Hej, detta har säkert diskutterats ett flertal gånger tidigare men jag måste få ställa den dumma frågan ändå. Om man drar el uppe på en kallvind med isolering (ej under isoleringen) är det då bäst med:


Ekk/Eklk
(Tilläggsfråga: Är det att föredra EKLK med tanke på gnagarangrepp?, känns lite overkill.)

Flexslang/VP-rör + fk
(Med risk för kondensbildning i rören då dom går ner i varma delar av huset, isoleringstuss ? )
_____________

Jag personligen skulle nog gå med flexslang till kopplingsdosan på vinden från t ex ett rum nedanför och använda mig av EKK för dragning på vinden.

Hur skulle ni göra ? :x
 
Om man inte gräver sig under isoleringen skulle jag lägga EKK/EKLK, men det ska vara rör i genomföringen genom bjälklaget, täta sedan med tejp dä kabeln kommer ur röret.
 
Blir ju i princip samma lösning som jag tänkt, men att jag hade pillat ner en bit isolering istället för tejpa. :)
 
Är det risk för gnagare så finns lite tips på hur man förlägger kabeln här: Elinstallationer i lantbruk
Det finns också en gnagarsäker kabel, EKPK - antagligen svindyr.
 
Vet inte om EKPK tillverkas längre, den skulle i alla fall gå ur sortimentet förut.

//Patrik
 
Jag har haft gnagare på vinden i sommarstugan.
De äter sig igenom höljet på EKLK in till skyddet.
Därför skulle jag aldrig lägga EKK fritt på vinden.
Jag ska lägga allt mitt i rör för de verkar inte gå på dem.
 
VP-rör stoppar inte vilddjuren enligt skriften ovan, men har antagligen ett ganska stort värde ändå. Pansarrör (OMG) är det som gäller om man ska vara helt säker.
 
Möss gnagar utan problem hål i såväl EKLK som VP med EKLK :@ Hos oss finns en bjälklagsgenomföring i en vägg var VP'n av någon grund alltid gnagas på. Jag löste det med en bit siktnät (ca 1 m). Visst är det inte så proffsigt som panserrör eller U-skydd, och visst kann de små liv säkert klättre upp, men hittils har det funkat bra.

IMG_1514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
isola skrev:
Möss gnagar utan problem hål i såväl EKLK som VP med EKLK :@ Hos oss finns en bjälklagsgenomföring i en vägg var VP'n av någon grund alltid gnagas på. Jag löste det med en bit siktnät (ca 1 m). Visst är det inte så proffsigt som panserrör eller U-skydd, och visst kann de små liv säkert klättre upp, men hittils har det funkat bra.

[bild]
Uppfinnighet är en del av proffsigheten också. :cool:

//Patrik
 
De där kabelrännorna av aluminium som bl.a Jula säljer kanske är något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.