barajag skrev:
Om det blir något fel på trafon får du ju plocka ner skåpet för att komma åt den, nu blir det bara en liten lucka som är väldigt prydligt och estetiskt placerat i mitten. Titta runt i lägenheten så kommer du att se fler luckor, man tänker inte på dem.

Bara jag
Tricket är väl att montera dosa/doslock eller annan öppningsbar lucka inne i skåpstommen så att man därifrån kommer åt trafon.


Förresten så hoppas jag att det blir nån "tätning" mellan skåpstommarna och taket, typ nån slags list där, och inte helt öppet. Jag begriper inte varför det över huvud taget är okej enligt praxis / svensk standard att montera överskåp så att det blir en öppen "hylla" ovanpå dem. Ohygieniskt dammsamlarutrymme! q(;^;)p
 
S
yxis
vars ska man annars ha grejer som samlar damm. ;-)
 
snaggletooth skrev:
Vad är det för spottar? Är det en trafo inblandad så måste den sitta någonstans, och ibland är max avstånd 2m mellan spottar och trafo. Men trafon brukar å andra sidan gå att dölja i något skåp eller i skyddskåpan jämte en spott. Kabeln ser ut som en EKK dock, 230V spottar kanske? Hoppas det sitter kåpor över hålen, för det krävs för de flesta spottar.
Om man läser bruksanvisningen för trafos så står det att den INTE skall monteras tillsammans med downlighten eftersom värmen från downliighten kan göra att trafons överhettningsskydd löser ut.
 
pellefant skrev:
Om man läser bruksanvisningen för trafos så står det att den INTE skall monteras tillsammans med downlighten eftersom värmen från downliighten kan göra att trafons överhettningsskydd löser ut.
Har aldrig påstått att alla trafos går att stoppa in skyddsburken, och vad som gäller för just din trafo kan ju inte jag veta. Mer ett allmänt tips...
 
Livslängden på trafon kan ju förkortas om det "lever" i en varm burk....
 
Glufsglufs skrev:
Fast nu är det troligen inte ett hål just bara för trafon utan att det sitter en takdosa i "gamla" taket och det måste vara åtkomligt.
En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Håller på med nytt tak i mitt kök och jag sätter inget doslock där den gamla takdosan sitter. Jag sätter iofs 120*60-plattor med fasning i taket och sätter ut på en ritning vart den gamla takdosan sitter så ifall jag måste komma åt det i framtiden så får jag bita i det sura och riva ner en platta, en ny kostar typ 50 spänn plus jobbet det blir att sätta upp den men jag tar hellre det än att ha en takdosa mitt i kökstaket med spottar.

Enligt min elektriker så är det helt ok att göra så. Dock så tyckte han inte att det var speciellt smart men som han sa så är det ju mitt jobb om man måste komma åt det i framtiden.
 
Med det sättet att se på det så tycker samma elektiker att det är OK att sätta tapet över dosor om det finns rinting på det? GISSAR att det blir stort gnäll om det för ritningen finns garanterat inte är om 15 år när den behövs.
 
Tapet över dosor är väl ganska bagatellartat i detta sammanhang. Bara att knacka lite på väggarna så hittar man på dem. Man vet ju på ett ungefär man ska leta..
En massiv skiva däremot är ju rena döden....
 
Visst ska man aldrig bygga in dosor. Ritningar brukar ju aldrig finnas på plats. En övertapetserad kopplingsdosa är okey, hittar en rutinerad elektriker på 30sek.
 
RetepG skrev:
En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Håller på med nytt tak i mitt kök och jag sätter inget doslock där den gamla takdosan sitter. Jag sätter iofs 120*60-plattor med fasning i taket och sätter ut på en ritning vart den gamla takdosan sitter så ifall jag måste komma åt det i framtiden så får jag bita i det sura och riva ner en platta, en ny kostar typ 50 spänn plus jobbet det blir att sätta upp den men jag tar hellre det än att ha en takdosa mitt i kökstaket med spottar.

Enligt min elektriker så är det helt ok att göra så. Dock så tyckte han inte att det var speciellt smart men som han sa så är det ju mitt jobb om man måste komma åt det i framtiden.
Nja, det står väl i reglerna någonstans att det ska vara åtkommligt. Frångår man det så ska man ha (av behörig elektriker antar jag) ordentligt skrivna dokument som då inte försvinner, något som en besiktningsman och/eller elsäkerhetsverket skulle godkänna. Överkurs visst men men....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.