Satt och funderade på om man inte skulle kunna göra en egen variant av EPS-cement genom att blanda vanliga cellplastkulor med vatten och cement. Tänkte att man skulle testa sig fram till rätt proportioner.

Både EPS-cement och thermisol hävdar ju att deras kulor har nån slags specialbeläggning för att inte "flyta upp", men så vitt jag vet är inte detta material direkt flytande utan mer torrt och formbart. Har gjort liknande gjutningar med lecakulor och det funkade finfint. Och eps:en har ju betydligt bättre isolervärden. Torktiden lär ju däremot bli betydligt längre än för EPS-cement såvida man inte blandar kulorna med en snabbetong. Cellplastkulor finns ju tydligen att köpa på storsäck.

Så här säger thermisol ang sin cellbetong:

"På betongstationen blandar man vanlig
Portland-cement med vatten enligt recept.
Cellplastkulorna blandas sedan med
sluringen i betongbilen. Detta kan göras
antingen på betongstationen eller på byggarbetsplatsen. enklast är att blåsa upp cellplastkulorna i betongbilen med vår speciella
blåsmaskin"

http://www.thermisol.se/pdf/Cellbetong A4_6-sid.pdf

Vad tror expertpanelen? :)
 
Redigerat:
Var är experterna? :)
 
vad jag fick höra är att dessa special medel som kulurna är behandlade med är vanligt diskmedel/såpa, när jag blandade epc cement så var det viktig med rätt proportion för mycket vatten flyter de upp för mycket cement så blandas inte kulurna så bra.
 
Redigerat:
Skulle inte förvåna mig om specialbehandlingen består av helt vanlig såpa... Egentligen handlar det väl bara om att bryta ytspänningen.
 
  • Gilla
DCofMalmoe
  • Laddar…
läppglans skrev:
vad jag fick höra är att dessa special medel som kulurna är behandlade med är vanligt diskmedel/såpa, när jag blandade epc cement så var det viktig med rätt proportion för mycket vatten flyter de upp för mycket cement så blandas inte kulurna så bra.
Gjorde du egen EPS-cement med cement och frigolitkulor eller menar du att du blandade den du köpt på säck?
 
Gjöt med EPS för första gången igår. Mycket trevligt material förutom att det var lite gormigt att rengöra betongblandaren. Tittar man på innehållsdeklarationen så står det 85% expanderad polystyren och 15 % portlandcement, det är allt. Då borde man ju kunna göra det själv utan större problem. Då säcken på 50 liter väger 17 kg borde det vara runt 16,5 kg cement (ca 12-13 liter?) och resten cellplastkulor.

Kanske borde man ta och testa :)
 
jag är också en förespråkare av egna lösningar, så jag tycker det du skriver låter mycket intressant. har inte gjutit med epscement själv men har ett par sådana golv på gång framöver. det kenpiga kanske blir att om man inte lyckas blanda kulorna jämt i massan så blir hållfastheten annorlunda? har eps-kulorna nån särskild hållfasthetsklassning (om det finns på kul-nivå) som annan isolering har?
 
Mikael_L
jeppeknaster skrev:
Gjöt med EPS för första gången igår. Mycket trevligt material förutom att det var lite gormigt att rengöra betongblandaren. Tittar man på innehållsdeklarationen så står det 85% expanderad polystyren och 15 % portlandcement, det är allt. Då borde man ju kunna göra det själv utan större problem. Då säcken på 50 liter väger 17 kg borde det vara runt 16,5 kg cement (ca 12-13 liter?) och resten cellplastkulor.

Kanske borde man ta och testa :)
Är det ingen ballast i EPS-cementen ?
 
Nix, bara cementpulver och minimala cellplastkulor.
 
  • eps.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
freddeh skrev:
jag är också en förespråkare av egna lösningar, så jag tycker det du skriver låter mycket intressant. har inte gjutit med epscement själv men har ett par sådana golv på gång framöver. det kenpiga kanske blir att om man inte lyckas blanda kulorna jämt i massan så blir hållfastheten annorlunda? har eps-kulorna nån särskild hållfasthetsklassning (om det finns på kul-nivå) som annan isolering har?
Ingen aning men kulorna är väldigt små, betydligt mindre än de cellplastkulor jag tänker på (typ de som finns i sacco-säckar)
 
O
Jag tänkte ta vid där du kanske slutade jeppe - eller gjorde du någonsin din egen eps betong?
Kan du uppskatta storleken på de eps kulor som ingick i den färdigblandade påsen?
 
Intressant. Nä, jag har inte behövt EPSen igen, inte ännu. Men kanske snart. Tror inte kulorna är mer än 1-2mm i diameter.
 
Den mest intressanta frågan är ju hur mycket billigare blir det att göra egen EPS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.