 voltare eller inte styrs ju lite av hur du använder maskinerna och om du kan acceptera att ta med en liten extra klump vid fältarbete. I snickarboa så har det marginell betydelse om man kör trafo eller inte, iafa för mig. Jag kör bandslip, 150mm excenter, polermaskin, slagdragare och enhandsfräs (Bosch Colt) samt lite andra USA prylar på trafo.

4400 är helt ok då samma maskin här ligger kring 5300 ex moms (~6700 ink moms). Då du tar hem den själv så "slipper" du ju de extra avgifter som annars tillkommer.
 
Jag ska oxå bygga kök till mitt hus. Massiv Ek är det som gäller. Har sågat ner ett antal fina ekar så jag har iaf ca 6 kubik sågat 2" och 1 3/4" Ek. Hoppas bara på att kvaliteén är bra, det märks ju inte förrän man börjar hyvla i det.

Det som kommer att skilja från ovanståenden byggen är att jag ska ha en massiv frisad fyllning i luckorna. "ramen" tänkte jag sätta i hop med tapp o slits! Som passar i profilen i ramen. Tapp och klyka körs i bordsfräsen med släde.

Spegeln kommer att monteras i samband med ihoplimning av luckan i ett spår som frisningen går in i. (inga lösa lister här inte)

Och Blum gångjärn med dämpning kommer även att användas.

Stommarna har jag inte bestämmt ännu hur jag ska göra, antingen köpa färdiga stommar på ikea, men problemet (jobbet) blir att få dit en massiv eklist i framkant på stommen. Eller om man ska göra stommarna själv? Vad tror ni. Svårt att motiveras göra själv när man knappt kan köpa matrialet för ikeas färdiga priser.

Och vad tror ni om egentillverkade bänkskivor ca 700mm djupa, i kanske 50mm massiv Ek. Hade kostat pengar det oxå annars.

Och ja, jag jobbar på snickeri med tillgång till alla maskiner som ex bordsfräsar hyvlar, bredbandsputs, måleri, justersågar, cnc-maskin, mm. (även kexmaskin och Domino)
 
djang>Varför inte enbart kontraprofil? Det är ju liksom en hel pyssel som man sparar på det.
Hmm, å andra sidan är tapp och slits snyggt *S*

Är faktiskt inte så mycket jobb med listerna på stommarna, limma och fräs dem direkt på hyllplanen innan allt kapas upp så är de en baggis.

/Kent
 
snickarboden skrev:
djang>Varför inte enbart kontraprofil? Det är ju liksom en hel pyssel som man sparar på det.
Hmm, å andra sidan är tapp och slits snyggt *S*

/Kent

Tänkte fel, blir ju ingen tapp å slits, utan det kommer ju passa ihop i profilen! :)
 
Ja till köksluckorna behöver man ju inte tappa och slitsa på spegeln och kontraprofilen håller ihop det. Det är ju annat med fönster. Hur som helst kunde jag till slut inte hålla mig. Jag var i väg till Sernbrants och skulle enbart inhandla ett Woodpeckers fönsterfrässet. Förutom detta gick jag ut ur affären med en Festool Domino under armen. Fick betala 8000:- för maskin inklusive 2 extra anhåll samt en låda med plugg. Allrt packat i Festools speciallådor som man knäpper fast i varandra. Har provat den lite under helgen och kan konstatera att den är myckett användbar.
 
Joda, Dominomaskinen går att ha till lite av varje, speciellt användbart när man ska sätta ihop smala lister å liknande. Där en Lamello är alldeles för bred. Har en på jobbet. Har du dammsugare kopplad till den oxå eller? Jag har alltid det, kunde knappt köra utan.
 
Riktigt nice med domino och dessutom festools, lätt den bästa på marknaden. Säg till om du säljer den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.