Jag tänkte byta filter för första gången på mitt nya FTX aggregat Heru 130T och blev stum över de priser det är på filtren. 900:- /sats & halvår!
2 filter som ser ut att kosta 30:- i produktion.
Kanske kan man hitta motsvarande storlek på biltema. :p
Är det någon med erfarenhet som gjort egna filter.
Det handlar ju om att ju att göra en lagom tjock & finmaskig polyesterfilt med en ram som man spänner upp den mot.
Kanske låter snålt men på 10år betalar man ju 20.000:- inkl frakt...q(;^;)p
 
Sådan filtermatta håller som högst filerklass F5 medan filterna som standard i HERU'n är F7.
Skillnaden lite enkelt sagt är att F5 filter släpper igenom partiklarna i vanlig rök med F7 stoppar dessa.
Däremot inte fel att använda sådan filtermatta som "förfilter" innan F7 filterna, så slipper man byta dyra filter varje år.
Bara vad jag tycker.
 
Skulle du bestämma dej för att köpa filter så betala inte 900:-. Den säljaren har påslag kring 70%.
 
Hej,

Var köper man filter utan 70% påslag? :)

Mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Hej,

Var köper man filter utan 70% påslag? :)

Mvh
Bambi
Råkar du ha ett litet företag att handla igenom så tror jag filtren kostar drygt 200kr styck hos grosisterna. Detta utan säkrskilt mycket rabatt. Jag vill inte rekomendera någon mer än någon annan, men Lindab är i alla fall en möjlighet som funkar för mej.

Dyrt på nätet och i bland får man riktigt risiga produkter. Ett företag skickade filter med träram trots att bilderna visade aluminium. Ok och miljömässigt fint tänkte jag, men dels kom tätningslisten i en rulle, alltså inte ens monterad, och dels behövde ramen hyvlas ned för att ens gå in i aggregatet, så det kittet orsakade en hel del missnöje. Jag är ganska sugen på att berätta vilka lycksökare som beter sej så, men jag orkar inte med bråk.

(70% var nog lite överdrivet om man börjar räkna på det)
 
När det gäller pris på filter hänger väl det mesta på vilken filterklass man anser sig behöva.

Jag resonerar så här: Hade jag inte haft mekanisk ventilation så hade luftväxlingen skett genom fönsterspringor och öppna fönster. Utan någon filtrering alls (förutom myggnät kanske).

Så jag tycker att ett enkelt filter borde duga i FTX-aggregatet.
Till saken hör väl också att jag bor lantligt, med mycket lite stoft eller pollen i luften.
Det blir kanske annorlunda om man bor vid dammande vägar eller i storstan.

Jag använder G3 filter, samma kvalitet som levererades med apparaten, men köper den från ventilationsbutiken.se för 130 kr/m2.

För 260 kr får jag filter som räcker ett decennium (y)

Någon som ser fel i resonemanget?
 
Oavsett pris/klass på filtren: Byt filtren efter rötmånaderna, det är då diverse mikroorganismer börjar växa. Studier (Lund tekniska högskola och Köpenhamns universitet) visar det kan vara ohälsosammare att ha ett smutsigt filter än att inte ha något alls i vissa situationer.
 
Matarese skrev:
Oavsett pris/klass på filtren: Byt filtren efter rötmånaderna, det är då diverse mikroorganismer börjar växa. Studier (Lund tekniska högskola och Köpenhamns universitet) visar det kan vara ohälsosammare att ha ett smutsigt filter än att inte ha något alls i vissa situationer.
2012 = året utan rötmånad :mad:
 
KnockOnWood skrev:
2012 = året utan rötmånad :mad:
Men det kanske är ett jättebra tips ändå :)

Finns det att läsa någonstans?
 
Bad Guy skrev:
.
Är det någon med erfarenhet som gjort egna filter.
Jag byter filter i min FTX 2 ggr/året (rek. 1 g/år) och jag har bara köpt till en sats under dessa 6 år. Filtren funkar ypperligt att tvätta! Dammsug ordentligt och skölj upp dem i diskmedel och torka - jag varvar mina 2 satser och har sparat ganska mycket under åren. Även jag tycker att priset på originalfiltren är orimligt. Att sy egna är jag mer tveksam till då monteringen av det ena filtret är svårt med kärvande träram.

Sorry - upptäckte att TS skrev inlägget för flera år sedan :)
 
Redigerat:
Om tråden ändå är bumpad så...

Filterleverantörerna säger att man inte kan tvätta finfilter utan att tappa filtreringsgrad. Det finns tvättbara filter, som går att tvätta ca 5 ggr, men det är bara grundfilter. Fast ser man att filtren fortfarande blir fulla med skit så fångar dom ju alltid något.

Nu borde det väl dessutom skilja beroende på om man använder syntetfilter eller glasfilter. Syntetiska filter har en statisk laddning för att klara höga filterklasser, den borde väl avta med hantering och tid, kanske?
 
Ligger nog nåt i vad du skriver, Allium. Men jag tycker ändå att de blir 'lagom' smutsiga och resten av anläggningen har inte heller blivit nämnbart dammig/smutsig. Det hade nog varit annorlunda om jag bott inne i smutsig stad mmen bor på landet, kustnära med mycket ren luft (om vi blundar för Ruhrområdet förstås).
 
KnockOnWood skrev:
2012 = året utan rötmånad :mad:
Var inte ledsen. I en artikel i DN nyligen meddelade finansminister Anders Borg att fr o m 2013 inför den borgerliga regeringen en extra rötmånad. Denna reform är redan genomförd i stora delar av södra Sverige.

vilket väcker frågan om man ska byta filtret efter den ordinarie eller den extra?
 
För att slippa dyra "orginal" filter så monterade jag en FLF 160 filterbox för uteluften samt en FLK 160 för frånluften. FLK filtret dammsuger jag bara då o då, FLF-påsfiltret (F7 344:) byter jag 1 gång per år efter pollensäsongen.

Och med tanke på vad som fastnar i F7-påsen så känns det bra med sådant...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.