-MH- skrev:
Vilkan tur för nattsömnen att vi är i början av högkunjunktur då, och att vi är på väg ut ur lågkonujunkturen! Skönt, då kan vi sova bättre!
En tanke inför kommande lågkonjunktur. Förmodar att de som tar jättelån som de inte har råd med följer bibelns: Bekymra dig inte för morgondagen, var dag har nog av sin egen plåga.
 
Sover du bättre i lågkonjunktur eller högkonujunktur, Henri?
 
-MH-
Jag betvivlar starkt att du är seriös.
 
Jasså, frågan var för svår för dig? ;)
 
Har man hyfsad koll på sin ekonomi så kan man unna sig lyxen att alltid sova gott, oavsett konjunktur;)

Har faktiskt gjort en årsbudget där jag räknade in samtliga fasta utgifter för att få ett hum om vilka marginaler vi hade. Det såg tillräckligt bra ut, så jag sover lugn trots att jag lånar både till allt, både "högt och lågt":D (CSN, billån, huslån)
 
Det är svårt att resonera med folk som tror att alla som tar lån är dumma i huvudet och står på ruinens brant.

Begriper man inte, som tex Henri, att det är konjunkturen och inte räntan som ger problem för majoriteten av invånarna i Sverige och ger dem sömnlösa nätter, så kan man inget annat göra än att som Henri hoppa av diskussionen genom att försöka skjuta budbäraren.

Fixartanten är ytterligare en i raden som tar till personangrepp när argumenten tryter. Inte imponerad.
 
-MH- skrev:
Begriper man inte, som tex Henri, att det är konjunkturen och inte räntan som ger problem för majoriteten av invånarna i Sverige och ger dem sömnlösa nätter,
Med tvekan gör jag ett sista försök att förklara för -MH- att högkonjunkturer tar slut! Sedan kommer förr eller senare lågkonjunktur, sedan högkonjunktur, sedan lågkonjunktur osv... Om du inte förstår det så HJÄLP!!!
 
Jamen vad fint du förklarar Henri.

Och _när_ i denna cykel tror du gemene man är mest orolig? När högkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _minskar_, eller när lågkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _ökar_?
 
-MH- skrev:
Jamen vad fint du förklarar Henri.

Och _när_ i denna cykel tror du gemene man är mest orolig? När högkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _minskar_, eller när lågkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _ökar_?
Skall jag vara ärlig så tror jag det där varierar mkt starkt !
Inte alla är så ekonomiskt intresserade så dom följer "konjukturen" och alla finansiella rapporter dagligen. Hur en konjukturcykel slår varierar också - industrin faller oftast först - sedan följer en viss ordning innan det går uppåt igen...
De största rubrikerna kanska man tar in, men om företaget man jobbar på går bra så varför oroa sig...Många jobbar kanske kommunalt eller statligt - då spelar konjukturen mindre roll för jobbet.

Sitter man på ett it bolag så berörs man senare än ett industriföretag osv osv

Räntan däremot känner man av direkt om man har lån, särskilt rörliga/3 mån...

Sover gott - well det tror jag man väljer att göra. Har man kroniska sömnproblem pga jobbet, lånen osv - då måste man hitta ngt sätt att släppa de tankarna och lära sig koppla av !
Antingen rent psykiskt eller så får man flytta, byta jobb eller liknande...
/K
 
Givetvis varierar det, men en väldigt liten andel av sveriges befolkning är högt belånade. Lagerarbetare Anna som lever ensam med två barn i en hyrd 3:a på Hisingen är nog mest orolig för att bli av med jobbet, jämfört med vad räntorna tar vägen.

Vill inte kalla det lyxproblem :) men här på Byggahus är väl den högsta koncetrationen av ny- och högt belånade villaägare vi hittar i Sverige? Nya med hus söker hjälp, och de som gillar att lägga ner pengar på boendet? Så jag står fast vid min åsikt, att det är konjunkturena som oroar de flesta, och inte räntan.

"Om företaget man jopbbar på går bra, varför oroa sig..." var en bra summering.
 
klaskarlsson skrev:
Sover gott - well det tror jag man väljer att göra. Har man kroniska sömnproblem pga jobbet, lånen osv - då måste man hitta ngt sätt att släppa de tankarna och lära sig koppla av !
"Sova gott" behöver man ju inte ta bokstavligen och relatera till sömnproblem. Mer ett uttryck för en allmän känsla av trygghet i tillvaron.
 
Hur många som är med på detta forum HAR hus och inte är på G att skaffa hus??
Det har naturligtvis med hur många % av lön som går till lånen som gör folk oroliga i första hand sen kommer kanske oron för att hela ens tillvaro ska rämna.
 
Fixartanten skrev:
"Sova gott" behöver man ju inte ta bokstavligen och relatera till sömnproblem. Mer ett uttryck för en allmän känsla av trygghet i tillvaron.
Iof sant...tyvärr har väl en hel del riktiga sömnproblem också pga tankar om bla ekonomi som snurrar runt på nätterna...

/K
 
-MH- skrev:
Jamen vad fint du förklarar Henri.
Och _när_ i denna cykel tror du gemene man är mest orolig? När högkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _minskar_, eller när lågkonjunkturen börjar och risken för att bli av med jobbet _ökar_?
Förklarar fint, skriver du. Bra, då förstår du. Jag försökte lägga förklaringen på lagom nivå för dig.

Ser att resten av ditt inlägg är helt retoriskt.
 
Jag förstår inte allt detta prat om att man ska vara orolig vid ränteuppgångar. Vi har höga lån och ränteuppgångarna kommer att medföra ökade utgifter på säkert över 10 000 till i månaden jämfört med när vi tog lånen. Men varför ska det oroa mig? När vi tog lånen så brydde vi oss inte ens om att se på vad räntekostnaden i dagens nivåer är utan vi såg på hur de är vid 6, 7 och 8% och anpassade hur mycket vi tyckte kändes ok att låna efter det. Tror att väldigt, väldigt få (om någon) som tar lån när räntorna är låga tror att det är så kostnaden kommer vara.

Sedan kan det ju vara väldigt praktiskt med låga räntor under den tiden som vi har haft lån på 2 miljoner på en tomt där vi inte bott, det har ju gjort att det inte kostat så mycket under det året som vi inte bott där. Också väldigt praktiskt att det är låga räntor precis nu när vi flyttat för då har vi möjlighet att både köpa nya möbler och spara ordentligt med pengar till garagebygget samtidigt. Men stigande räntor är verkligen ingenting som får mig att ligga sömnlös om nätterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.