Stenolofanders skrev:
Var inte ledsen. I en artikel i DN nyligen meddelade finansminister Anders Borg att fr o m 2013 inför den borgerliga regeringen en extra rötmånad. Denna reform är redan genomförd i stora delar av södra Sverige.

vilket väcker frågan om man ska byta filtret efter den ordinarie eller den extra?
Kanon! Det blir alltså varmare somrar i fortsättningen. Snacka om valfläsk!

Kan vara värt ett extra filterbyte (y)
 
nizzehult
Väcker upp denna tråd igen då jag går i liknande tankar.

Jag har ett äldre FTX-aggregat som använder 2 st snedskurna påsfilter F5/F7.
Rammåttet är 257x220 mm (träram).
Fickdjupet är 250 mm som bredast och 110 mm som smalast.
Varje filter har 5 fickor.

Jag brukar byta ungefär vart tredje eller fjärde år då vi inte ha speciellt mycket partiklar i luften, däremellan tar jag bara bort och blåser ren dem med tryckluft årsvis.
Nu är det dags att byta, sist det gjordes var alltså 2014.
Jag beställde förra gången från en nätbutik och regerade på priset: 350,- + frakt för några rätt enkla filter och för att förbilliga det hela hade man bytt ut plåtramen mot en träram. Men det funkade fint.
Nu kollade jag på deras hemsida och nu kostar samma filter plötsligt 650,- + frakt och ska man köpa original är det dubbla priset! För nåt som borde kosta kanske en 50-lapp i tillverkning.

Det här är ju ingen raketforskning direkt så jag undrar om man kan köpa dessa typer av filterpåsar i bulkförpackning (motsv) för att bygga ihop nåt själv? Det fanns en länk till ett företag i början av tråden men den vänder sig främst till företagare och det står inga priser.
 
BILLIGA FILTER TILL HERU 70 K Genom sina filterpriser ser Östberg till att du som konsument betalar dubbelt så mycket för aggregatet under dess livstid, och de tjänar mångdubbelt på sina aggregat då tillverkningskostnaden på filtren måste vara en bråkdel av priset. Alla ni som har Heru 70 K kan istället för orginalfiltren köpa rektangulära luftfilter till bil med samma mått som orginalfiltren för småpengar och installera. Ev kan du behöva komplettera med en liten tätlist på något ställe för att få tätt. Säkert kommer Östberg hävda att garantin inte gäller på aggregatet, att du får fel tryck och att luften inte renas korrekt men jag har nu provat en längre tid och det fungerar alldeles utmärkt. Dessutom är det större total area på bilfiltren varvid jag fick ökat flöde i systemet så nu har jag kalibrerat om anläggningen efter dessa filter. Gå in på Trodo och beställ: bifogar min order här:
artikel​
ID​
Antal​
Delsumma​
Luftfilter MFILTER K 173
57095​
3​
183,00 kr​
Luftfilter FEBI BILSTEIN 11210
364892​
3​
318,00 kr​
Frakt och hantering​
69,00 kr​
Totalsumma
570,00 kr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.