Y
Rummet i garaget ska förvandlas till fin tvättstuga, snart ska gipsen upp och jag planerar detaljer så det knakar.

Klart dold kabeldragning i väggarna vore både snyggast och mest lättstädat... Men.. Tråkigt nog stor risk att mössen kan hitta in i de väggar och tak.

Är jag dumfeg som då väljer att låta elektrikern dra all el inne i rummen, fast i kabeltrummor i plast som man kan köpa överallt..?
 
Ja. Ska du absolut vara på den säkra sidan så kan du ju använda dig av pansarrör.

//Patrik
 
Y
"ja" som att jag är dum som fegar?
 
Alltså vadå, har du tänkt dra allt utanpåliggande i lister istället för infällt på grund av risken för gnagarangrepp?

//Patrik
 
Y
Ja, jag har sanerat bort all isolering ifrån garaget som var väldigt angripen. Ska ha i ny isolering men beredd på att inte hinna stoppa alla hål osv mot nya besökare.

Så funderar på skippa VPrör innanför gipsskivorna och köra utanpåliggande lister som kablarna kan gå i istället. inne i rummen.
 
Y
har beställt helvetes massa material för att förverkliga den blivande tvättstugan och hobbyrummet, med god isolering osv.

Ångesten växer angående kabeldragningen...

pansar-rör. inbillar mig att detta är halvcirkel formade, men jag måste ju verkligen ha hela rör att dra kabel i..

blir det inte väldigt bökigt att jobba med metallrör då?
 
pansarrör är jobbiga prylar men det finns ju VP-slang i stål med som används på maskiner mm i industrin men har ingen aning om det är ok att använda i en vägg??
 
Jag har då aldrig varit med om att man tar hänsyn till ev gnagare i ett bostadshus eller fritidshus
 
Y
Såg hur ledningar var söndergnagda inne i huset, och garaget är bra större risk att det skulle ske. Förut gick alla ledningar inne i rummen, men har slitet bort all rökskadad gips och rivit ut all musskadad isolering..

men tja, kanske ska köra inbyggt ändå, det har ju sina övervägande pluss i övrigt..
 
Ring Anticimex. Sen när de gjort jobbet , ha alltid agnade musfällor i huset... Efter ett tag är mössen ett mindre problem...
 
Jag skulle absolut lagt utanpåliggande om det är problem med möss, speciellt i ett utrymme som en tvättstuga. Inget fel på prydligt klamrad EKLK, tycker jag.
 
Yrrol skrev:
Såg hur ledningar var söndergnagda inne i huset, och garaget är bra större risk att det skulle ske. Förut gick alla ledningar inne i rummen, men har slitet bort all rökskadad gips och rivit ut all musskadad isolering..

men tja, kanske ska köra inbyggt ändå, det har ju sina övervägande pluss i övrigt..
Vad var det för ledningar som var söndergnagda? Vi har utanpåliggande EKLK i vår fiskebod från 1700-talet som är extremt musbelastad på vintern (vi brukar fånga 30-40 möss varje vinter) och det har inte varit några problem med kablarna sedan elen drogs på 80-talet. Däremot har vi haft problem att de gnagt på ledningarna inne i spisen. Jag tror inte en EKLK klamrad på en vägg är särskilt attraktiv för möss att gnaga på, såvida inte kabeln ligger i vägen för något de vill åt.
 
Möjligt att jag är naiv, men gnager de verkligen på VP rör? VP rör är ju dels ganska hårda dels borde det vara svårt för dem att få grepp om den runda ytan med sina tänder.
 
Jap, VP är inget hinder. Det har vi i alla fall varit med om.

Jag gjorde så här, men självklart går det inte för ett helt fritidshus :)
 
Den här skriften brukar jag rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.