Idag har snickarna gjort upp hål för elektrikern i mitt nya kök, Spottarna sitter bra, men mitt ibland alla spottar har han gjort ännu ett hål, där alla kablarna sticker ut, där skall han sätta en dosa eller nåt, och en lucka för. Frågade varför den måste sitta mitt i han, sa att den måste vara i mitten av alla lampor. Stämmer det här, tycker, inte det såg så snyggt ut!!! Hur gör jag nu?

Tacksam för all hjälp, el/lampor är inte mitt område...
 
  • bild-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för spottar? Är det en trafo inblandad så måste den sitta någonstans, och ibland är max avstånd 2m mellan spottar och trafo. Men trafon brukar å andra sidan gå att dölja i något skåp eller i skyddskåpan jämte en spott. Kabeln ser ut som en EKK dock, 230V spottar kanske? Hoppas det sitter kåpor över hålen, för det krävs för de flesta spottar.
 
Redigerat:
Det är halogenspottar. Vet tyvärr inte vad trafo är för något, hur vet jag om det är det? Ja kan vara 230 v spottar, ska jag kollar med snickaren? Det är betong ovanför, så tror inte det behövs, och taket är sänkt ca 12 cm.

Men hur ska han lyckas dälja det hålet snyggt mitt i taket?
 
S
trafo. man säga att det är ungefär en sån du har till bärbara datorn.
har du spottarna hemma?

du skulle frågat innan du bestämde att du skulle ha spots
 
Redigerat av moderator:
Gissningsvis ett doslock helt enkelt:

29532_534x534.jpg

Enklast är att sätta samligspunkten mitt i då det underlättar kabeldragningen markant. Men visst beroende på spot-typ samt med eller utan trafo så skulle man ju ha kunna gömma det där ovan skåpen.
Men generellt så är det inget fel i mitt tycke att sätta dosa mitt i taket.
 
Redigerat:
En sån du har tillbärbara datorn?? Hmm, en sån vadå? Näe tyvärr har inte sett spottarna än.
 
En sån har jag inte till min bärbara dator, ok, men då vet jag hur han ska dölja det iaf, tack.
 
Men fanns det verkligen ingen möjlighet att man satt den bakom köksstommen istället, då hade den ju inte synts?
 
Jo, men en transformator vet jag vad det är, men förstår inte varför den måste sitta mitt i, varför inte dölja den bakom ett skåp?
 
Är det så att du har en trafo till din spottar så kan det vara så att den går sönder i framtiden så "bakom ett skåp" är tyvärr ingen bra lösning.
 
Om det blir något fel på trafon får du ju plocka ner skåpet för att komma åt den, nu blir det bara en liten lucka som är väldigt prydligt och estetiskt placerat i mitten. Titta runt i lägenheten så kommer du att se fler luckor, man tänker inte på dem.

Bara jag
 
KarinC skrev:
Jo, men en transformator vet jag vad det är, men förstår inte varför den måste sitta mitt i, varför inte dölja den bakom ett skåp?
Elektroniska trafos har en maxlängd på två meter till spottar. Ska man ha längre ledningslängder så blir trafon större.
Men sedan tycker nog jag att han kunde haft flera trafos och stoppat upp i hålen vid spottarna lite strategiskt.

//Patrik
 
Är det inte en takdosa i hålet? I så fall sätter man lämpligen ett lamputtag där för framtida behov
 
Ok, så det hade inte gått att ha den ovanför skåpen till vänster, antar den är ganska stor, tack för hjälpen, då bör jag vara nöjd med det snickaren har gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.